Renault Grand Scénic TCe 130 Energy Bose 7P (2013)
Ruim en veelzijdig
De Renault Grand Scénic is nog een behoorlijk originele verschijning. Het huidige model dateert alweer uit 2009, maar mede dankzij een aantal facelifts doet de auto eigenlijk nog niet echt verouderd aan. Het meest opvallend zijn de forse dakrails en de boemerangvormige achterlichten.
Het dashboard van de Scénic oogt nogal eigenwijs, met zijn digitale instrumentarium en geinige bolletjes om de ventilatieroosters te bedienen. Aan het interieur worden in deze klasse hoge eisen gesteld. Het moet comfortabel, ruim en praktisch zijn, want MPV's worden voor diverse doeleinden gebruikt. De Scénic voldoet daar zeker aan. Het blijkt een ware bergvakkenkampioen. Hij heeft zowel vóór- als achterin flinke vakken in de vloer en ook nog een handige lade onder de voorstoel. Al even attent zijn de bergvakken bij de klaptafeltjes, waarin kinderen gemakkelijk hun spullen kwijt kunnen.
Zevenzitter
De Grand Scénic biedt een prima zitcomfort. De stoelen zitten heerlijk en geven optimale steun. De stoel van de bestuurder en ook die van de bijrijder zijn in hoogte verstelbaar. Vooral kinderen zullen het waarderen dat je in de Scénic op de tweede zitrij lekker hoog zit, maar ook volwassenen profiteren op die plek van de optimale steun voor de bovenbenen, en dat is natuurlijk buitengewoon prettig tijdens wat langere ritten.
Onze Scénic is een zevenzitter, maar hij is uiteraard ook als vijfzitter verkrijgbaar. De zitplaatsen op de tweede rij zijn afzonderlijk te verschuiven, waardoor je makkelijk meer beenruimte of juist extra plek voor bagage creëert. Uiteraard is de tweede zitrij neerklapbaar, maar je kunt deze stoelen ook nog uitnemen. Op die manier ontstaat er dus een soort kleine bestelwagen. De derde zitrij is voor volwassenen per definitie een krappe plek in deze prijsklasse. Bovendien moet je best lenig zijn om er plaats te kunnen nemen. De derde rij kan in de vloer worden opgeborgen. Dat gaat gemakkelijk en snel. Wat betreft de bagageruimte stelt de Scénic niet teleur. Die is minimaal 564 liter groot, terwijl die met alle lege stoelen gedemonteerd zelfs een immense 2.063 liter bedraagt.
De Scénic biedt een prima veercomfort. De huidige generatie MPV's heeft nauwelijks nog last van overhellen in bochten. Ook de besturing is prima in orde; de Scénic stuurt mooi scherp en direct.
De Renault heeft weliswaar een kleine motor, maar die is technisch zo uitgebalanceerd dat hij verrassende prestaties levert. Knap dat de Fransen 130 pk uit zo'n 1,2-liter turbomotortje weten te halen. Zolang je hem op toeren houdt, blijkt de Scénic er best snel mee. Hij sprint in 11,9 seconden van nul naar honderd. Daarbij is het verbruik heel redelijk te noemen. Wij haalden een gemiddelde van 1 op 13,1, niet gek voor een grote auto van bijna anderhalve ton. De auto heeft een start-stopsysteem, om de uitstoot te beperken.
Oordeel
Renaults ervaring als MPV-bouwer is terug te vinden in de ruimte, de gebruiksvriendelijkheid en het comfort van de Grand Scénic.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Grand Scénic TCe 130 Energy Bose 7P |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.990 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.198 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.573 mm / 1.845 mm / 1.645 mm |
Wielbasis | 2.770 mm |
Massa leeg | 1.405 kg |
Laadvermogen | 785 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,0 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,5 s / 15,1 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 145 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Lees ook
Renault Grand Scénic - Peugeot 5008
Toyota Verso - Renault Grand Scénic - Kia Carens
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.