Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Scénic dCi 110 Bose 7P |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 111.111 km |
KM-stand laatst | 234.000 km |
Aankoop
- 110.000 km
Wederom een aankoop bij de merkdealer in Nijkerk.
Keuze voor de Scenic heeft met de zuinige 1,5DCI te maken, en de noodzaak voor een zevenzitter. Ook moet de caravan 1350KG getrokken kunnen worden.
De Scenic heeft een niet alledaagse kleur en is luxe uitgerust als BOSE model met lederen/Alcantara bekleding. De inmiddels gechipte 1,5DCI loopt lekker vlot boven de 1500RPM. Verbuik sinds ik de Scenic heb, ca 1500km is een mooie 1L op 20km. De praktische ruimte met o.a. de inklapbare 6e en 7e stoel is ideaal voor allerlei doeleinden. Genoeg vakjes, USB,12V aansluitingen etcetera. Over de betrouwbaar heid kan ik nog niet zoveel zeggen. Dat zal in de loop van de tijd blijken. Met 65000km per jaar zal het vrij snel gaan. Mijn review over de Laguna 3, 2.0DCI, 2011, 304750km is uiteindelijk ook best lang geworden.
Eerste 10K
- 121.345 km
De eerste 10K zitten er weer op. Normaal zou het sneller gaan maar door de huidige omstandigheden maak ik minder woon-werk kilometers.
Evengoed waren de eerste 10K prima. Het windgeruis is opvallend aanwezig. (vergeleken bij de Laguna). Gelukkig kan de Bose installatie heel hard. Inmiddels al met 7 in de auto gezeten, lange houten planken vervoerd, caravan getrokken en fietsendrager op de trekhaak gehad. Dus multifunctioneel gebruik gemaakt van de Scenic.
Het verbruik probeer ik op de 1:20 te houden maar dat kost erg veel geduld om altijd 100KMH max. te rijden. Erg slecht vind ik de afwijking qua verbruik met de board computer. Hij gaat al heel snel piepen dat hij peut wil terwijl je er dan nog best een 200 km kan rijden. Als je dan tankt zegt de computer dat ik bijv 4.6L/100Km heb gereden en ik ga het narekenen aan de pomp kom ik net aan de 5.0/100KM. Ook zegt de computer voor het tanken dat ik bijv 52L heb verbruikt maar er gaat dan wel 57L in.
Nu ik het weet kan ik er rekening mee houden maar in eerdere auto's zat er hooguit een tiende naast of zo.
Eerste 30K beurtje
- 141.123 km
Na 30K sturen was het tijd voor het eerste beurtje bij de dorpsgarage. Niets speciaals gevonden, wel op mijn verzoek de airco bijgevuld. dat zorgde bij elkaar voor een rekening van 241,-.
Ik ben de Scenic steeds meer gaan waarderen. Vooral tijdens de vakantie rit naar Frankrijk. Rond de 2500KM met de sleurhut van 1500KG. Je moet veel schakelen maar dat kun je prima vooruitkomen. Dat terwjl de auto ook nog afgeladen vol was met bagage, dakkoffer en 5 personen.
Het verbruik is nog steeds een krappe 1:19,5. Behalve met de caravan 1:11.
Betrouwbaarheid en gebruikerskosten weer een sterretje erbij wat mij betreft. Binnenkort de (nieuwe) winterbanden er weer op.
In januari naar Oostenrijk, even wat Autobahn kilometertjes maken, ik heb er nu al zin in.
1 jaar en 55K verder
- 165.000 km
Na exact 1 jaar ging de Renault weer op voor de APK/Grote beurt of hoe dat tegenwoordig heet bij Renault.
In mijn eerste jaar heb ik 55K weggereden in deze fijne, multifunctionele reisauto. Zelfs op de Autobahn tijdens de wintersport heeft hij me verbaasd met zn relatief goede wegligging en (getunede) prestaties. Het verbruik blijft in NL stabiel met net geen 1 op 20KM.
Minpuntjes blijven de geluidsgevoeligheid, wind, in vergelijking met de Renault Laguna. Gebruikte interieur materialen zijn krasgevoelig vind ik.
Tijdens de APK kwam naar boven dat 1 van de gloeistiften defect was en de garage heeft ze alle vier vervangen, kosten incl btw en arbeid rond de 220,-
Verder geen bijzonderheden en de totale rekening was 650,-. Tezamen met de Kleine beurt in September dus voor 1100,- 55K gereden incl 4 gebruikte zomerbanden. (2 cent /km) Hopelijk gaat ook deze renault zonder grote problemen richting de 300K.
200K gepasseerd
- 201.000 km
200.00km
Net over de twee ton kwam het welbekende motorstoringslampje.
De lokale garage heeft van allerlei sensoren getest en uiteindelijk iets vervangen voor 217,- Een weekje later kwam de kleine beurt. 169,-EUR.
De winterbanden liggen erop, een beetje vroeg maar de zomerbandjes waren echt helemaal op. Deze inmiddels weer vervangen door Michelin zomerbanden, demo set a 400,- Deze auto heb ik nu bijna een ton in bezit, en iets minder dan 2 jaar. Alle onderhoud en banden tezamen is rond 2200,- voor 100K.
Verder is het verbruik in de zomer ruim 1 op 20km geweest maar ik rij wel erg zuinig op de snelweg a 100kmh.
Nog altijd een fijne reiswagen, ook op lange afstanden zoals 3000KM op zomervakantie met bomvolle aanhanger met kampeerspullen. Ik ben tevreden met de auto. Op naar de 300K stand.
APK'tje verder
- 205.000 km
Per 01 januari komt er een verplichte "roetmeting" voor diesels. Ook al denk ik dat mijn Renault 'schoon' is toch maar de APK laten doen voor 01 januari.
Datum van begin februari mag dan gewoon blijven staan.
Er was helemaal niets te vermelden op de rekening van 49,- bij de dorpsgarage. Oh, toch wel; het storingslampje blijft branden omdat er geen sensoren in de wintervelgen zitten. Op naar de wintersport, even het roetfilter schoon blazen.
Grote beurt verder
- 234.000 km
Na 5 maanden weer 30K gereden en de auto gaf aan dat hij een GB wilde.
Volgens de garage was er niets bijzonders en voor 550EUR kon ik de Scenic weer meenemen voor de volgende 30K. Met deze kilometers is dat eind oktober, dan is de D-riem weer aan de beurt. Dus dat zal wel een gat in de begroting slaan.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Renault Grand Scénic - Peugeot 5008

Renault Grand Scénic TCe 130 Energy Bose 7P (2013)

Toyota Verso - Renault Grand Scénic - Kia Carens

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was

Audi A1 - Back to Basics
