Renault Clio RS Cup (2008) - Test
1 reacties
Renault heeft onlangs de knuppel in het hothatch-hoenderhok gegooid met de extra goedkope Renault Clio RS Cup. Hebben we hier te maken met een absoluut koopje, of kun je beter doorsparen voor een andere snelle jongen?
Het zijn mooie tijden voor de liefhebbers van hot hatches. In het B-segment is de Renault Clio RS toch wel een van de belangrijkste spelers. Vooralsnog moest de liefhebber rond de dertig mille meenemen voor zo'n scheurijzer, maar nu is er dan de Renault Clio RS Cup Edition.
Potente tweeliter
Voor nog geen vijfentwintig mille geeft de Renault-dealer je een Clio mee met een potente tweeliter, Brembo-remmen en een dikke bodykit. Een absoluut koopje dus, want het is met afstand de goedkoopste auto met 200 pk onder de kap (nou ja, eigenlijk 197 pk, maar het zij Renault vergeven). Het voordeel moet natuurlijk ergens vandaan komen: ten opzichte van de gewone RS moet je elektrisch verstelbare spiegels, cruisecontrol en airconditioning inleveren. Die airco is wel weer als optie te bestellen.
Een andere aanbevelenswaardige optie is een setje Recaro-sportstoelen.
En dan kan het grote feest beginnen. De 197 pk's van de Renault Clio RS Cup worden gemobiliseerd door een atmosferische tweeliter. Dat betekent bijna 100 pk per liter en dus flink toeren maken, wat deze Clio dan ook met een grote gretigheid doet. Een bittere noodzaak ook, want het maximale vermogen bereikt het blok dan ook pas bij 7.200 toeren per minuut. Maar dat is juist de aantrekkingskracht van deze hot hatch. De lekker piekerige Clio RS Cup strooit over het hele toerenbereik met sensaties, waar je bij een potente turboauto eerst niets hebt en dan in één keer in een zone wordt gekatapulteerd waarin je rijbewijs in gevaar is. Het wat rauwe geluid van de Clio RS is overigens niet zo fraai als dat van een Honda Civic Type-R, ook met een atmosferische tweeliter van ongeveer 200 pk. Maar ja, die kost in kale uitvoering ook flink wat meer. Qua bochtgedrag is de Clio RS voor deze prijs ongeëvenaard. "De beste voorwielaandrijver sinds de Focus RS", noemde een redacteur deze auto zelfs. De grens ligt ver weg en de voorwielen hebben absoluut geen moeite met het forse vermogen. De naam Cup deed ons het ergste vermoeden, maar wat betreft het veercomfort valt deze Clio absoluut niet tegen. De Clio RS Cup is natuurlijk niet de meest voor de hand liggende keuze voor het dagelijkse woon-werkverkeer, maar afzien is het nu ook weer niet.
Elke dag lange stukken over de snelweg is vanwege het motorgeluid misschien een minder goed idee. Als we dan toch een klacht moeten noemen, is het de hoge zit. De doelgroep van de gewone Clio's waardeert die natuurlijk, maar de liefhebbers van echte sportiviteit hebben er juist een hekel aan om 'op de bok' te zitten. De Recaro's zijn overigens uitmuntend, altijd doen!
In de papieren
En als we dan toch zeuren, kunnen we er niet omheen om ook het testverbruik aan te stippen. We kwamen na een week flink doorrijden uit op 11,5 liter per 100 kilometer. Natuurlijk moet je een hoog verbruik incalculeren bij de aankoop van een supersportieve auto, maar zodoende kan intensief gebruik wel behoorlijk in de papieren lopen. Maar wie daar om maalt, kan beter een ander soort auto kopen.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Clio Sport 2.0 16V Cup |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 145 kW / 197 pk bij 7.250 tpm |
Maximaal koppel | 215 Nm bij 5.550 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.991 mm / 1.768 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.585 mm |
Massa leeg | 1.240 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Banden | 215/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s |
Brandstofverbruik | 8,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 199 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Clio

Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.