Renault Clio RS Cup (2008) - Test

1 reacties

AutoWeek 51/2008
AutoWeek 51/2008

Je leest het in AutoWeek 51/2008

Renault heeft onlangs de knuppel in het hothatch-hoenderhok gegooid met de extra goedkope Renault Clio RS Cup. Hebben we hier te maken met een absoluut koopje, of kun je beter doorsparen voor een andere snelle jongen?

Het zijn mooie tijden voor de liefhebbers van hot hatches. In het B-segment is de Renault Clio RS toch wel een van de belangrijkste spelers. Vooralsnog moest de liefhebber rond de dertig mille meenemen voor zo'n scheurijzer, maar nu is er dan de Renault Clio RS Cup Edition.

Potente tweeliter
Voor nog geen vijfentwintig mille geeft de Renault-dealer je een Clio mee met een potente tweeliter, Brembo-remmen en een dikke bodykit. Een absoluut koopje dus, want het is met afstand de goedkoopste auto met 200 pk onder de kap (nou ja, eigenlijk 197 pk, maar het zij Renault vergeven). Het voordeel moet natuurlijk ergens vandaan komen: ten opzichte van de gewone RS moet je elektrisch verstelbare spiegels, cruisecontrol en airconditioning inleveren. Die airco is wel weer als optie te bestellen.

Een andere aanbevelenswaardige optie is een setje Recaro-sportstoelen.

En dan kan het grote feest beginnen. De 197 pk's van de Renault Clio RS Cup worden gemobiliseerd door een atmosferische tweeliter. Dat betekent bijna 100 pk per liter en dus flink toeren maken, wat deze Clio dan ook met een grote gretigheid doet. Een bittere noodzaak ook, want het maximale vermogen bereikt het blok dan ook pas bij 7.200 toeren per minuut. Maar dat is juist de aantrekkingskracht van deze hot hatch. De lekker piekerige Clio RS Cup strooit over het hele toerenbereik met sensaties, waar je bij een potente turboauto eerst niets hebt en dan in één keer in een zone wordt gekatapulteerd waarin je rijbewijs in gevaar is. Het wat rauwe geluid van de Clio RS is overigens niet zo fraai als dat van een Honda Civic Type-R, ook met een atmosferische tweeliter van ongeveer 200 pk. Maar ja, die kost in kale uitvoering ook flink wat meer. Qua bochtgedrag is de Clio RS voor deze prijs ongeëvenaard. "De beste voorwielaandrijver sinds de Focus RS", noemde een redacteur deze auto zelfs. De grens ligt ver weg en de voorwielen hebben absoluut geen moeite met het forse vermogen. De naam Cup deed ons het ergste vermoeden, maar wat betreft het veercomfort valt deze Clio absoluut niet tegen. De Clio RS Cup is natuurlijk niet de meest voor de hand liggende keuze voor het dagelijkse woon-werkverkeer, maar afzien is het nu ook weer niet.
Elke dag lange stukken over de snelweg is vanwege het motorgeluid misschien een minder goed idee. Als we dan toch een klacht moeten noemen, is het de hoge zit. De doelgroep van de gewone Clio's waardeert die natuurlijk, maar de liefhebbers van echte sportiviteit hebben er juist een hekel aan om 'op de bok' te zitten. De Recaro's zijn overigens uitmuntend, altijd doen!

In de papieren
En als we dan toch zeuren, kunnen we er niet omheen om ook het testverbruik aan te stippen. We kwamen na een week flink doorrijden uit op 11,5 liter per 100 kilometer. Natuurlijk moet je een hoog verbruik incalculeren bij de aankoop van een supersportieve auto, maar zodoende kan intensief gebruik wel behoorlijk in de papieren lopen. Maar wie daar om maalt, kan beter een ander soort auto kopen.

Renault Clio RS Cup

Signalement

Merk Renault
Model Clio Sport 2.0 16V Cup
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 145 kW / 197 pk bij 7.250 tpm
Maximaal koppel 215 Nm bij 5.550 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 3.991 mm / 1.768 mm / 1.484 mm
Wielbasis 2.585 mm
Massa leeg 1.240 kg
Laadvermogen 450 kg
Banden215/45R17Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 199 g/km

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum