Renault Clio Sport 2.0 16V (2008)

Renault Clio Sport 2.0 16V (2008)

UitvoeringClio Sport 2.0 16V
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010

Clio RS 197

Gisteren een proefrit gemaakt in deze auto. Was gelijk verkocht...wat een power en rijgenot.Acceleratie is bizar!!!Wegligging is erg strak en niet al te stug gelukkig.De zitpositie is iets aan de hoge kant maar de stoelen zijn erg goed vormgegeven.De vorm van de achterkant van de auto vind ik persoonlijk erg mooi omdat de spatborden zijn verbreed en de auto er erg fors uitziet.De standaard uitrusting is goed voor elkaar en het enige dat ik mis zijn de parkeersensoren die ik op mijn megane cc wel had zitten.De kilometerstand voor deze auto uit 06-2008 is aan de lage kant.
30 maart kan ik de auto ophalen dus word een lange week!!!!
Dan meer over deze auto!!!

de eerste maand rijgenot!!!

Heb de RS nu een dikke week en wat een rijplezier heb ik ervaren.
Het geluid dat je binnenin hoort is een heerlijke brom, niet te hard maar wel sportief aanwezig vooral als je 'm doortrekt hoor je de motor goed. Onderin de toeren tot ongeveer 4000 wat minder vermogen maar dat maakt t mogelijk om ook zuiniger te rijden in een hogere versnelling. Boven de 4000 toeren komt t geweld los..heb al wat snelle sprintjes gedaan en de tractioncontrol is geen overbodige luxe. Was deze week vrij regenachtig dus ff snel wegspurten ging wat moelijker. Op de snelweg daarentegen even terug schakelen naar zijn 3 en je rijd zo 160..wat een power vooral boven de 6000 toeren. Heb ook flink wat bekijks met de auto door de felle kleur blauw en de verschijning en vormgeving van de auto zelf. De auto is gelukkig ook niet te stug maar rijdt lekker sportief.
Tot nu toe ook geen rare geluiden en rammeltjes gehoord. Ben dus zeer tevreden over deze auto. Wat betreft verbruik valt het ook allemaal nog wel mee vind ik. Rij nu ongeveer 1 op 10 maar met een redelijk sportieve rijstijl en lekker op toeren rijden.
Enige kleine minpuntje is het toerenaantal in de 6e versnelling dit ligt bij 120 km/u al op bijna 4000.
Tot nu toe alleen maar lof over deze auto. Over de dealer waar ik hem gekocht heb,kempenaar in bodegraven,ben ik zeer tevreden,zeer vriendelijk en coorect geholpen.

Heb de rs inmiddels vijf weken en kan alleen maar zeggen...nog geen greintje spijt van deze aankoop.Ik begin de auto nu een beetje te leren kennen en moet zeggen dat z'n grenzen moeilijk zijn op te zoeken met de esp aan.Het viaduct vanuit gouda naar Brieenoord genomen met 140(70 is toegestaan) en het enige wat er gebeurde was dat je af en toe de banden hoorde piepen maar hij ging erg strak de bocht door.De motor was vrij "lui" toen ik de auto kreeg maar dat is inmiddels over. Hij reageert erg snel op het gaspedaal en is iets feller geworden.Dit komt ook doordat de compueter zich aanpast aan het rijgedrag van de bestuurder. Het enige minpuntje was dat de airco het opeens niet meer deed maar dat werd de dag nadat ik de dealer belde alweer gerepareerd.
Het verbruik is nu gemiddeld 1 op 11 maar dit komt misschien ook omdat het nieuwe eraf is en ik iets minder vaak vol gas geef.
Het weer is nu wat minder en dan merk je dat de voorwielen toch wat moeite hebben met het vermogen over te brengen op het natte wegdek. Je glijd snel weg in scherpere bochten en je moet gedoseerd gas geven...maar ja..eens moet het weer droog worden toch!!!

meer foto's volgen later als t beter weer is geweest...

de eerste 3 maanden

Heb de auto nu 3 maanden en heb de auto nu goed leren kennen en uitgeprobeerd. 210 gereden en de auto blijft strak rijden en wordt niet nerveus.In de bochten met veel te hoge snelheid, hoor je soms de banden een beetje piepen (contis sc 2) en meer gebeurd er niet. Zelfs niet bij 130-140 km/u op flyovers e.d. De ESP is goed gedoseerd aanwezig vooral als je vol gas rijdt en je gas los laat in de bocht corrigeerd hij netjes.Wel is de airco kapot gegaan maar dat is na één dag gelijk gerepareerd. Het brandstofverbruik blijft met 1 op 10-11 aan de redelijke kant gezien mijn sportieve rijstijl. Rij 50-50 stad en rijksweg.
Beleef nog elke dag volop plezier aan deze auto. De bandjes slijten wel aardig snel maar ja dat weet je als je deze auto koopt.

het eerste half jaar plezier

Nu na 6 maanden kan ik nog steeds zeggen: totaal geen spijt.
De auto is zeer betrouwbaar en heeft geen mankementen, rammeltjes of andere vreemde geluiden. Omdat de 1e eigenaar vrij zuinig met de auto is omgegaan is de motor nu pas goed "los gekomen". Heb een aantal keren een toevoeging bij het tanken erbij gegooid. De motor is er zeker op vooruit gegaan. Heb nu na 8000 kilometer een litertje olie erbij gegooid omdat hij toch een beetje verbruikt. Moet er wel bij zeggen dat het oliereservoir bij aflevering niet helemaal nokkie vol zat. Nu de herfst in aantocht is merk je dat de voorwielen soms wat moeite, zelfs met het esp, hebben met het gladdere wegdeken de vallende bladeren. Misschien moeten er toch winterbanden onder!!
De voorbanden zijn bijna aan vervanging toe vanwege een klein beetje schuin afslijten van het linker voorwiel. Ik heb garantie dus kan de dealer dit gelijk nakijken. Normaliter koop ik nooit banden bij een dealer vanwege de absurde bedragen die ze rekenen maar heb bij de aanschaf van de auto bedongen dat ik de 2e band gratis krijg..deze banden zijn nergens goedkoop omdat het wat zachter rubeer is wat eronder zit dus scheelt weer wat euros.
Maar de rijeigenschappen blijven me nog steeds plezier geven, iedere keer dat ik instap. Ik blijf zeker sportief doorrrijden. De auto mag dan wat duurder zijn in gebruik e.d. maar dat geeft het rijplezier als je m doortrekt tot 7500 toeren en t geluid hoort dubbel en dwars terug. Het verbruik blijft zo een beetje 1 op 11 maar ik rij weinig snelweg (70/30). Op naar t volgende half jaar!!!

nog steeds genieten na een jaar!!!

Heb de RS nu 13 maanden in mijn bezit. Ik heb weinig toe te voegen aan de vorige updates. Het verbruik van de RS is iets afgenomen omdat ik meer snelweg ben gaan rijden.Het is nu 8,7 liter per 100 km. Dus best netjes. Ik rijd dan wel op de cruisecontrol en kom niet boven de 120 km uit. Wat betreft betrouwbaarheid ben ik iets minder enthousiast geworden. De auto moeten laten uitlijnen want het stuur trekt naar rechts. Dat is nu na 3 maanden weer teruggekomen. Weer een aircostoring en twee keer terug geweest voor de automatische hoogteinstelling van de xenonlampen. De eerste keer wezen ze te hoog en zijn ze gereset. Na 2 dagen kon ik weer terug toen schenen ze naar beneden. De sensor bleek kapot te zijn. Alles is wel onder garantie verholpen dus dat is netjes van Renault.Ik zal er dan ook een ster af moeten halen voor betrouwbaarheid. De RS heeft net z'n kleine beurt gehad. Geen bijzonderheden. Er moest alleen een nieuw pollenfilter in a 51 euro. De beurt was totaal 275,- een hoop geld maar ik kan weer een jaar met garantie doorrrijden. Motorisch gezien nog steeds een superauto en uit de meeste tests komt de clio RS als winnaar uit de bus.....totaal geen spijt van de aankoop van deze auto!!!!

Afscheid nemen van de RS

Vandaag na twee jaar genieten van deze RS toch de beslissing genomen om hem in te ruilen. Heb proefgereden in het gefacelifte model en vond de stoelen in de RS minder prettig zitten en had het gevoel niet in een RS te zitten. Rijprestaties waren bijna identiek maar ik kon mn draai in de stoel niet vinden. Ik zat rechterop met minder zijdelingse steun en de stoel is iets korter waardoor ik het gevoel had dat de steol niet verder door liep dan het begin van mijn bovenbenen....ik ben voor iets heel anders gegaan....

Het is een Laguna coupé geworden uit 2008..iets jonger dan de RS. Het is 205 pk gt geworden met 4wiel besturing. Als je eenmaal aan zoveel pk gewend ben is het moeilijk afstand doen. Ik heb ook naar de megane 180 tce gekeken maar vond de auto een iets teveel voorkomend uiterlijk hebben. Ik rij graag iets aparts. Ik zal over de laguna ook weer vertellen in een nieuwe review!!!

De RS zal ik soms echt wel missen!!!

PRIVATE LEASE Renault Clio

Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)

Leaseplan
Renault Clio Hybrid 145 Equilibre (5D/8A)