Renault Clio 1.6 16V Dynamique Luxe (2006)

autoreview

Renault Clio 1.6 16V Dynamique Luxe (2006)

Signalement

UitvoeringClio 1.6 16V Dynamique Luxe
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst53.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf Clio

  • 42.000 km

Na lang wikken en wegen mijn vorige auto toch verkocht. Deze liep te veel in de kosten. Toch moest er wel een nieuwe auto voor in de plaats komen.
Het moest een auto zijn die niet te oud was (wel tweedehands), lager benzine verbruik, een leuk sportief uiterlijk hebben (toch wat in de richting van de 306) en dat alles voor zo'n 10.000 euro.

Na wat speurwerk op het internet kwam ik uiteindelijk uit op de Renault Clio III. Kwa uiterlijk vind ik dit de mooiste Clio die er is. Tevens in vergelijking met bijvoorbeeld een peugeot 207 of VW polo vind ik dit gewoon een hele mooie auto. Ik heb verscheidene proefritten gemaakt en op 19 februari een 1.6 dynamique luxe gekocht. Ik heb hem nog niet in mijn bezit, want hij wordt nog rijklaar gemaakt. Hier toch even een aantal punten van mijn eerste indruk.

Exterieur
Het is een erg mooie hatchback. In vergelijking met de vorige clio een stuk volwassener. De achterkant van de auto is even wennen, maar de welbekende 'derrière' van renault doet het inmiddels toch wel goed. In combinatie met de lichtmetalen velgen, zilvere handgrepen en mooie zwarte kleur een zeer strak model met niet te veel poespas.

Interieur
De stoelen zitten goed (wel bekent bij franse modellen). Uiteraard bieden deze niet erg veel zijdelinkse steun, maar ik ben de sportzetels van de GTI gewend dus dat is appels met peren vergelijken. De binnenkant is verder erg netjes afgewerkt voor een auto in deze klasse. Het voelt allemaal degelijk en luxe aan. Een mooi duidelijk dashboard met climate control (wat prima werkt) en voldoende opbergruimte. Het stuur ziet er sportief uit met leer afgewerkt en uiteraard cruise control. Verder spreek ik veel lof uit over de richtingaanwijzers en ruitenwisser bediening. Deze "korte stompjes" werken ideaal, erg ergonomisch. Dat is eigenlijk kenmerkend voor het hele interieur. Er is goed over na gedacht en biedt een fijne rijervaring.

Motorisch
Ik heb gereden in de 1.4 en 1.6 variant en uiteindelijk is het de 1.6 geworden. Deze motor biedt net nog even iets meer pit en ondanks de extra 12 pk is hij niet duurder in brandstof gebruik. Het voordeel haal je vooral op de snelweg. Hier zat de 1.4 al snel hoog in de toeren terwijl de 1.6 dan meer in zijn element is. Verder loopt de motor erg soepel in lage toeren en is het geluid in de cockpit te verwaarlozen. Kom je echter boven de 4000 toeren dan bijt dit beestje heerlijk van zich af. Ik vind dit zelf een prettige combinatie, je weet wanneer je in wilt halen dat je het vermogen hebt. Verder schakelt de versnellingsbak soepel zoals je zou verwachten van dit type auto, maar wel direct.

Weggedrag
Een welbekende misvatting is dat het stuurgedrag veelte steriel is. Echter ervaar ik dit juist als prettig. Rij je rustig in stads omgeving dan stuurt hij scherp en gemakkelijk. Je manoeuvreert gemakkelijk door kleine ruimtes en in parkeerplekken. Op hogere snelheid neemt dit gevoel af en stuurt de auto wat stugger, maar wel comfortabel. De auto komt op de weg rustig over en de grip is erg goed en voelt veilig aan. Uiteraard moet je geen race eigenschappen verwachten. De clio kan ver gaan in de bocht, maar ga je te ver dan ben je hem ook kwijt ook.

Algehele indruk
Een zeer comfortabele auto met een klein beetje peper in zijn reet om toch snel en veilig op de plaats van bestemming te komen.

Renault
Roest En Narigheid Achtervolgt U Lange Tijd....Renault is niet altijd even betrouwbaar geweest op het gebied van techniek, maar met de auto van het jaar 2006 heb je wel een goede auto in handen. Renault geeft ook zelf aan op dit gebied erg vooruit te zijn gegaan. En uiteindelijk kan iedere auto iets krijgen dus we wachten het af.

Problemen
Tot nu toe nog geen uiteraard. Ik hou deze review up to date zodra ik de auto in mijn bezit heb. Wel heb ik er bewust voor gekozen een goede dealer-onderhouden clio aan te schaffen zodat ik wel garantie heb en er zeker van ben dat hij geen fratsen heeft gehad in het verleden (eigenlijk een must voor iedere nieuwe auto die men aanschaft)

Edit 24/2: Ik zeg er nogmaals bij (het staat al eerder genoemd). Het gaat hier om een eerste indruk! En uiteraard hou ik bij of het beeld zo blijft.

Opgehaald!

  • 42.000 km

Gister plotseling een telefoontje gekregen dat mijn nieuwe auto al klaar stond. Dat is dus netjes 6 dagen i.p.v. 21! Vandaag gelijk opgehaald en ik moet zeggen nu hij echt van mij is ga ik er steeds meer van genieten.

Nu kilometers maken, ik hou jullie op de hoogte.

Eerste half jaar

  • 53.000 km

Ruim een half jaar onderweg en nog steeds erg te spreken over deze Renault. Ik gebruik de auto als woon/werkverkeer.

Het comfort is nog steeds een krachtige troef, zowel het gevoel van de auto op de weg als het interieur voldoen aan alle wensen. Dit comfort vertaalde zich op de snelweg wel in iets meer 'zwalken' bij harde wind. Inmiddels is de auto 3cm verlaagd met Eibach veren en hiermee is de auto opvallend veel scherper geworden in de bochten, maar toch zijn comfort niet verloren. Ook op de snelweg ligt hij strakker op de weg.

Het uiterlijk van de auto ben ik nog steeds erg over te spreken. De auto heeft mooie lijnen die toch wel een aardig sportieve uitstraling hebben.

Een tegenvaller was wel dat de radio geen mp-3 cd's afspeelt. De oplossing hiervoor is een audio-connection-box van Renault met een gastronomisch prijskaartje. Als alternatief heb ik gekozen voor een Parrot MKi9200. De helft van de prijs en met een klein uurtje opgebouwd. Werkt perfect en maakt de auto nu helemaal compleet.

Motorisch verlang ik nog steeds wel naar wat meer pk's. Maar de 1.6 presteert gemiddeld. Daarnaast ligt het verbruik nu gemiddeld op 8,7/100km. Met een verleden 306gti-rijstijl is dat simpelweg goed.

Alle elektrische functies van de auto; climate control, ramen, boordcomputer en cruise control werken uitstekend en bevinden zich goed binnen handbereik.

Tot nog toe geen grote gebreken.
- Verlichting nummerplaat vervangen
- Reinigen gaskleppen huis
- Ruitenwissers vervangen

Alles is netjes binnen de standaard garantie van Renault vervangen.

Al met al erg positief, maar mocht het in de nabije toekomst financieel nog mogelijk zijn komt er nog wel een RenaultSport versie als tweede auto!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.