Range Rover 2.5D - Op de rollenbank

Deze Range Rover begon zijn leven als V8 maar werd een diesel

70 reacties

Video

Rien van Dessel groeide op tussen de Land Rovers. Logisch dus dat hij als nog maar achttienjarige een dikke Range Rover onder zijn achterste heeft. Wat het verhaal helemaal bijzonder maakt, is dat hij deze auto al vier jaar heeft en hem helemaal zelf heeft opgebouwd. Of hij op de rollenbank mag? Zeker wel, kom maar door met dat ding.

Onze aandacht is gewekt als Rien van Dessel vertelt dat hij deze Range Rover op veertienjarige leeftijd in zijn bezit kreeg. Wanneer je de palmares van zijn vader Bart natrekt, wordt dat al een stuk normaler. Hij is een grote naam in de Nederlandse Land Rover-wereld. “Mijn vader wilde deze auto verkopen, maar daar heb ik een stokje voor gestoken”, vertelt Rien. ”Ik wilde per se niet dat hij wegging. Mijn vader vond dat goed, maar toen moest ik me er wel zelf over ontfermen.” Dat liet Rien zich geen twee keer zeggen. Hij haalde de auto zelf helemaal uit elkaar en bouwde hem opnieuw op. “Alleen het galvaniseren van het chassis heb ik uitbesteed. Dat kun je echt niet zelf.”

200 TDI motor van Land Rover

De klassieke V8-motor verving Rien door een Land Rover 200 TDI-motor. “Een V8 is misschien wel hartstikke leuk, maar als er ook maar één draadje los gaat zitten, doet hij meteen helemaal niets meer”, legt hij uit. “Wat dat betreft levert een diesel dus veel minder problemen op.”

Vanzelfsprekend is de motor niet meer standaard. “Het is een heel gemakkelijk ding om wat aan te passen. De turbo is iets opgedraaid, er zit een verrijkings-schroef op de inspuitpomp en daar zit ook nog een boostpin in. Laten we zeggen dat de motor nu héél gezond is, alleen rookt hij wat meer”, stelt Rien glimlachend vast. Verder deed hij nog twee aanpassingen aan de auto voordat hij naar de rollenbank kwam. “De daktent moest eraf, want anders is hij te hoog om in de ruimte te passen, en de snorkel heb ik losgekoppeld, zodat hij beter lucht pakt.”

Niet in lage gearing

Vooraf aan de meting vraagt Rien nog of de auto ook in lage gearing kan worden gemeten, want dan levert hij meer koppel. Dat feest gaat echter niet door. “In die stand is de snelheid te laag en dan staat hij alleen maar te spinnen op de rollen”, vertelt rollenbank-chef Ghisbert van Ginhoven. De meting zelf is buitengewoon spectaculair. De Range Rover braakt een enorme roetwolk uit, waardoor de hele omgeving kortstondig in de mist staat. De uitslag mag er wezen: vooral het koppel is indruk-wekkend en dat is natuurlijk precies waar het bij een terrein-auto om gaat. Toch heeft Ghisbert nog wel wat opmerkingen. “De turbo doet echt maar heel kort mee”, vertelt hij. “Die heeft een werkgebied van 700 toeren. Boven de 3.000 toeren stort het vermogen helemaal in. Dan krijgt hij nog te weinig brandstof, terwijl hij vroeger in het toerengebied veel te veel brandstof krijgt en geen lucht. Daarom is hij dan zo enorm aan het roeten”, aldus de techneut. Kortom, er vallen Rien vandaag vele complimenten ten deel, want zelf een Range Rover opbouwen doe je niet zomaar even. Hij krijgt echterook wat huiswerk mee, want de afstelling van de motor kan nog beter.

Lezersreacties (70) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.