Qoros 3 City SUV 1.6T

Chinese aanval op Korea

Qoros 3 City SUV
Qoros 3 City SUVQoros 3 City SUVQoros 3 City SUVQoros 3 City SUVQoros 3 City SUVQoros 3 City SUVQoros 3 City SUVQoros 3 City SUVQoros 3 City SUV
AutoWeek 24 2015
AutoWeek 24 2015

Je leest het in AutoWeek 24 2015

Ambitie, pretentie, bombarie, poeha ... Qoros presenteert zich als het betere Chinese automerk. Tot voor kort moesten we het doen met glimmende modellen op autoshows. Nu heeft AutoWeek als eerste Nederlandse autoblad eindelijk met zo'n Qoros kunnen rijden, de 3 City SUV. Weten de Chinezen hun aspiraties met deze auto waar te maken?

Het Chinese Qoros is is heel pretentieus neergezet als een merk naar Westerse standaard. Hiertoe is flink gebruik gemaakt van Europese en Amerikaanse know-how. Qoros wil namelijk ook in Europa de markt op, is het niet om veel geld te verdienen dan wel om op de thuismarkt te kunnen zeggen: "Kijk, deze auto verkopen we ook in Europa", wat in China als verkoopargument zou gelden. Zodoende hebben we al Corossen kunnen bewonderen tijdens bijvoorbeeld de Autosalon van Genève. Alleen van rijden is het nog niet gekomen, althans tot voor kort niet. Inmiddels heeft AutoWeek als eerste Nederlandse medium toch met een Qoros kunnen sturen, om precies te zijn met een 3 City SUV 1.6T 6AT. Deze stads-suv is de opgeruigde versie van de Qoros 3, een hatchback die het tegen auto's als de Skoda Octavia moet opnemen. Daarnaast is de 3 er ook nog als sedan.

Functionaliteit voorop

Het eerste wat na de makkelijke instap opvalt is het ruime interieur, zowel voor- als achterin kun je je benen prima kwijt en op de hoofdruimte valt ook niets aan te merken. Nu zijn we wel vaker met Chinese auto's op pad geweest en meestal is het interieur geen hoogstandje van materiaalkeuze en afwerking. Dat is hier wel anders. Alles wat je aanraakt voelt prettig en solide aan, en het ziet er ook niet bepaald shabby uit; van goedkoop hard plastic geen enkel spoor. Dit had net zo goed uit Korea kunnen komen.

Het ontwerp van het dashboard is strak en zakelijk, alsof er een streng Duits designteam bezig is geweest. Tierelantijnen en overbodige frutsels ontbreken, functionaliteit staat voorop. Het instrumentarium is helder en overzichtelijk, links de snelheidsmeter en rechts de toerenteller. Centraal op het dashboard zorgt een groot touchscreen dat de auto met weinig knoppen en schakelaars toe kan. Hoe on-Chinees. Op de middenconsole zitten alleen de toetsen voor de klimaatbeheersing en op het stuur regel je de cruise control, neem je de telefoon op of zet je de radio harder. Navigatie is er in de vorm van QorosQloud en je eigen muziek luister je gewoon via usb of bluetooth.

Eigen motor

Dwars onder de motorkap ligt een in eigen beheer gebouwde 1,6 liter viercilinder turbomotor die naar keuze samenwerkt met een handgeschakelde zesbak of een zestraps DCT (die door het leven gaat als QorosTroniq). De vierpitter is goed voor 154 pk en 210 Nm. Keurige getallen, zeker wanneer je beseft dat deze machine zich ook zonder problemen laaft aan benzines met octaangetal 93, in China niet ongebruikelijk.

Pook van de QorosTroniq in D en daar gaan we. Zonder al te veel rumoer vanuit het vooronder komt de auto in beweging. De motor doet zonder gekkigheid wat-ie moet doen en vormt een prima combinatie met de versnellingsbak. Kan het verfijnder? Ja, maar voor dagelijks gebruik valt hier prima mee te leven.

Gevoelloze besturing

Opvallend is de onderstelafstemming. Met drie stevige kerels aan boord blijkt die absoluut niet te week, maar keurig in balans. Ondanks dat-ie iets hoger op de poten staat, is van overmatig hellen in bochten geen sprake. Wanneer de snelheid omhoog gaat ligt de auto lekker stabiel op het asfalt. Welke Europese onderstelspecialisten zijn hiervoor verantwoordelijk? Minder enthousiast worden we van de stuurinrichting. Rond de middenstand is er niets aan de hand, maar draaien we op hogere snelheid wat verder aan het stuur, dan komt er geen enkele feedback door. Het voelt een beetje doods en emotieloos aan. Niet dat de auto niet doet wat je hem opdraagt, maar wat meer tegenkracht en een klein beetje informatie over wat er zich tussen de banden en het asfalt afspeelt zou wenselijk zijn. De verantwoordelijke ingenieur op de bijrijdersstoel doet geen enkele moeite om een uitvlucht te zoeken: "Ja, het komt inderdaad nogal gevoelloos over. Mechanisch is de stuurinrichting gelijkwaardig met wat er in Europese auto's gemonteerd wordt. Het is een kwestie van kalibratie, afstemming van de software voor de stuurbekrachtiging. Zonder problemen is die te programmeren naar wat we hier in het Westen gewend zijn. Maar wat je hier in de Qoros ervaart is gewoon klantwens vanuit China."

Aan de prijs

We hadden verwacht met een rijdende kermisattractie op pad te gaan, het tegendeel is echter het geval. Als we de Qoros een plekje moeten geven, dan is dat ergens tussen Dacia en Kia in, waarbij we noch het Roemeense noch het Koreaanse merk ook maar iets te kort willen doen. Integendeel. Maar… prijstechnisch lijkt dat niet helemaal uit te kunnen.

Bedragen in euro's hebben we nog niet, maar de Chinese prijzen geven wel een indicatie. In de Volksrepubliek staat de 3 City SUV met handbak in de prijslijst van 139.900 RMB, dat is 20.000 RMB meer dan Qoros voor een normale 3 hatchback vraagt: 119.900 RMB. Voor exact dat laatste bedrag heb je in China ook een Skoda Octavia, een auto van een gerenommeerd Westers concern. Dat pikt de Chinese consument dus niet. Die ziet de Qoros (alle goede bedoelingen ten spijt) nog gewoon als een Chinese auto. De verkopen vallen dan ook op z'n zachts gezegd nogal tegen. De vraag is zelfs hoe lang Qoros dit kan overleven. Van bronnen dicht bij het vuur hebben we begrepen dat er al overnamekandidaten op het vinkentouw zitten, waarvan Jaguar Land Rover-moeder Tata een hele serieuze is; is het niet voor het merk Qoros dan wel voor de uiterst moderne productiefaciliteit. Het is te hopen dat het Europese avontuur niet voortijdig strand.

Lezersreacties (39) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.