Praktijkervaring Toyota Auris Hybrid (2013-2019): eigenaren over zuinige familievriend

'De ruimte voor de passagiers is OK, maar niet meer dan dat'

Toyota Auris

Ook al is-ie al een tijdje niet meer verkrijgbaar, je moet nog steeds goed je best doen om géén Toyota Auris tegen te komen. Hoewel de naam, die het label Corolla moest doen vergeten, al sinds 2007 bestaat is het de tweede generatie die hem echt op de kaart zet. De combinatie van een stationwagon met een zuinige hybride aandrijflijn bleek een schot in de roos. Hoe bevalt de auto zijn eigenaren en gebruikers? Daar slaan we de reviews eens op na. 

Ook al is deze tweede generatie Toyota Auris inmiddels wat ouder, een blik op het occasionaanbod leert dat zelfs exemplaren met een aanzienlijke kilometerstand nog steeds niet goedkoop zijn. Dat de Auris gewild is zie je ook aan het aantal registraties. Op dit moment zijn er zo’n 37.000 auto’s van dit model in ons land, terwijl er nieuw zo’n 27.500 werden geregistreerd. Er is dus behoorlijk veel geïmporteerd om aan de vraag te kunnen voldoen. In 2019 was het over en uit voor de Auris, en werd-ie afgelost door de Toyota Corolla. De ervaringen van gebruikers met dit model hebben we al eerder op een rijtje gezet

Toyota Auris: praktische metgezel? 

Op AutoWeek.nl lieten niet minder dan 111 Auris-rijders hun mening horen. We sorteren hun reviews op lezerswaardering en selecteren zo de meest volledige verhalen. Gezien de aard van het beestje beginnen we met praktische zaken, voordat we doordenderen naar zaken als infotainment en weggedrag. De Auris Touring Sports, waarmee Toyota op de stationwagon doelt, komt in de reviews het meest voor.  

De rijder van zo’n Touring Sports schrijft het volgende over de ruimte in zijn stationwagon. “De zit- en leefruimte voorin is zeer goed, lekker ruim en voldoende hoofdruimte. Op de achterbank is de hoogte goed, maar de beenruimte erg beperkt. Goed voor kinderen, maar erg krap voor volwassenen.” Hij wijst op de oorzaak daarvan. “Dit komt door de zeer grote bagageruimte, heel veel ruimte met vakken en een verstelbare bodem.” 

Deze ervaring staat niet op zichzelf. “Ben je als bestuurder zelf lang, maar heb je kleine kinderen op de achterbank, dan is dit wel op te lossen,” schrijft de eigenaar van een Touring Sports uit 2013, “maar ben je zelf lang en moeten er uit de kluiten gewassen tieners mee, dan wordt dit lastiger. Ben je zelf niet zo lang, dan kan de bestuurdersstoel naar voren en is dit probleem niet van belang.” 

Ook een derde rijder heeft een vergelijkbare ervaring. “De ruimte voor de passagiers is OK, maar niet meer dan dat. Als er lange mensen voorin zitten kan ik me voorstellen dat een volwassene wat krap op de achterbank zit. Zo moet ik de bestuurdersstoel altijd een stukje naar voren schuiven om de Maxi Cosi wat gemakkelijker op de achterbank te kunnen plaatsen”, ervaart hij, Ook deze rijder geeft aan dat er wel wat tegenover staat. “De grote waarde van deze auto zit in de kofferbak. Deze is erg groot en er kan veel meegenomen worden. Als de kinderwagen met (ingeklapt) onderstel achterin staat, is er nog genoeg ruimte over voor tassen en overige spullen voor een weekendje weg.” 

Zo zit-ie 

Op de ruimte voor achterpassagiers valt dus wel wat af te dingen, maar hoe is het met ’t zitcomfort gesteld? “De zetels zitten perfect en bieden voldoende steun. Je voelt geen pijn in de rug na vele uren in de wagen”, meldt de eigenaar van een Auris Hybrid Dynamic uit 2016. De rijder van een auto uit 2014 is eveneens positief. “Zeer comfortabel”, schrijft hij. “Niks is zo persoonlijk als een stoel, maar deze stoel zat voor mij als gegoten. De steun aan mijn lang(ere) onderbenen was perfect net als de zijdelingse steun.” Het zijn geen unieke reacties. “De zetels (met leer) zitten goed en comfortabel en na een lange dag autorijden stap ik zonder problemen uit”, schrijft de rijder van een Auris Hybrid in Lease Pro-trim. “Ik heb geen last van rug, benen en moeheid.” 

Tegenover deze positieve reacties staan ook een paar iets lauwere reacties. “Afgelopen jaar een weekend Parijs gedaan met de auto, en het is heerlijk vertoeven” schrijft de rijder van een andere Auris Lease Pro. “Je merkt alleen wel dat ik met m’n 1,92 meter soms wat steun onder mijn bovenbenen mis.” De meest negatieve reviewer: “Lange ritten van 1,5 tot 2 uur geven mij een pijnlijk zitvlak door de slechte vering in de zetels. Of de vering van de zetels is vlug versleten...”, meldt hij. “Ook de rugleuning kon beter, geen aanpasbare lendenondersteuning bij dit model.” 

Infotainment en bediening 

Over het infotainmentsysteem en bijbehorende scherm zijn de reacties eveneens wisselend. “Ondanks dat het een high-end systeem was kon het me nog niet echt bekoren”, vindt de rijder van een Auris Touring Sports Lease Pro. “Het was een stuk trager dan het HDD-systeem en het opstarten van de navi vond ik betrekkelijk lang duren. Maar goed, misschien moest ik er gewoon aan wennen. Voor de rest was het vrij intuïtief te bedienen. Vind het alleen jammer dat het scherm niet meer naar de bestuurder toe is gericht.” De rijder van een auto uit 2015 is positiever. “Het infotainmentsysteem doet het prima”, laat hij weten. “Je schakelt moeiteloos door van bijvoorbeeld telefoon (handsfree) naar navigatie resp. radio of verbruiksgegevens.” Toch is er ook kritiek. “Minpunt is het glanzende scherm. Afhankelijk van de stand van de zon, is dat regelmatig onleesbaar. Zeker wanneer je in een onbekende omgeving onderweg bent, navigeert dat niet lekker.” 

Een occasionkoper werd na aanschaf van zijn auto teleurgesteld. “Waar ik mij uitermate aan erger is dat aanwezige toetsen niet blijken te werken, zoals bv ‘MAP/NAV’ en de toets ‘Spraakopdracht’. Als je die indrukt komt de Toyota doodleuk met de melding ‘Navigatie niet beschikbaar’ of ‘Spraakherkenning niet beschikbaar’. Achteraf blijken dit opties te zijn.” Dat deze eigenaar daarmee echt wat mist blijkt uit andere reacties. “De navigatie is me enorm meegevallen”, schrijft de rijder van een exemplaar uit 2013. “Ik had wat negatieve recensies gelezen, maar dit systeem is zeker niet trager dan mijn TomTom Go 1000 en net zo duidelijk. Wat geweldig werkt is de spraakbediening: nagenoeg feilloos voor zowel telefoon, navigatie als muziek.” Let wel, het gaat hier om een ervaring van ruim tien jaar oud. De TomTom Go 1000 bestaat allang niet meer en inmiddels zou het systeem best wat verouderd aan kunnen doen. 

Zo rijdt de Auris volgens gebruikers 

Volgens eigenaren biedt de Auris vooral veel gemak. “Zet de cvt in de D-stand en je hoeft niets meer te doen dan gas geven, remmen en sturen”, beschrijft een Lease Pro-rijder. “Hoewel de aandrijflijn je nog steeds niet betrekt bij het rijden vind ik de Auris wel beter rijden dan de Prius. Hij rijdt en stuurt net even wat strakker. Het stuur ligt lekker in de hand en je zit ook wat lager in de auto. Gewoon een prima auto om te rijden dus.” Dat vindt ook de rijder van een iets jonger exemplaar uit 2016. “Het rijden, stoppen en optrekken... het loopt allemaal zo lekker chill. Je hoeft allen gas te geven en te remmen en het apparaat doet alles verder vanzelf.” 

Niet alles aan een Auris blijkt even chill. “De wegligging is prima”, aldus een andere chauffeur. “Voorzien van 16" wielen is de Auris nog best stevig geveerd. Van de hybride Auris Touring Sport die ik eerder had wist ik al dat 17" onprettig hard is, dus het is goed zo.” Deze stugheid wordt meermaals benadrukt, zo ook door de rijder van een Auris Dynamic uit 2016. “De wagen is zeer stil en comfortabel, enkel de vering is stug en het rijden over dwarsnaden voel je zeer goed.” Ook een derde rijder vindt de verwerking van korte oneffenheden ondermaats. “Het is mij inmiddels opgevallen dat grote oneffenheden zoals drempels soepel genomen kunnen worden maar dat kleine bobbels in de weg tot trillingen in de auto leiden. Gelukkig zitten de stoelen goed, maar de verfijning van het onderstel bij kleine oneffenheden kan beter.” 

Een rijder die inmiddels aan zijn tweede Auris toe is schrijft daarover het volgende. “Het valt op dat de Auris van na de facelift minder lawaaiig is, zo te merken op een paar punten (iets) beter geïsoleerd.” En er is meer. “De afstelling van het onderstel lijkt strakker te zijn, met minder (welbekende) kraakjes uit de voortrein.” 

Weinig kritiek op aandrijflijn 

Auto’s met een continu variabele transmissie krijgen er regelmatig van langs. “Een veelgehoorde opmerking bij cvt-automaten is het ‘loeien’ van de motor”, licht een rijder dat toe, “maar ik moet toegeven dat ik dit na twee auto's (deze auto en de Civic Hybrid) gewend ben. Sterker nog het schakelen bij andere auto's ervaar ik tegenwoordig bijna als hinderlijk en ongebruikelijk.” Een tweede bestuurder sluit zich hierbij aan. “De verhalen van de ‘loeiende’ cvt begrijp ik niet echt. Ik kan me voorstellen dat het wat ongewoon is dat de motor een eentonig geluid maakt bij flink versnellen en dat daar een reden kan zijn dat het vervelend is voor sommige mensen, maar bij beheerst rijden is de Auris erg stil qua motorgeluid.” 

Hoewel het gros van de reacties positief is kan niet iedereen met de aandrijflijn uit de voeten. “Het blijft het wennen aan het motorgebrul als je (tussentijds) accelereert”, vindt de rijder van een 1.8 Hybrid Lease Pro. “Als je eenmaal op cruisesnelheid bent gekomen is het een rustige motor.” Een andere rijder noemt een specifieke omstandigheid waaronder de aandrijving minder goed bevalt. “Bij lange, steile klimmen (15+ %) met hogere snelheid loeit de auto behoorlijk en is het lastig er gedurende klim vaart in te krijgen. Op lagere snelheid helpt elektromotor, waardoor hij dan rustiger is.” 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Als het gaat om betrouwbaarheid en kwaliteit scoort de Toyota Auris heel behoorlijk, maar helemaal probleemloos is-ie niet. Bij het onderdeel ‘rijden’ las je al dat een gebruiker melding maakt van bijgeluiden uit de voortrein, deze komen met enige regelmaat voor. “Eén van de veerpoten kraakte”, schrijft de eigenaar van een exemplaar uit 2013, “maar die zijn netjes ingesmeerd zodat dit verholpen is.” Interessanter is het compliment dat deze bestuurder zijn auto na vijf jaar maakt. “Ik val in herhalingen, maar ook de laatste paar maanden heeft deze auto mij niet in de steek gelaten. Alles bleef gewoon werken en motorisch was alles alsof hij net uit de fabriek rolde. Ook na ruim 240.000 km.” 

Een veelvoorkomende klacht heeft betrekking op het systeem dat ongelukken moet voorkomen. “De voorsensoren gaven bij vochtig weer regelmatig foutmeldingen”, ervaarde de rijder van een auto uit 2015. “Uit een andere review had ik gelezen dat daar een aanpassing voor is waarbij er een verwarmingselementje wordt geplaatst. Dit is onder garantie door de dealer aangebracht en de foutmeldingen zijn verdwenen.” Ook andere rijders die dit verwarmingselementje hebben laten plaatsen melden hierna geen klachten meer. 

Een occasionkoper had pech met een defecte lendensteun, maar kreeg ook te maken met een storing van het hybridesysteem. “Dit had te maken met de koeling van het accupakket, blijkbaar zat er te veel stof in het filter. Heb daarop de achterbank in een paar minuten gedemonteerd en het ventilatierooster gereinigd, waarna de melding ook direct verdween.” 

Onder de streep begrijpen we wel waarom de Auris Hybrid, zeker als Touring Sports, zo vaak verkocht en ook geïmporteerd is. Voor passagiers is het niet de ruimste keuze, maar dat maakt-ie goed met een forse kofferbak. Ook de rijeigenschappen en aandrijflijn scoren een voldoende, al blijkt het onderstel niet héél verfijnd. Met de kwaliteit van het product zit het wel snor, gebruikers melden maar weinig problemen. Dan rest ons nog maar één relevant onderwerp over: het praktijkverbruik. In dit artikel lees je hoeveel benzine de Auris Hybrid werkelijk verstookt. 

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.