Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2014) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
Overstap van slurper naar zuinig
- 105.000 km
Na een jaar of 5 een oude Volvo S80(2000 - 170K 2.4) gereden te hebben begon de auto veel klachten in de ophanging te krijgen. (geen schande na 370.000km) Dit in combinatie met de enorme brandstofprijzen, hoge onderhoudskosten, versleten interieur en beginnend olieverbruik besloten een andere auto te kopen.
Omdat ik een betrouwbare, comfortabele, praktische en zuinige auto wilde gaan kijken voor een Toyota Auris station. We zijn op een zaterdag even gaan kijken bij de Toyota dealer. Daar stond een witte Auris facelift model(2016). De auto beviel opzich goed maar was een beetje kaal kwa uitrusting. Er stond ook nog een 2014 model die beter uitgerust was. Volgens de dealer maakte deze iets meer geluid op de snelweg. Hebben wij ook zo ervaren maar was voor ons niet storend. Gezien deze auto rijk uitgerust was(stoelverarming, 2-tone leer, panorama dak, parkeerhulp, navigatie, goede stoelen) voor ongeveer dezelfde prijs gekozen voor het 2014 model.
De eerste ervaring na circa 2 duizend kilometer is dat de auto is wat we ervan verwacht hadden. Zuinig, comfortabel. Op de snelweg hoor je wel wat meer bandengeluid dat in de S80 maar goed... Dat was een andere auto. De motor is tot 120kmh echt heel stil en maakt naar mijn idee niet veel toeren.
Rijbeleving is wat je ervan verwacht, niet super spannend of snel maar wel comfortabel en een prima wegligging. Voor sommige mensen is dit niet de juiste auto, als je iets sneller en dynamischer zoekt kan je beter gaan kijken voor een focus oid. Ik merk zelf tijdens het rijden dat de auto mij uitdaagt om zuinig te rijden, kijken waar je stroom kan winnen, waar je electrisch kan rijden.. voor mij is dit alles behalve saai.
Heb wel het een en ander gehoord(vooral uit Amerika) over koppakkingen, egr vervuiling, inlaat vervuiling en olie verbruik. In nederland is hier wel het een en ander over te vinden maar gezien er echt een hele ladingen van deze motoren(pruis 3, Pruis +, Auris 1, Auris 2, CHR, CT-200h) verkocht zijn in NL maak ik me vooralsnog niet direct zorgen. Het lijken vooral de eerste prius 3(2010) modellen die hier wel eens last van hebben.
Voor nu:
Plus:
- Motor is bij normale belasting rustig
- Comfortabele stoelen
- Interieur lijkt goed afgewerkt te zijn (duurzaam en geen rammels)
- Erg zuinig (gemiddeld 4.5 op 100)
- Veel bagage ruimte
- Goed uitgerust
- Best mooi gelijnd
Min:
- Auris 2 pre facelift is blikkerig (ervaring facelift was anders)
- Banden geluid snelweg
- Niet heel snel
- CVT vereist gewenning (vooral de eerste keer)
- Pre facelift model heeft een wat gedateerd schermpje
Naar Oostenrijk en terug
- 115.000 km
Vakantie naar Oostenrijk gehad met de auto.
Auto is opzich goed bevallen, comfortabel op de snelweg, veel bergruimte achterin. Het is zeker geen racemonster op de autobahn maar vlot genoeg om met verkeer mee te komen.
Wat ik enorm ben gaan waarderen is de CVT, het traploze schakelen is erg comfortabel. Als ik nu in een traditionele automaat stap merk ik het verschil enorm. Haal ook nog steeds voldoende rijplezier uit de auto, het is altijd een wedstrijdje met mn vrouw wie het zuinigst rijdt.
Toch wat dingen op te merken nog:
Omdat het in Oostenrijk koud was toch even stoelverwarming aangehad, wat daarbij opviel was dat de stoelverwarming wel aanging maar na een paar minuten ging hij weer uit en werd ook niet meer warm.. Misschien een sensor of iets?
Bij het inladen viel op dat de hendel op de achterbank neer te laten niet meer werkte..
Ik ga met deze 2 dingen nog even naar de dealer, we hebben nog garantie.
Plus:
- Ook op de autobahn met 130 is de auto lekker stil.
- Goede stoelen.
- Ook in de bergen is de auto erg zuinig.
Min:
- Bij lange steile klimmen(15% +) met hogere snelheid loeit de auto behoorlijk en is het lastig er gedurende klim vaart in te krijgen. Op lagere snelheid helpt electromotor waardoor hij dan wel rustiger is.
- Vreemd gedrag stoelverwarming (gaat 1 keer aan daarna niet meer).
- Hendel om achterbank neer te laten is stuk gegaan.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybr. Aspiration
- 2015
- 139.524 km

Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro Navigatie / Panoramadak / Clima
- 2013
- 179.521 km

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease+ | Navigatie | Keyless Entry | Panoramadak | Automatisch Inparkeren | Cruise Control | Volledig Dealer Onderhouden |
- 2014
- 112.729 km
Lees ook

Praktijkverbruik: zo zuinig is de Toyota Auris Hybrid

Toyota Auris 1.8 Hybrid - 2013 - 384.618 km - Klokje Rond

Toyota Auris - Occasion aankoopadvies

Toyota Auris Touring Sports 1.6 VVT-i (2014) - Test

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2013)
