Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2015)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2015)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf86.000 km
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auris nummer 2

  • 96.000 km

Na 3 jaar de Toyota Auris Touring Sports van voor de facelift (2014) te hebben gereden en met 55.000 extra kilometers de 2 ton overschreden te hebben was het i.v.m. extra woon werk verkeer kilometers tijd voor iets nieuws met (nog) meer comfort.

De keuze was na mijn vorige ervaring niet moeilijk, weer een Auris... maar dan degene na de facelift met veel minder kilometers en meer comfortabele opties, zoals veiligheidssystemen / stoelverwarming / geblindeerde ramen achter en een trekhaak voor de fietsen.

Van 2014 - Dynamic naar 2015 - Executive. Qua uiterlijk vind ik de facelift er strakker en daardoor iets meer in balans uitzien. Het eerste wat mij opviel aan het interieur toen ik plaatsnam waren de betere stoelen. De blik op het dashboard was daarna overtuigend. Alles op ongeveer dezelfde plek, maar dan nog logischer ingedeeld en veel mooier afgewerkt... ook hier was het meer (Europees?) in balans (inclusief klokje ;)). Het enige wat voor mij gevoel ontbrak was de draaibare volumeknop nu het infotainment systeem alleen nog te bedienen is d.m.v. touch, dit zorgt voor vertraging in de bediening.

Het safety sense systeem vind ik qua waarschuwingen en gebruiksgemak redelijk goed werken, met uitzondering van de verkeersbordendetectie. Je kan beter een apart navigatie app zoals Waze gebruik waar de snelheden en overige info vaak correct is weergegeven.

Gekozen voor de Executive uitvoering zonder panoramadak in verband met mijn lengte, bijna 2 meter. Het enige wat ontbreekt als facelift optie zijn de led-koplampen, maar het halogeenlicht uit de koplamp is voor mijn gevoel al een verbetering t.o.v. de versie die ik hiervoor had. Nu ook met automatisch groot licht, als je dan een keer op een provinciale weg rijdt gaat het automatisch aan, best handig in de praktijk.

Dan de eerste kilometers... Na 1 maand had ik al de eerste storingsmelding van het hybride systeem te pakken, niet gewend van Toyota. Dit had te maken met de koeling van het accupakket. Blijkbaar zat er teveel stof in de filter. Heb daarop de achterbank in een paar minuten gedemonteerd en het ventilatierooster gereinigd, waarna de melding ook direct verdween. Youtube is je alle grootste vriend, scheelde weer een rit naar de garage (ook onder garantie).

Verder valt op dat de Auris van na de facelift minder lawaaiig is, zo te merken op een paar punten (iets) beter geïsoleerd. En de afstelling van het onderstel lijkt strakker te zijn met minder (welbekende) kraakjes uit de voortrein. Rij nu wel op all season banden, t.o.v. de vorige Auris waarbij ik zomer en winterbanden had.

Van grijs naar zwart, auto is dus warmer en zal daardoor in de zomer wellicht iets meer gebruiken als de airco aan staat. Zelf rij ik met gemak nog steeds gemiddeld rond de 1 op 20 ... Zomer 1 op 22, winter waarschijnlijk 1 op 18.

Het Hybride-systeem met CVT automaat was al helemaal ingeburgerd in de laatste 3 jaar. Het spel van het anticiperen op het verkeer krijg je bijna plezier in i.c.m. de Eco-modus. ;) En als je een keer vol gas gaat zit er best een aardige versnelling in i.cm. de Power-modus. Al met al een fijne ervaring, waarbij het loeien echt meevalt. Als je niet kan/wil anticiperen op het verkeer en je rij-modus hier niet op aanpast dan kan ik mij voorstellen dat het je irriteert. Maar in Nederland ben je op de afstanden die wij rijden uiteindelijk niet echt sneller thuis, ook al voelt dat misschien wel zo. ;) Go with the flow, je raakt er in deze auto helemaal ontspannen van.

Qua binnenruimte blijft het een auto waar je met kleine kinderen goed in past, zodra er een paar volwassenen achter je kruipen wordt het al snel krap al is dit voor korte afstanden best te doen. Voor vakanties met een jong gezin top. Zowel op de achterbank en in de kofferbak een 12 volt aansluiting, veel ruimte en vele extra vakken/bakken.

De eerste 10.000 kilometer zitten er op na een half jaar. Op naar de volgende 10.000 ... al zit er al wel een garantiegeval in het verschiet. Na last van mijn onderrug te hebben gekregen in de laatste paar weken bleek dat de lendesteun van de auto het aan 1 kant had begeven, onder garantie wordt deze volgende week gerepareerd. Als dat alles is dan rij ik nog vele kilometers met deze top bak!

Toch wat tegenvallers

  • 100.000 km

Ondanks de betrouwbaarheid van Toyota heb ik nu toch 2 dingen ervaren die wat minder zijn aan de luxere opties… de kans dat het stuk kan gaan/hapert. ;)

Deel 1: De lendesteun blies aan 1 kant niet meer (goed) op waardoor ik scheef zat en met rugklachten bij de fysio zat. De garage heeft het verholpen door het te demonteren en opnieuw te plaatsen, daarna werkte alles weer. Helaas wel 120 euro lichter omdat het toch net buiten de garantie viel. :(

Deel 2: Safety Sense, in basis een prachtig systeem als het goed werkt! Helaas bij temperaturen onder de 8 graden ontstaat er geneuzel, er komt namelijk dan al snel condens voor de sensoren te zitten waardoor deze in error modus springt en op het centrale display een melding verschijnt met daarnaast nog een geel icoon die aangaat op het gedeelte van de kilometerteller. Blijkbaar een issue waar Toyota vanaf wist in 2015 maar geen terugroepacties heeft uitgevoerd. Bij het melden werd destijds als service een update uitgevoerd vanaf 2016, die bij mijn auto blijkbaar niet had plaatsgevonden. Na meerdere malen contact hierover te hebben gehad met Louwman kan ik in februari alsnog terecht om deze update buiten de garantie om te laten herstellen d.m.v. een verwarmingselementje. To be continued

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens