Toyota Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease (2015)

Op de valreep

Toyota Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease (2015)
Toyota Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease (2015)Toyota Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease (2015)Toyota Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease (2015)Toyota Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease (2015)Toyota Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease (2015)
In 2016 gaat het mes in het belastingvoordeel voor zuinige personenauto's. Op de valreep kun je nog profiteren van 14 procent bijtelling. Bijvoorbeeld met de vernieuwde Toyota Auris Touring Sports.

Toyota heeft de Auris met de recente facelift iets spannender willen maken. Heel fris ogen de puntige achterlichtunits en ook het interieur is behoorlijk opgewaardeerd. Zo zijn duidelijk mooiere materialen toegepast en is tevens het infotainmentsysteem gemoderniseerd. Er is nu een fraai 7-inch touchscreen, dat naast actuele verkeersinformatie via je eigen smartphone een internetverbinding mogelijk maakt voor onder meer het weerbericht, Google Street View en brandstofprijzen. Het systeem werkt heel logisch en is behoorlijk snel. Daarnaast beschikt de Auris over digitale radio (DAB). Achterpassagiers zitten heel redelijk, de kofferbak is met z'n inhoud van 530 liter meer dan ruim genoeg. Een benzinehybride kan net zo zuinig zijn als een moderne diesel; in de testweek reed de Auris gemiddeld 1 op 22,2. Tel daar de lagere wegenbelasting bij op en het is maar de vraag of een dieselauto bij een hoog jaarkilometrage nog steeds het beste alternatief is. Direct na de koude start is zo'n hybride in elk geval een stuk stiller.

Onderweg blijkt de Toyota vlot genoeg, al reageert de aandrijflijn met standaard automaat niet altijd even gretig op het gaspedaal. Vooral bij hogere snelheden is dat goed te merken. Tegelijkertijd dwingt de perfecte samenwerking tussen benzine- en elektromotor respect af. Jammer dat de motor bij een vlotte rijstijl nog altijd zo gierend in de toeren klimt. Dat is te wijten aan de traploze automaat en doet afbreuk aan het comfort. De besturing voelt wat afstandelijk en kunstmatig aan, maar daar valt goed mee te leven. Prettig is dat de Auris na de facelift minder overhelt.

De Auris Touring Sports 1.8 Hybrid is te koop vanaf € 25.695. Met het Lease-uitrustingsniveau komt hij op € 28.250. De uitrusting daarvan is verrassend rijk. Onder meer heeft de Japanner keyless entry met startknop.

Daarnaast is een knie-airbag standaard. Voor € 1.550 levert Toyota het Safety Sense-pakket, met onder andere ledkoplampen, een automatisch remsysteem dat bij snelheden tot 80 km/h botsingen kan voorkomen, rijstrookbewaking en verkeersbordherkenning.

Video

Oordeel

4 sterren

De Auris onderscheidt zich met veel bagageruimte, prima infotainment en de charme van (gedeeltelijk) elektrisch rijden. De aandrijflijn is zuinig, maar het motorgeloei onder belasting blijft wennen

Signalement

Merk Toyota
Model Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.250

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 142 Nm bij 2.800 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.560 mm / 1.760 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.335 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 345 kg / 345 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,1s
Brandstofverbruik 3,6 l/100km
CO2-uitstoot 82 g/km

Lezersreacties (37) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.