Praktijkervaring Mazda CX-30: kruisbestuiving onder de kap
'Rijdt fijn, stuurt direct, tikkeltje stug op korte richels, heel stil'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
De Mazda CX-30 is alweer aan zijn zesde levensjaar bezig. Dat zouden we hem niet direct geven. De CX-30 kun je zien als het cross-over-broertje van de Mazda 3, waarmee hij ook de bijzondere SkyActiv-X benzinemotor deelt. Of de opgehoogde Mazda in de praktijk bevalt? 28 eigenaren en gebruikers delen hun ervaringen.
Net als bij de Mazda 3 zijn eigenaren positief over het design en de afwerking van ex- en interieur. Of de gebruikte interieurmaterialen na verloop van tijd mooi blijven, wat bij de hatchback niet altijd het geval is, lees je verderop. Net als ervaringen met de 'dieselmotor'.
Cross-over praktischer?
Een opgehoogd model wordt vaak gezien als praktischer alternatief voor een hatchback. De volgende rijder geeft inzicht: “De ruimte voorin is prima en achterin redelijk. Ik ben zelf 1,81 meter lang en kan dan ook prima achter mijzelf zitten achterin. Het is niet de ruimste in zijn klasse, maar zeker meer dan voldoende”, luidt zijn conclusie over het passagierscompartiment. En over de bagageruimte: “Deze is voor een dergelijke auto prima van een bruikbaar formaat. Door het handige opbergsysteem met dubbele bodem kun je kiezen voor een vlakke laadvloer of meer ruimte.” De bevindingen over de zit achterin worden door een andere rijder bevestigd. “De zitpositie achterin is voor 2 volwassenen tot circa 1,80 meter goed te doen. De bagageruimte achterin is minder dan de Tiguan, maar voldoet prima tot nu toe.”
De eigenaar van een CX-30 SkyActiv-X, die overstapte vanuit een DS 4, is deels tevreden. “Voor de achterpassagiers is hij prima. voldoende plaats en een acceptabele instap. Wel iets minder ruim dan een van de vorige auto's.” Het is de kofferbak die echt teleurstelt. “De eerste keer dat we veel spullen moesten meenemen was even slikken. De kofferbak is op papier groter, maar in de praktijk kan even veel mee.” De bestuurder van een CX-30 Luxury is nog minder blij. “De auto is weinig praktisch”, ervaart hij, en noemt een voorbeeld. “We hadden acht kussentjes voor tuinstoelen in de achterbak en effectief is die dan gewoon vol. Ook met volwassen passagiers merk je dat ze weinig beenruimte hebben.”
Hij eindigt het relaas met nog een nadeel, waarvan andere berijders eveneens melding maken. “Als je de achterbank wilt platleggen raken de hoofdsteunen de voorstoelen. Als je de hoofdsteun eraf wilt halen kan dat niet als de bank rechtop staat en ook niet als hij plat ligt. De bank moet je dus half neerklappen, vasthouden: en dan kun je de hoofdsteunen eraf halen.”
Over het zitmeubilair zijn de berichten beter. Zo worden de voorstoelen redelijk gewaardeerd, al laten meerdere bestuurders weten dat de zitting hen net iets te kort en ook wat te smal is. “Als ik ga zitten, zit ik regelmatig op de wang van de zitting”, schrijft een CX-30 Homura-rijder. “Ik zou mezelf niet bepaald als groot/fors/omvangrijk willen bestempelen, wel lang met mijn 1,93 meter.”
Infotainment en bediening
Mazda is, zoals we inmiddels weten, een ietwat eigenwijze fabrikant. Zo vind je bij dit merk geen aanraakschermen. “Wel wennen: geen touchscreen, maar met draai-/drukknop en hoger geplaatst scherm”, zegt de eigenaar van een CX-30 Nagisa uit 2024. “Wat is daar nou beter aan?”, vraagt hij zich af. “Mazda zegt kennelijk: aandacht makkelijker op de weg, want scherm ligt dichter bij je blik op de weg en je hoeft niet te kijken waar je je vingers op een touchscherm plaatst. Het voordeel is er, maar niet zo groot als wellicht wordt gesuggereerd.”
Een andere rijder met een auto uit dit bouwjaar is positiever. “Het infotainmentscherm is helder en overzichtelijk en sinds dit modeljaar iets groter (10,25 inch). Nog steeds niet heel groot, maar voor mij groot genoeg en mooi scherp. Het laat zich intuïtief bedienen met de centrale knop op de middenconsole.” Hij plaatst een nuance bij het niet aanwezig zijn van een aanraakscherm. “Het is geen touchscreen tenzij je Android Auto gebruikt, dan kun je het wel als touchscreen gebruiken.”
Over de software zelf weinig klachten, tenzij het de navigatie betreft. De eigenaar van een CX-30 Homura uit 2023: “Navigatie valt wat tegen. Het scherm zelf is prima en helder, maar de stembegeleiding is een drama. Die staat dus uit. Dit geldt ook voor het ingeven van het adres. Bij mij wordt er dus of met coördinaten gewerkt en/of via Google Maps genavigeerd.” De geluidskwaliteit van het standaard audiosysteem noemt hij eveneens matig. Dat vindt ook een CX-30 Comfort-eigenaar. “Kritiek heb ik op de kwaliteit van de standaardinstelling van de muziek; weinig bas, veel scherpe nasale toontjes. Met de equalizer die erin zit is het oplosbaar, alleen iedere rit opnieuw moeten instellen wordt toch wel heel vervelend.” Over het optionele Bose-systeem zijn gebruikers aanzienlijk beter te spreken.
Op pad met de CX-30
De Mazda 3 wist zijn rijders behoorlijk te plezieren met zijn weggedrag, al vond een enkeling de achteras te onrustig. Bij de CX-30 lijkt een betere balans te zijn gevonden. Een SkyActiv-G Homura-rijder. “Ik vind het een heel prettige combinatie van vering en demping, stevig maar niet heel stug. Met deze auto is het ondanks de wat hogere koets, leuk sturen op bochtige wegen. Deze besturing is prima. Stevig en direct en niet al te licht.”
De eigenaar van een CX-30 Luxury uit 2020 ervaart zelf ook geen hinder, maar voor meerijders is dat anders. “De ophanging van de CX-30 is vrij hard. Zelf stoort me dat niet, maar van sommige passagiers kreeg ik toch de opmerking dat je diepe putten in het wegdek wel erg goed voelt”, laat hij weten. “Het voordeel is dan wel dat de auto nauwelijks wiegt noch overhelt in de bochten. Zeeziek zullen je passagiers niet worden.”
Een derde bestuurder heeft soortgelijke ervaringen. “De auto rijdt fijn, stuurt direct, tikkeltje stug op korte richels, heel stil. Tijdens regen hoor je het water niet opspatten in de wielkasten.” Daarmee benoemt hij een onderwerp wat bijna zonder uitzondering wordt geroemd: de rust aan boord. “De wagen is echt STIL!”, benadrukt een eigenaar die verder de stabiliteit roemt. “We reden weer naar huis op de dag van de februari-storm. In Nederland viel op dat veel mensen zo traag reden. En wij maar doorkachelen. Uiteindelijk bij een sanitaire stop in Amsterdam kwamen we erachter dat het wel heel hard waaide omdat de deur bijna uit mijn handen werd geblazen.”
Dan de SkyActiv-X
Eigenaren die voor de bijzondere SPCCI-benzinemotor kiezen laten graag weten hoe zij deze techniek ervaren. “De X is lekker alert en loopt onder alle omstandigheden heerlijk rustig. Trekkracht is voldoende, ook bij lagere toeren. Je merkt dat het koppel heel snel opbouwt wat niet des atmosferische motor is. Het toerenverloop is vloeiend en zonder bombarie. Gewoon wat je wilt”, vindt de eigenaar van een mild hybride e-SkyActiv-X uit 2023.
De eigenaar van een andere mild-hybrid SkyActiv-X ervaart dat toch anders. “Dat de motor het beste van benzine en diesel verenigt klopt niet. Je mist duidelijk koppel onderin. Pas boven de 2000 toeren komt er vaart in. Je moet dus echt in het achterhoofd houden dat je met een atmosferische motor rijdt, dus op tijd terugschakelen. Maar dan wil de wagen echt flink vooruit.”
Dat de auto een andere hand vraagt ervaart ook een derde berijder. “De Sky-X heeft zijn maximaal koppel pas bij 3000 tpm, waarvan een groot gedeelte al wel rond de 2500 tpm vrijkomt. De Sky-X motor vergt wat dat betreft dus wel een andere rijstijl en kan wat minder schakellui gereden worden dan een turbomotor.” Over de transmissie is de rijder niet zo tevreden. “De automaat doet precies wat je hem vraagt, maar wat je hem vraagt is niet altijd wat je wilt. Druk je het gaspedaal ineens dieper in, dan vraag je dus ineens (veel) meer vermogen en zal de automaat een aantal verzetten terugschakelen. Gevolg: veel toeren.”
Ook andere automaatrijders zijn kritisch op het gebodene, al is de volgende rijder overwegend enthousiast over de reiscapaciteiten van zijn CX-30. Maar: “de automaat doet daaraan echt afbreuk, want bij normaal (weg)rijden gewoon prima, maar ik vind de hoge toeren bij sport-stand/flink gasgeven niet bij deze auto passen.” En het verbruik? Daaraan wijdden we al eerder een uitgebreid artikel. Dat vind je hier: Praktijkverbruik Mazda CX-30: zo zuinig is cross-over-motor in cross-over.
Onderhoud, storingen en irritaties
Nieuwe techniek moet soms rijpen, en dat blijkt ook het geval te zijn bij Mazda’s SkyActiv-X. meerdere eigenaren van een CX-30 melden ingrijpende operaties aan de motor, weliswaar onder garantie. “Problemen : In het eerste jaar is de compressor vervangen want vermogen viel steeds weg. Ook is de automaat al een keer gereset om bijgeluiden (!) tijdens wegrijden/overschakelen weg te nemen”, meldt de eigenaar van een CX-30 uit 2020.
Ook bij een andere rijder is deze compressor vervangen. “Al snel kwamen de, voor SkyActivX-rijders wellicht bekende, vreemde (schrapende) motorgeluiden. Volgens de dealer ‘hoorden’ deze geluiden bij de supercharger in combinatie met dit type motor. Aangezien het geluid steeds harder en frequenter hoorbaar was is de supercharger tot twee maal toe vervangen. Helaas bleef het geluid onverminderd aanwezig, wat bij mij op den duur steeds meer irritatie en verminderd rijplezier veroorzaakte.” Daarnaast klaagt deze gebruiker over snelle slijtage van het interieur. Dat lazen we al over de Mazda 3, maar wordt bij de CX-30 opvallend minder vaak genoemd.
Even terug naar de compressor, want een derde berijder laat weten dat vervanging daarvan bij 92.000 km de bijgeluiden niet heeft verholpen. Integendeel, de auto produceert na deze ingreep meer geluid dan voorheen. Uiteindelijk wordt het probleem gevonden: “De multiriem inclusief alle rollers wordt vervangen.” Dit bleek de oplossing, al steken er zo’n 30.000 kilometer later nieuwe problemen de kop op: een rammel uit het kachelhuis en lekke achterste schokdempers. Ondanks deze problemen brengt deze rijder een nuance aan. “Binnen ons bedrijf, waar er best wat Mazda's rondrijden met dezelfde motor, ben ik de enige met deze problemen. Ik denk het euvel exemplarisch is, maar dat maakt het niet minder vervelend.”
Naast deze grotere problemen zijn er ook kleinere uitdagingen. Zo melden meerdere gebruikers dat de keyless entry de auto niet altijd goed ver- of ontgrendelt. Verder melden diverse berijders krakende of rammelende bijgeluiden in het interieur. Afgaand op de ervaringen van gebruikers is de Mazda CX-30 in veel gevallen een middenmoter, met als duidelijke plussen zijn stabiele rijeigenschappen en stilte aan boord.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 2.5 e-SKYACTIV-G 140 Nagisa Automaat !
- 2024
- 22.128 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury 1e Eig., Dealer ondh, 186 PK, Navigatie, Leer, A. Rij-camera, Head-Up, Bose, Stoel & Stuur verw, Stoel geheugen, Apple Carplay / Android Auto, A. klep electr.
- 2021
- 17.784 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury | LEER | BOSE | SCHUIFDAK | STOEL-STUURWIELVERWARMING | CAMERA | NAVIGATIE
- 2021
- 95.379 km
Lees ook
Mazda 3 en CX-30 krijgen nieuwe mild-hybride 2.5 - prijzen bekend
Zo komt de Mazda CX-30 uit de 100.000 kilometertest van AutoBild
Praktijkverbruik Mazda CX-30: zo zuinig is cross-over-motor in cross-over-koets
Mazda CX-30: vernieuwd infotainment, meer keuze
Modeljaarupdate voor Mazda 3 en Mazda CX-30
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.