Mazda CX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Homura (2023)

autoreview

Mazda CX-30
Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30Mazda CX-30

Signalement

UitvoeringCX-30 e-SkyActiv-X 186 2WD Homura
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst1.100 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Je weet wel, die eerste indruk,,.

  • 1.100 km

Vooraf eerst dit: ik ga geen technische zaken delen of vermelden. Er zijn genoeg mensen die dit volledig (menen uit te moeten) leggen. Genoeg artikelen zijn er te vinden op sites als ook op de site van Mazda zelf. Geen woord daar over. Dit geldt ook voor het referentiepunt, het vergelijken met een eerdere c.q. vorige auto is zinloos als de lezer niet in dezelfde situatie zit.

Zo dan nu de auto. Circa 3 weken in bezit. Gekozen voor de Homura versie. Ligt qua prijs iets boven Comfort maar stuk onder Luxury. Levert qua uitvoering globaal iets in op Comfort maar heeft optisch weer meer aantrekkelijkheden én een automatische achterklep. Van die laatste heb ik nog geen voordelen ontdekt. Maar dat valt de auto niet aan te rekenen.

Omdat de Homura met de 18 inch velgen meer body toont en de zwarte accenten mij meer kunnen bekoren besloot ik deze versie te kopen in combinatie met de 186 pk motor, handgeschakeld.

De eerste kilometers ben je voorzichtig en neem je alle feedback in je op. Je voelt het leer op het dashboard, ook de bovenzijde van de portieren zijn van een zachter soort materiaal dan knalhard plastic. Je voelt én ziet het. Een CX-30 voelt solide aan, is goed geïsoleerd. Motorisch is er weinig te horen. Op de achtergrond hoor je een donker geluid als je de motor aan de tand voelt. Bij normaal gebruik is hij mooi stil. Ook windgeruis heeft weinig invloed op de stilte. Mooi gedaan. Van het onderstel hoor je voornamelijk de banden, dit ligt denk ik voornamelijk aan de afwezigheid van andere geluiden in de cabine.

Besturing komt prima en direct genoeg over, ook reageert de motor zeer alert op het gaspedaal. In het begin kwam de motor wat loom over. In de inrijperiode kwam deze niet boven de 3.000 toeren (wat ruim voldoende is bij 2.100 bij 100 km/h in 6), op een enkele veiligheidsuitzondering na (invoegen op snelweg bij druk verkeer. Na 1.000 kilometer vond het instructieboekje tijd om eens het pedaal diep in te trappen, dat doen we dan maar. Gevolg? Een glimlach. De motor loopt mooi rustig rond (nog beter (vooral rustiger) dan de Skyactiv-G) en is erg soepel in de toeren. In combinatie met een strak schakelende handbak is elke rit in de CX-30 een feest.

Het verbruik, hoe onzinnig het ook is met deze kilometerstand, ligt op een acceptabele 1 op 15,7. De verwachting is dat dit nog wel iets gaat zakken maar ik verwacht geen wonderen in dit geval.

De stoelen konden mij in het begin minder bekoren. Ze voelden hard en smal aan. Ik zat meer op de wanden van de zitting dan op de zitting zelf. Inmiddels zijn de stoelen wat meer ingezeten en gaat het de goede kant op. Het heeft nog wat tijd nodig denk ik.

Het audiogeluid is matig. Gewoon standaard autospeakers. Geen merk-merk. Het voldoet.
Navigatie valt wat tegen. Het scherm zelf is prima en helder, maar de stembegeleiding is een drama. Die staat dus uit. Dit geldt ook voor het ingeven van het adres. Bij mij wordt er dus of met coördinaten gewerkt en/of via Google Maps genavigeerd.

Er is één punt wat mij stoort en ik niet begrijp waarom dit zo is geprogrammeerd. Dit heeft te maken het met stop-/startsysteem. Tot nu toe slaan alle bij mij bekende motoren aan zodra je de koppeling weer in trapt bij een handbak. In de CX-30 slaat de motor aan als je de rem loslaat. Dit gebeurt weliswaar snel en vloeiend, maar het gebrek aan controle (je rolt op een schuinte al snel naar achter) voert hier voor mij de boventoon. Zodra je de AutoHold gebruik slaat de motor overigens wél aan bij het intrappen van de koppeling.

Als ik een samenvatting van de eerste indruk mag geven:
+ Aandrijflijn.
+ Afwerking en kwaliteit.
+ Uitstraling/uiterlijk.
+/- Stop-/startsysteem.
+/- Stoelen
- Audiokwaliteit

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Mazda
Mazda CX-30 e-SkyActiv-G 122 (5D/6H)
€ 525
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens