Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020) #9

autoreview

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury (2020)

Signalement

UitvoeringCX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie auto, maar…

  • 15.000 km

Na een aantal uitgebreide proefritten en lang overwegen, uiteindelijk in november ‘20 een nieuwe Mazda CX-30 Luxury Automaat aangeschaft. Optisch een prachtige auto, zowel van binnen als van buiten. Verder is het een heel goed geïsoleerde auto, met goede en comfortabele stoelen. Wat dat betreft een aangename reisauto voor zowel korte als lange ritten! De motor, en dan met name het vermogen en de soepelheid wat betreft het schakelen van de automatische transmissie, viel me (na verloop van tijd) wel wat tegen. Met name de 6e versnelling werd regelmatig niet gevonden, waardoor ik dus regelmatig moest ‘flipperen’. Opzich geen dealbreker…

Helaas begonnen al snel de eerste ‘kinderziektes’ zich te openbaren. Zo moesten zowel het tellerglas (ivm krasgevoeligheid) als de linkerbuitenspiegel al binnen afzienbare tijd vervangen worden. Tot zover nog steeds geen echte dealbrekers…

Al snel kwamen daar de, voor SkyactivX-rijders wellicht bekende, vreemde (schrapende) motorgeluiden bij. Volgens de dealer ‘hoorden’ deze geluiden bij de supercharger icm dit type motor. Daar het geluid steeds harder en frequenter hoorbaar was, is de supercharger tot 2 maal toe vervangen. Helaas bleef het geluid onverminderd aanwezig, wat bij mij op den duur steeds meer irritatie en verminderd rijplezier veroorzaakte.

Vervolgens begon ook de airco te stinken. Er kwam constant een vieze geur uit de luchtroosters, wat een combinatie leek van nat ijzer en schimmel… De dealer heeft de airco 4 keer gereinigd, steeds dmv een andere behandeling. Helaas bleef de vieze geur voortdurend aanwezig. De desbetreffende man zei constant ‘niets geks te ruiken’. Uiteindelijk moest er een externe aircospecialist aan te pas komen om ‘mijn gelijk’ te bevestigen. Een uitgebreid onderzoek gaf aan dat er een te groot bacteriegehalte aanwezig was, wat dus de vieze geur veroorzaakte. Uiteindelijk is het naar tevredenheid verholpen!

Toen ik dacht dat ik alles wel gehad had, begonnen verschillende interieurdelen te kraken als een oude vent. De armsteun, de kunstlederen delen van de middenconsole, de kunstlederen deurpanelen…kraken wat ik zelfs bij mijn vorige (lagere klasse) auto’s van 4/5 jaar oud niet had meegemaakt. Nadat ook het stuur al slijtplekken begon te vertonen (na 8 maanden!), was ik er eigenlijk wel klaar mee. Ik merkte aan mezelf dat ik steeds vaker online ging kijken naar andere auto’s, en dan weet ik voor mezelf dat ik geen plezier en vertrouwen meer heb in mijn huidige auto.

Alles bij elkaar genomen heb ik, als kritische rijder/eigenaar, eieren voor mijn geld gekozen… Bij Broekhuis zag ik een BMW 4-serie Gran Coupé staan; ook in het wit en van hetzelfde bouwjaar met een vergelijkbare km-stand. Een hele andere auto, maar absoluut een mooie bak die direct mijn interesse had. Na een nog uitgebreidere proefrit, met uiteraard een grondige controle van de ‘minpunten’ van de Mazda, heb ik een goede deal kunnen maken met de verkoper.

Conclusie: De Mazda was zeker geen slechte auto, maar had na verloop van tijd voor mij als kritische bestuurder teveel minpunten. Uiteindelijk ben ik dus wat minder enthousiast over de welbekende kwaliteit van Mazda, maar wellicht dat de gemiddelde bestuurder zich hier minder cq niet aan stoort. En misschien had ik een ‘maandagochtend-model’…

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mazda CX-30

Mazda
Mazda CX-30 e-SkyActiv-G 122 (5D/6H)
€ 525
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens