Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Comfort (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 125.000 km |
De keuze voor de CX-30
- 10.000 km
Na 4 vrijwel probleemloze jaren met de Renault Kadjar en in totaal 9 jaar vrijwel probleemloos Renault rijden, vond ik het tijd om eens bij een ander merk te gaan kijken. Niet zozeer omdat ik helemaal klaar was met Renault, maar na 3 Renaults achter elkaar raakte ik er een beetje op uitgekeken om het zo maar te zeggen. Hoewel ik de nieuwste Renaults zeker nog mooie auto's vind.
Dat kwam deels ook wel door een ander merk waar ik erg warme gevoelens voor had gekregen: Mazda. Sinds 2019 hebben we een Mazda 2 aan huis staan. Dat was onze eerste kennismaking met het merk en Mazda heeft daarmee indruk gemaakt.
Dus ging ik ook eens winkelen bij Mazda. Maar ja, welke Mazda wil je dan als gezinsauto? De Mazda 3? Of een van de CX-en? De CX-3 vonden we tijdens een eerdere bezichtiging al te klein als gezinsauto met 2 (op)groeiende kinderen. De CX-5 is wel meteen weer een flinke stap groter en ook groter dan de Renault Kadjar. En dat is nu ook weer niet nodig. De CX-30 past precies in dat gat. Marginaal kleiner dan de Kadjar maar voor ons mensen van bescheiden formaat groot genoeg.
Natuurlijk hadden we naast formaat en uiterlijk ook nog wel wat andere wensen. Qua opties zou het in ieder geval vergelijkbaar moeten zijn met de Kadjar. De 110pk die ik had in Kadjar was voldoende, maar iets meer vermogen zou mogen. Daarnaast zou ik graag een automaat willen, vooral voor in de vele files die ik rijd. Als laatste moet een nieuwe auto de huidige en eventueel toekomstige (zwaardere) caravan fatsoenlijk moeten kunnen trekken.
Met dat lijstje uiteindelijk uitgekomen bij de CX-30 SkyActiv-X Comfort met automaat.
Vergelijkbaar qua optie? Rijker uitgerust
Meer vermogen? Check!
Automaat? Check!
Op papier een goede trekker? Check!
Als extra opties, naast de kleur Machine Grey, zijn het leerpakket met geheugenfunctie op de bestuurderstoel en een afneembare trekhaak genomen. Verder is de CX-30 standaard al zeer rijk uitgerust met onder andere LED koplampen, HUD en tal van veiligheidssystemen.
De Comfort trim vult dat dan nog aan met 18" velgen, automatische kofferbakdeksel, dimmende binnen en buitenspiegel, stoel en stuurwielverwarming, parkeersensoren voor en keyless entry.
Het leerpakket heb ik genomen omdat ik de kleurstelling daarvan mooier vond, maar vooral ook omdat ik de stoel dan met een druk op de knop goed kan zetten. Mijn wederhelft is zo'n 20cm kleiner, waardoor ik me met enige regelmaat tussen stoel en stuur moest plooien om de stoel goed te kunnen zetten. Een luxeprobleem, ik weet het, maar je moet jezelf van tijd tot tijd kietelen ;-)
Bijzondere techniek
- 10.000 km
Zoals uitgebreid te lezen valt op Autoweek en vele andere bronnen is de SkyActiv-X motor een bijzonder stukje techniek. Een vrijwel volledig zelfontbrandende benzinemotor. Zelfontbranding kennen we natuurlijk van diesel, maar met benzine is het nog niet gelukt om tot een productierijpe, volledig zelfontbrandende, motor te komen, vooral omdat het met benzine een stuk lastiger is om het exacte moment van ontbranding te controleren.
Bij Mazda hebben daar iets op gevonden. Door middel van een compressor wordt er veel lucht aan het mengsel toegevoegd waardoor je een zeer arm mengsel krijgt.Het zeer arme mengsel wordt tot net onder het punt van zelfontbranding gebracht. Daarna wordt er een kleine pufje brandstof ingespoten en doormiddel van een kleine bougie tot ontploffing gebracht. Dit verhoogd de druk in de cilinder tot voorbij het punt van zelfontbranding waardoor de rest van het mengsel ook tot ontbranding komt. Klinkt eenvoudig, maar er komen een hoop factoren en sensoren bij kijken, waaronder een sensor in de verbrandingskamer. SPCCI noemen ze dat.
Tot zo'n 4200rpm gaat het voornamelijk via SPCCI, daarna gaat de motor over op traditionale vonkontsteking. Hij trekt hem dan met plezier door naar de 6000rpm, waar het maximaal vermogen vrij komt.
Het resultaat is een benzinemotor met dieselachtige eigenschappen zoals een hoger koppel bij lagere toeren en een lager vebruik. In dit geval 224Nm bij 3000rpm en met de automaat een WLTP verbruik van 6,5l/100km.
Als autofiel en liefhebber van techniek vind ik dat natuurlijk zeer interessant. Dus keek ik vol verwachting uit naar deze nieuwe motor.
De ervaringen na bijna 10000km
- 10.000 km
De auto besteld in september 2019 en uiteindelijk geleverd in maart 2020. En toen kwam de Corona-crisis, zat ik ineens fulltime vanuit huis te werken en stond er een gloednieuwe auto stil op de parkeerplaats... Mijn vrouw moest nog wel naar haar werk, waardoor de CX-30 toch nog regelmatig werd uitgelaten, maar zelf zat ik er bar weinig in.
Het rijden
Gelukkig mogen we ondertussen weer wat meer en zit ik dus ook wat meer in de auto. Ik kan nu dan ook wel wat vertellen over de auto. Want wat merk je nu eigenlijk van die bijzondere techniek? Nou, eigenlijk bijzonder weinig en dat bedoel ik in dit geval als een compliment. De motor doet zijn werk in betrekkelijke stilte en rust. Het is wel een motor met een duidelijk atmosferisch karakter, hoewel de motor door zijn compressor niet atmosferisch is. Wil je vermogen, dan zal je dus toeren moeten maken. Dat is een groot verschil met de gemiddelde moderne turbomotor, die vaak al onder de 2000rpm maximaal koppel hebben. De Sky-X heeft zijn maximaal koppel pas bij 3000rpm, waarvan een groot gedeelte al wel rond de 2500rpm vrij komt. De Sky-X motor vergt wat dat betreft dus wel een andere rijstijl en kan wat minder schakellui gereden worden dan een turbomotor.
De automaat helpt daar wel bij. Het is een 6-traps automaat, met koppelomvormer. Als je Mazda mag geloven hebben ze de lockup-range enorm vergroot ten opzichte van de vorige koppelomvormer, waardoor deze SkyActiv-Drive het beste van alle werelden is: de koppelvergrotende eigenschap van een koppelomvormer (launch feel), de schakelsouplesse van een CVT en het directe gevoel van een handbak/DCT. Toch is men in de automedia niet erg enthousiast over deze automaat. Ik kan dat ten dele begrijpen.
Deze automaat doet namelijk precies wat je hem vraagt, maar wat je 'm vraagt is niet altijd wat je wil. Druk je het gaspedaal ineens dieper in, dan vraag je dus ineens (veel) meer vermogen en zal de automaat een aantal verzetten terugschakelen. Gevolg: veel toeren. Druk je het gaspedaal geleidelijke dieper in dan zal de automaat ook wel terugschakelen maar lang niet zover. Gevolg: minder toeren. Rijd je rustig, dan heb je er een erg comfortabele automaat aan. Ga je wat sportiever te werken, dan zijn de schakelmomenten naar mijn mening soms wat laat. Niet zozeer tijdens het optrekken, want als ik volgas geef doe ik dat met een reden en dan vind ik 5000rpm niet zo vreemd. Het 'probleem' zit hem in dat soort situaties vooral in het doorschakelen nadat de snelheid gestabiliseerd is. Een voorbeeld: invoegen op de snelweg. Doe je dat volgas dan zit je zo aan de 100. Als je de snelheid dan op 100 houd, blijft de automaat even in een lagere versnelling zitten, waarschijnlijk voor het geval je kort erna weer vol vermogen nodig hebt. Uiteindelijk schakelt hij wel door, maar dat had wat mij betreft wat eerder gemogen.
Het schakelen an sich gaat wel soepel en is haast niet voelbaar. Je merkt er niets van als de bak in lockup gaat, behalve inderdaad dat er geen slip meer optreedt in de koppelomvormer. En hij gaat erg snel in lockup, dat moet ik Mazda toegeven.
Maar hoe rijd het nu als geheel? Deze aandrijflijn is veel meer ingesteld op comfort dan op sportiviteit. De auto kan zeker wel snel zijn. Laat hem maar toeren maken, dan blijft ie gaan. De motor wil zich dan echter wel graag laten horen. Rijd je voor 't comfort en heb je een redelijk rustige rijstijl, dan heb je er een comfortabele en stille reisgenoot aan.
Zelf vind ik het erg prettig om wat vermogen in reserve te hebben. Natuurlijk heb je geen 180pk nodig voor het dagelijkse verkeer, maar soms is het wel prettig om even het gas in te kunnen drukken en vermogen te krijgen. Met de automaat heb ik leren omgaan waardoor ik er ondertussen redelijk mee kan lezen en schrijven.
Interieur
Het interieur van de CX-30 is van erg hoog niveau. Het zit kwalitatief goed in elkaar en er worden mooie materialen gebruikt. Jammer vind ik wel het gebruik van hoogglans 'pianolak' plastic delen. Het ziet er weliswaar fraai uit, al zal niet iedereen dat met me eens zijn, maar het is heel krasgevoelig.
Climate Control werkt prettig, al heeft hij in de automatische stand soms de neiging om op recirculatie te blijven staan. Dat is misschien handig om snel de ergste hitte er uit te krijgen, maar daarna vind ik het prettiger om gewoon buitenlucht aan te zuigen. Gelukkig blijft het systeem wel op auto staan als je hem handmatig van recirculatie afhaalt. De kinderen zijn ook helemaal blij, want zij hebben achterin nu ook airco. Achterin de middenconsole zitten 2 ventilatierooster.
Het multimediasysteem is van alle gemakken voorzien: FM/AM, DAB, USB (2x), Apple CarPlay, Android Auto en navigatie. De bediening van het systeem door middel van centrale bediening, de HMI Commander zoals Mazda het noemt, vind ik werkelijk subliem. Geen geklungel meer met touchscreens, waarbij je half uit je stoel moet komen om er goed bij te kunnen, of je door een hobbel in de weg ineens heel ergens anders drukt dan je zou willen. Als je de menustructuur eenmaal kent doe je het letterlijk op de tast, terwijl je je ogen op de weg kan houden.
Ik heb eigenlijk alleen maar iets aan te merken op het navigatiesysteem. Verkeersinformatie komt namelijk alleen binnen via TMC. Het voordeel is dat er daardoor voor de berijder geen kosten aan zitten. Het nadeel is dat het vaak flink achterloopt. Om die reden navigeer ik eigenlijk altijd via CarPlay of Android Auto. Ook het invoeren van adressen, die ene keer dat ik dat gedaan heb, is wat omslachtig. Om die redenen navigeer ik eigenlijk via CarPlay of Android Auto. In eerdere versies van het systeem was het nog zo dat je geen verkeersbordherkenning op de HUD had als je via CarPlay/AA navigeerde, maar dat is in een update opgelost. Je hebt alleen (nog?) geen navigatieweergave op de HUD als je via CarPlay/AA navigeert.
Over verkeersbordherkenning gesproken. Dat kan heel behoorlijk werken. Helaas hebben we in Nederland een wildgroei aan verkeersborden en de recente overgang naar 100km/u overdag heeft dat er niet minder op gemaakt. Over het algemeen herkent het systeem van Mazda het heel behoorlijk. Hij herkent ook dat er een onderbord bij zit. Maar met enige regelmaat gaat het ook mis. Want wat moet je nu kiezen als je 2 borden weer kan geven en er 3 borden en 2 onderborden op een paal geschroeft zit. Zelf opletten blijft daarom ook belangrijk.
Dan de stoelen, ook niet onbelangrijk in een auto. De bestuurdersstoel is op allerlei manieren electrisch in te stellen: rugleuning, hoogte, positie, lendesteun en hoogte van de voorkant van de zitting. Daarmee is een prima houding te vinden in de auto. En als je eenmaal de juiste houding hebt gevonden, kan je die stand opslaan. Dan wordt ook automatisch de instelling van de HUD meegenomen.
Veiligheidssystemen
Qua veiligheidssystemen is de CX-30 ook rijk bedeeld. Naast het tegenwoordig standaard ABS, ESP en TCS is de Mazda ook uitgerust met Adaptive Cruise Control, dode hoeksensor, automatisch remmen in noodsituaties, Lane Keep assist, automatisch groot licht en verkeersbordherkenning. En er zijn nog meer systemen op de Mazda geschroeft en te schroeven. Over het algemeen werken deze systemen gewoon goed. Een aantal wil ik er even uitlichten.
De dode hoeksensor werkt naar mijn idee erg prettig. Naast een lampje in de buitenspiegel wordt ook op de HUD aangegeven dat er iets in je dode hoek zit. Geef je toch richting aan terwijl er iets in de dode hoek zit, dan krijg je daar ook een audiowaarschuwing bij. Daarnaast is de CX-30 standaard ook uitgerust met Rear Cross Traffic Alert. Een hele mond vol maar het komt er op naar dat je gewaarschuwd wordt tijdens het achteruit rijden voor kruisend verkeer achter. Handig op drukke parkeerterreinen waar auto's, fietsers en voetgangers achter je auto langs willen, al blijft goed kijken altijd belangrijk want hij geeft soms ook alarm voor mensen die op de stoep lopen.
Automatisch grootlicht heb ik uitgezet. Het werkt op zich wel goed, maar heeft op de Nederlandse snelwegen beperkte meerwaarde. En regelmatig schakelt hij in de ogen van tegemoetkomend verkeer toch net wat te laat uit.
Iets minder tevreden ben ik over Adaptive Cruise Control. Het werkt allemaal wel, maar soms wat onbehouwen. Sowieso is zelfs de minimale afstand gevoelsmatig aan de grote kant, maar dat vind ik nog niet zo erg. Als je op een auto afrijd, zou ik zelf het gas loslaten als ik zie dat ik inloop. ACC kiest er eerder voor om wat langer te wachten en dan af te remmen. Vervolgens houd hij wel keurig afstand, maar dat kan subtieler.
Komt er plotseling iemand voor je, gaat de auto redelijk stevig in de remmen. Dat is ook wel afhankelijk van de afstand tussen voorligger en jezelf, maar ook hier zou ik zelf eerder van het gas af zijn gegaan met eventueel wat subtiel afremmen.
Als de weg voor je dan weer vrij is, wil ACC ook weer zo snel mogelijk op snelheid zijn. Geen probleem, maar van 80 naar 100 hoeft dat niet volgas en doortrekkend naar 5500rpm. Wederom, iets subtieler mag ook.
En mocht je zelf even wat meer gas hebben gegeven, bijvoorbeeld om in te halen, waardoor je harder rijd dat de ingestelde snelheid, dan gaat het ACC ook op de rem als je het gas weer loslaat. Nergens voor nodig. Ja, ik rijd harder dan ingesteld maar gewoon uit laten rollen is veel subtieler en comfortabeler.
Kortom, het ACC kan nog wel wat verfijning gebruiken.
Kleine problemen
Toch heb ik al wel wat kleine probleempjes mogen ervaren. Een daarvan is dat met enige regelmaat het alarm af gaat als je de kofferbak opent d.m.v. de knop in het kofferbakdeksel, terwijl de rest van de auto nog op slot zit. Mazda werkt hiervoor aan een oplossing.
Ook het i-Stop start/stop systeem is niet helemaal feilloos gebleken want deze heeft al een keer storing gegeven. Even de motor uit en weer starten en het is niet weg. De garage kon hier niet direct iets van vinden en ik 'moest het in de gaten houden'.
Het verbruik.
SkyActiv-X zou een stuk zuiniger moeten zijn, zo'n 20 tot 30 procent in vergelijking met SkyActiv-G. Althans, volgens de website van Mazda. Probleem is dat de motoren die in de CX-30 liggen qua vermogen niet vergelijkbaar zijn, 122pk Sky-G vs. 180pk Sky-X. Het verschil in verbruik, als we uitgaan van de WLTP? De X zou op papier 0,1l/100km zuiniger zijn dan de X indien men in beide gevallen kiest voor een automaat. Handgeschakeld loopt dat verschil op naar 0,3l/100km. Dat is 1,5%-4,8%. Maar dan heb je wel 58pk meer, dus die vergelijking loopt scheef.
Hoe zit het dan met het werkelijk verbruik? Na 10.000km zit ik op een gemiddelde van 7,32l/100km. Daarmee zit ik zo'n 12,5% boven de fabrieksopgave. Het is dus niet het zuinigheidswonder wat men ons beloofd heeft. Maar hoe doet de CX-30 het tegenover de concurrentie? Om tot een eerlijke vergelijking te komen zijn alle onderstaande auto's uitgerust met automaat. Gewichten en maten komen van Autoweek.
Mazda CX-30 122pk Sky-G (44kg lichter) : 7,15l/100km
Mazda CX-30 180pk Sky-X : 7,32l/100km
Kia Niro Hybrid 140pk (34kg zwaarder, kleiner) : 4,88l/100km
VW T-Roc 1.5TSI 150pk (116kg lichter, kleiner) : 7,19l/100km
VW Tiguan 1.5TSI 150pk ( 84kg zwaarder, groter) : 8,08l/100km
Opel GrandLand X 130pk ( 76kg lichter, groter) : 7,79l/100km
Opel GrandLand X 180pk ( 44kg zwaarder, groter) : 8,09l/100km
Renault Kadjar 140pk ( 33kg lichter, groter) : 7,77l/100km
Renault Kadjar 160pk ( 33kg lichter, groter) : 7,51l/100km
Peugeot 3008 130pk ( 71kg lichter, groter) : 7,69l/100km
Bron: SpritMonitor
Qua werkelijk verbruik in vergelijking tot de concurrentie doet Mazda het dus eigenlijk helemaal niet verkeerd. Maar, dat deed het met de SkyActiv-G ook niet. Sterker nog, de G is in werkelijkheid dus een stukje zuiniger dan de X.
De Niro in de vergelijking opnemen is natuurlijk niet heel eerlijk. Het is de enige echte hybride in het lijstje. Het geeft wel aan dat men met nog lang niet in de buurt van het verbruik van een hybride zitten.
Conclusie na 10000km
- 10.000 km
Persoonlijk vind ik de CX-30 een geslaagde auto en ben erg blij met mijn keuze. In detail kan hij beter. Sommige systemen vertonen nog wat kinderziektes. Mogelijk dat een aantal zaken, zoals de werking van ACC nog wat verfijnd kunnen worden door middel van updates.
Motorisch is het wellicht even wennen en hangt de auto meer naar comfort dan naar sportiviteit. De automaat doet precies wat je 'm vraagt, maar de vraag is of wat je vraagt ook altijd is wat je wil :-)
Rijd je rustig dan 'beloond' de auto je ook met rust aan boord.
Het verbruik valt me niet tegen, gezien het feit je toch met een auto van bijna 1500kg onderweg bent. SkyActiv-X toont potentie, maar is qua verbruik nog zeker niet de heilige graal.
Wat kost dat nou, zo'n CX-30
- 10.000 km
Een terechte opmerkingen in de comments: wat kost nou zo'n CX-30? Als leaserijder ga je al snel voorbij aan wat al die pracht en praal nu kost. Je betaalt voor de looptijd van je contract een vast bedrag waar alles in zit. Je kijkt daarom ook voornamelijk naar wat hij je maandelijks onder de streep kost en dat hangt van veel factoren af: leaseprijs, bijtelling, eigen bijdrage en dergelijke.
Helaas is het niet zo dat de leaseprijs direct gekoppeld is aan de aanschafprijs. Zaken als restwaarde en verwachte onderhoudskosten spelen ook een rol. Als particulier kijk je natuurlijk ook naar die kosten, maar voordat je überhaupt aan onderhoud hoeft te denken, moet je 'm toch eerst kopen en betalen.
Dus, wat kost zo'n CX-30 nu eigenlijk? In de uitvoering zoals in hem heb, Comfort uitvoering met leer, SkyActiv-X motor, automaat en afneembare trekhaak kostte me op het moment van bestellen (sept-2019) €38.235, inclusief kosten rijklaar maken en allerhande kosten die er nog extra bijkomen. Deze kosten zijn als volgt opgebouwd, volgens de offerte:
CX-30 Comfort Sky-X automaat: €34.080
Rijklaar maken e.d.: € 910
Subtotaal: €34.990
Opties:
Leerpakket: € 1.250
Machine Grey Metallic: € 1.000
Afneembare trekhaak: € 995
Een kanttekening is wel dat per 1 juli 2020 de prijzen van veel auto's omhoog zijn gegaan. In het geval van de CX-30 betekent dat, dat de auto sinds juli vorig jaar tussen de €500 (handgeschakeld benzine) en de €3.750 (diesel automaat) duurder is geworden. De Comfort met Sky-X en automaat moet tegenwoordig €35.990 incl. kosten rijklaar maken (adviesprijs uit prijslijst) en is daarmee dus €1.000 duurder.
De goedkoopste CX-30, met 122pk benzine en handgeschakeld, kost sinds juli 2020 €30.490. Je hebt dan het standaard model, wat naar mijn mening al rijk is uitgerust met onder andere:
- LED koplampen
- Multimediasysteem met navigatie, DAB+, HMI commander, 8 speakers en Carplay/Android auto
- Handmatig bediende airco
- In hoogte verstelbare passagiersstoel
- Antenne verwerkt in achterruit
- Tal van hulp en veiligheidssystemen, waaronder:
-- dode hoeksensor
-- automatisch remmen in noodsituaties
-- Vermoeidheidsherkenning
-- adaptive cruise control
-- lane keep assist
-- parkeersensoren achter
-- HUD
-- verkeersbordherkenning
Vergeleken met de concurrentie
In de automedia wordt de CX-30 vaak naast de T-Roc gezet, hoewel deze in mijn ogen een maatje kleiner is.
De basis T-Roc, met 115pk turbobenzinemotor kost op dit moment incl. kosten rijklaar maken €30.466. Maar die is mijn inziens wel een stukje minder rijk aangekleed:
- geen knie airbag
- geen navigatie
- geen Carplay/Android auto
- geen bluetooth
- halogeen koplampen
- geen in hoogte verstelbare passagiersstoel
- geen HUD
Ga je dat er allemaal opschroeven, dan komt die zelfde T-Roc al snel op €33.500-34.000
De Tiguan is prijstechnisch sowieso al een stuk duurder. De huidige model begint bij €34.250. Toegegeven, de Tiguan is wel wat groter.
De Renault Kadjar begint bij €29.990 incl. kosten rijklaar maken. Je krijgt dan wederom wat minder dan op de CX-30:
- geen knie airbag
- geen navigatie
- geen lichtmetalen wielen
- geen keyless entry
- sprietantenne
- een stuk minder veiligheidssystemen (eigenlijk alleen ABS/ESP/Tractiecontrole)
Wil je er navigatie op, dan moet je al voor de Zen gaan en ben je €31.885 kwijt. Wil je ook de additionele veiligheidssystemen dan heb je de Intens met wat additionele pakketten nodig en ben je €34.085 kwijt.
Al met al heb je aan de CX-30 dus best een goede deal.
Onderhoud
Een ander puntje om rekening mee te houden is het onderhoud. Nog even afgezien van de prijzen van onderhoud, is de onderhoudsinterval van de Mazda ook korter. De hierboven aangehaalde T-Roc en Kadjar hebben een interval van 30.000km of ieder jaar (VW)/iedere 2 jaar (Renault).
Mazda hanteert onderhoudsintervallen van iedere 20.000km of ieder jaar. Veelrijders zullen dus vaker voor onderhoud naar de garage gaan.
De garantie van Mazda is dan wel weer 3 jaar (of 100.000km), waar VW en Renault 2 jaar (bij onbeperkt aantal km.) geven.
Op pad met de caravan
- 12.000 km
Zoals vrijwel ieder jaar zijn we ook dit jaar weer met de caravan op pad gegaan. Vanwege alle COVID maatregelen en perikelen hebben we besloten om in Nederland te blijven. Niet dat daar ook maar iets mis mee is want ook in Nederland zijn voldoende mooie plekjes te vinden.
Maar goed, in deze review hebben we het niet over de mooiste kampeerplekken van Nederland maar over de CX-30. Hoe doet die het als trekauto? Hoe gedragen de motor en de automaat zich?
Vooropgesteld, onze caravan is geen zwaargewicht. Met een maximaal gewicht van nog geen 1100kg is hij zelfs licht te noemen naar moderne maatstaven. Wel natuurlijk, zoals vrijwel alle caravans, de aërodynamica van een tuinhuisje.
Het voordeel (op het gebied van aanhangers trekken) ten opzichte van de vorige generatie Mazda’s is dat ze weer wat zwaarder zijn geworden. De CX-30 weegt rijklaar 1466kg. Gecombineerd met het bescheiden maximaal trekgewicht van 1300kg houd dat in dat het vrij eenvoudig is om de gewichtsverhouding goed te krijgen. Toch leg ik altijd zoveel mogelijk zware spullen in de auto.
Het gevolg is een zeer stabiele combinatie die niet snel van zijn stuk te brengen is, al blijft fatsoenlijk laden van de caravan uiteraard van groot belang.
Motorisch heeft de Sky-X motor geen kind aan onze caravan, zeker niet als je ‘m lekker op toeren houdt. Je hoeft zeker niet constant tot hoog in de toeren door te trekken, maar de meeste flexibiliteit krijg je als je ‘m wat meer toeren laat draaien.
Wat dat betreft raad ik de sportstand van de automaat aan. Hij schakelt dan eigenlijk nooit onder de 3000rpm op tijdens accelereren en bij decelereren schakelt hij bij de 2000rpm terug. Dat laatste heeft als voordeel dat hij sterker op de motor afremt dan in de normale stand. In de normale stand schakelt de automaat vaak pas bij 1000rpm terug waardoor het afremmen op de motor nihil is. Zeker in stedelijk gebied is kunnen afremmen op de motor toch wel erg prettig.
Enige nadeel van de sportstand is dat hij rond de 80km/u in de 4e versnelling net onder de 3000rpm blijft hangen, terwijl hij dan ook gerust door zou kunnen naar 5.
In de normale stand schakelt hij hem zelfs gerust door naar 6 maar het nadeel daarvan is dat hij bij het minste of geringste terug moet schakelen. De normale stand zou ik dan ook alleen gebruiken op de snelweg en dan nog alleen in vlak gebied.
Wel kwam ik er achter dat men de geschakelde 12v niet heeft aangesloten terwijl ik daar wel expliciet om heb gevraagd. Dit is waarschijnlijk fout gegaan bij de leasemaatschappij, die de auto bij een andere, voorkeursdealer, heeft besteld. Dat betekent dat ik onderweg de koelkast niet op 12v kan laten koelen. Dus daar mogen ze binnenkort nog eens naar kijken.
Eerste onderhoudsbeurt
- 20.650 km
En toen stond er ineens ruim 20.000km op de teller! Dat betekent tijd voor de eerste onderhoudsbeurt.
Vanzelfsprekend mag je van iedere moderne auto verwachten dat er na 20.000km nog niets mis mee is op technisch vlak. Mijn CX-30 is daar geen uitzondering op.
Het rijden gaat nog steeds geweldig. Heerlijk rustig als je dat wil maar ook vermogen als je dat wil. Met de automaat kan ik ondertussen redelijk lezen en schrijven. Ik weet niet of de automaat mijn gedrag ondertussen heeft geleerd of andersom (al denk ik dat laatste), maar we voelen elkaar bijna perfect aan.
Bijna perfect, want niet in alle situaties is het de meest verfijnde automaat. Als je rustig rijd schakelt hij snel door. Maar dat is niet altijd wat je wil. Bijvoorbeeld als je een weg oversteekt waar je in de middenberm kan staan om op een plaats op de andere rijbaan te wachten. Als je dan rustig naar de middenberm rijd, schakelt hij door terwijl je daarna de andere rijbaan op wil en weer wat gas geeft. Dan is de tijd die hij nodig heeft om terug te schakelen eigenlijk nèt te lang. Als je het zelf zou doen zou je 'm langer in een lagere versnelling laten staan zodat je meteen door kan rijden.
Ook bij rotondes heb je soms vergelijkbaar gedrag. Je remt af richting de rotonde. In de normale stand blijft de automaat dan lang in een hogere versnelling hangen, tot hij het stationair toerental benaderd. Dan pas schakelt hij terug. Als je dan zonder volledig te hoeven stoppen de rotonde op kan, wil het nog wel eens zijn dat hij nog in een te hoge versnelling staat en dus terug moet schakelen. Wat voor je gevoel dan weer nèt te langzaam gaat. Al moet ik wel zeggen dat dit gedrag verbeterd is naarmate ik meer met de auto heb gereden. Zou de automaat dan toch leren, of heb ik het geleerd?? ;-)
Kleine problemen
Eerder in deze review had ik het over wat kleine problemen, zoals het i-Stop systeem wat af en toe een foutmelding geeft. Dat is helaas nog steeds zo. Het is bij de volgende keer starten wel weer weg, maar het is wel vreemd. De dealer kan nog steeds niet direct iets vinden omdat het 'geen permanente storing' is.
Het probleem met de kofferbak en het alarm is wel opgelost. Ik kan nu zonder geknepen billen de kofferbak openen: het alarm gaat niet meer af. Hiervoor is een update gedaan.
Ook blijkt de geschakelde 12v waar ik het over had wel te zijn aangesloten, maar de zekering was doorgebrand. Dom dat ik dat eerst zelf niet heb gecontroleerd, maar wel vreemd dat ie is doorgebrand. Hier heb ik dus een klusje te doen de volgende keer dat de caravan er weer achter hangt want kennelijk trekt er dus iets meer dan 15A of zit er ergens een kortsluiting.
Qua materiaalkeuze hadden er op sommige vlakken betere keuzes gemaakt kunnen worden. Hoewel alles mooi en vrij luxe oogt zijn sommige materialen wel erg krasgevoelig. Van de pianolak delen is dat bekend, dat was bij mijn vorige auto's die dat hadden ook het geval. Maar het, bij gebrek aan beter woord, glas voor het instrumentenpaneel spant de kroon voor wat krasgevoeligheid betreft. Ik had al gelezen dat het erg snel krast en heb het bij het schoonmaken dus eerst schoon geblazen met een spuitbusje anti-stofspray. Deze gebruik ik ook veel voor m'n elektronica en dat werkt prima. Daarna met een schone microvezeldoek voorzichtig en zonder druk de laatste restjes wegvegen. Gevolg: een en al kras.
Het blijkt een bekend probleem te zijn. De dealer gaat in overleg met Mazda Nederland om te bepalen of dit onder garantie valt of niet.
Verbruik:
Het verbruik lijkt te dalen naarmate de auto meer kilometers heeft gereden. Eerder meldde ik een verbruik van 7,32l/100km. Op dit moment is het totaal verbruik gedaald naar 7,11l/100km, inclusief kilometers met de caravan. Haal ik de caravankilometers er af, dan kom ik uit op 7,0l/100km.
Het verbruik lijkt dus te dalen, wat ook te zien is als ik naar de laatste x maanden kijken:
Verbruik over de laatste 3 maanden: 7,0l/100km
Verbruik over de laatste 2 maanden: 6,88l/100km
Verbruik over de laatste maand: 6,74l/100km
Daarmee benader ik het WLTP verbruik (6,5l/100km) dus heel behoorlijk en met enige regelmaat zit ik daar ook onder.
Update na 60000km
- 60.000 km
En dan ben je ineens bijna een jaar en 40.000km verder!
De tussentijdse update, bij de 40.000km beurt, heb ik bewust overgeslagen. Er was simpelweg niets te melden wat het melden waard is. Nu, na 60.000km, is er wel het een en ander te vertellen.
Op de eerste plaats blijven mijn eerdere ervaringen met de auto onverminderd van kracht. Ik vind het nog steeds een heel fijne auto om in te rijden.
ACC is sinds de laatste update(s) ook wel wat verbeterd. Hij trekt minder fel op en remt minder fel af, maar het is nog steeds niet zo comfortabel als ik graag zou zien. Zeker als het wat drukker is op de weg gebruik ik het of niet, of op de ouderwetse aan/uit manier.
Android Auto, of voorheen Apple CarPlay (ik heb geen iPhone meer), werkt ook prima. In 9 van de 10 gevallen is het aansluiten en gaan. Een enkele keer kan hij geen verbinding maken en moet je het stekkertje er even uit en weer in doen.
Wel blijft het opletten geblazen met keyless entry. Soms sluit hij de auto namelijk niet af. Dat schijnt te maken te hebben met welke deuren als eerste open en dicht zijn gegaan, de afstand van de sleutel als er nog deuren open staan en volgens mij heeft de stand van de Jupiter er ook iets mee te maken. Hoe het ook zij: opletten dat hij 1 keer piept als je weg loopt. Doet hij dat niet, dan maak hem maar gerust zelf op slot.
Ik merk wel dat ik, naarmate ik meer gewend ben geraakt aan de auto, het gas toch wat gretiger in druk dan voorheen. Zeker in het begin was ik echt aan het onderzoeken hoe zuinig zo'n Sky-X motor nu eigenlijk kan draaien. Nu geef ik hem toch regelmatig de sporen. Als ik SpritMonitor.de mag geloven, heeft dat voor het verbruik alsnog weinig gevolgen. Over de laatste 60.000km is het verbruik gemiddeld 7,19l/100km, waarbij het verbruik op winterbanden vanzelfsprekend hoger is (7,44l/100km) dan op zomerbanden (7,09l/100km).
In de auto is het ook nog steeds goed toeven. De stoelen zitten prima en zijn uitgebreid verstelbaar. Stoelverwarming werkt goed maar lijkt af en toe niet te kunnen kiezen tussen afkoelen en frituren. Stuurwielverwarming is ook erg lekker, zeker in de winter.
Wel zijn er soms wat mindere goede keuzes gemaakt qua materiaal. Over het algemeen zijn er prima materialen gebruikt, maar de pianolakdelen en met name het tellerglas is wel erg krasgevoelig.
Verder weg met de caravan
- 60.000 km
Dit jaar zijn we ook wat verder weg gegaan met de caravan. Vorig jaar zijn we, vanwege alle COVID maatregelen in Europa, in Nederland gebleven en dat is qua heuvels nu niet zo uitdagend.
Dit jaar zijn we naar Denemarken geweest en hoewel je richting het noorden van Duitsland en in Denemarken nu ook niet echt bergen tegenkomt op de snelweg, moest de auto toch wel wat meer moeite doen.
De normale stand van de automaat is dan eigenlijk niet bruikbaar. Hij wil constant naar de 6e versnelling maar houd daar simpelweg de snelheid niet in dus schakelt hij terug naar 5. Maar voor hij dat doet is de snelheid al aardig gezakt. Rijd je op cruise control, dan rijd je ongemerkt dus al even volgas.
De sportstand is dan beter, al zit je met 80km/u net voor je schakelmoment van 4 naar 5. Even zelf een tikje naar 5 geven en hij blijft ook in de sportstand in 5 staan. Wel is het gedrag wat zenuwachtig omdat hij al snel terugschakelt naar 4 of zelfs 3. Daarnaast gaat de automaat uit de sportstand zodra je cruise control inschakelt. En dat is erg jammer, want dan probeert hij weer constant in de 6e versnelling te gaan rijden.
Dus de oplossing, in ieder geval in heuvelachtig gebied, is de bak handmatig in 5 te zetten, eventueel cruise control inschakelen en zelf terugschakelen waar nodig.
Qua vermogen kom je niets tekort, zeker niet met een lichte caravan zoals de onze. Ik moet eerder opletten dat ik niet veel te snel ga!
Motorstoring
- 60.000 km
...laat de auto controleren.
Dat is niet iets wat je graag wil zien. Helemaal niet als je in Denemarken aan het invoegen bent, met je gezin + hond in de auto en een beladen caravan erachter. Maar toch gebeurde het. De auto ging niet meer in SPCCI modus en leek ook wat vermogen te missen.
Direct de pechhulp van Mazda en de leasemij gebeld. In overleg met hen de laatste 150km nog afgelegd, om daarna naar de lokale Mazda dealer te gaan. Die dealer bleek 50km verder op te zitten.
In eerste instantie gaf je auto een melding over een 'misalignment' van de injectors. Deze hebben ze opnieuw ingelezen waarna het probleem weg was....
...dacht ik. De volgende dag start ik de auto weer en kwam de melding ook weer. Weer met de pechhulp van de leasemij gebeld en 2 opties gekregen: afslepen en zonder auto zitten, of toch nog een keer naar de dealer 50km verder op. Uiteindelijk het laatste gedaan.
De auto gaf nu een, voor deze dealer, onbekende melding. Volgens Mazda Denemarken was hij in heel Denemarken nog maar een paar keer voorgekomen dus werd Mazda Europe erbij gehaald.
Lang verhaal kort maken: de auto mocht van Mazda Europe niet meer rijden totdat hij gerepareerd was, om verdere schade te voorkomen. Inclusief analyse van de dealer en Mazda Europe, het bestellen van onderdelen en reparatie heeft hij 1,5 week bij de dealer gestaan. In de tussentijd wel vervangend vervoer gekregen.
Het probleem zat hem, als ik het goed begrepen heb, in een (of meer) injector(s). Hierdoor ging de auto te arm lopen voor SPCCI waardoor er het risico was op het verbranden van kleppen en zuigers. Dat is de reden waarom hij van Mazda Europe niet meer mocht rijden. Uiteindelijk is het opgelost door alle injectors te vervangen, onder garantie.
Achteraf speelt het probleem waarschijnlijk al een stukje langer. Het viel me al een tijdje op dat i-Stop vrijwel niet meer werkte. Maar daar zou ik tijdens het regulier onderhoud wel naar laten kijken. Na reparatie werkt ook i-Stop weer naar behoren, dus waarschijnlijk was dat toch ook een symptoom.
Al met al niet wat je verwacht van een auto van nog geen 1,5 jaar oud en slechts 60.000km. En ook zeker niet van Mazda, een merk wat bij mij bekend staat als betrouwbaar. Daarom een ster van de betrouwbaarheid afgehaald.
De 4e onderhoudsbeurt
- 80.000 km
Tijd voor de 4e onderhoudsbeurt. Sinds de laatste update is er niet veel meer gebeurd. De auto heeft zich prima gedragen, iStop heeft ook steeds gewerkt. Aan dat laatste had ik, wist ik achteraf, kunnen merken dat er iets mis was.
Toch hoorde de monteur een bijgeluid uit de supercharger komen. In overleg met Mazda gaven ze aan deze te willen vervangen. Zelf heb ik het bijgeluid niet gehoord, of ik was er ondertussen aan gewend geraakt. Maar goed, als men onder garantie een duur onderdeel als een supercharger wil vervangen zal men daar wel een reden voor hebben.
Het onderdeel was niet voorradig, dus wordt vervolgd!
Vervangen van de supercharger
- 92.000 km
Vandaag was het dan zo ver. Het stond al eerder gepland maar door ziekte onder de monteurs moest het vervangen van de supercharger uitgesteld worden. Dus 's-morgens de auto bij de garage gezet en met een leenfiets teruggefietst.
Aan het einde van de dag werd ik gebeld, uw auto staat klaar. Dus hop, weer op het fietsje en naar de garage. Sleutel in ontvangst genomen en met de auto terug...
...dacht ik. Ik start de auto en hoor meteen een toch wel erg sportief geluid. Alsof ik met een lekke uitlaat reed. Of hadden ze er meteen een sportuitlaat ondergelegd? Misschien komt het wel omdat ik nogal dicht met de achterkant tegen het pand sta en weerkaatst het geluid. Maar na een paar meter rijden wist ik eigenlijk al voldoende: dit is niet goed.
Naast het diepe gebrul, wat ik niet gewend ben van m'n CX-30, zat er van tijd tot tijd ook een onmiskenbare ratel in. Eenvoudig te reproduceren: ga 50 rijden en laat de automaat gewoon opschakelen. Eenmaal op snelheid draait de motor dan zo'n 1100-1250rpm. Geef dan heel licht gas. Er volgt dan een ratel, een beetje gelijkend op het geluid wat een oude Golf 1 Diesel maakt. Dus bij de eerste de beste rotonde omgedraaid en terug gegaan.
De monteur in kwestie is meegereden: 'misschien moet de supercharger nog wat indraaien, dat horen we wel vaker. Als het aanhoud komt u maar terug'.
Het zal wel, ik wacht het maar weer af...
En we zijn weer terug
- 94.000 km
Toegegeven, het geratel is minder geworden maar volgens mij niet omdat de supercharger ingedraaid is. Er is gewoon iets mis en ze gaan het nu maar eens uitzoeken.
Er vallen me een aantal dingen op:
- het 'sportievere' geluid
- van tijd tot tijd toch nog die ratel
- bij oppikken vanuit de lage toeren schommelt het toerental eerst even voordat er daadwerkelijk opgepikt wordt
- verminderd vermogen: mijn vrouw kan mij in haar 90pk sterke Mazda 2 met speels gemak bijhouden terwijl ik een kickdown uitvoerde. Nu is de 2 met zijn 90pk en lage gewicht geen langzame jongen.
- doortrekken in de toeren gaat niet vloeiend. Hij houd in en boven de 4000rpm lijkt er niet veel extra's te gebeuren terwijl daar juist het vermogen zit
Het is nu de zoveelste technische steek die deze Mazda laat vallen en dat valt me vies tegen. Toegegeven, ik ben nog geen enkele keer echt stil komen te staan, maar binnen 100.00km 4 brandstofinjectors en een supercharger vervangen getuigd niet van een probleemloze auto. En nu dan dit weer... Betrouwbaarheid daarom verlaagd.
Collega's die ook een Mazda met deze SkyActiv-X motor rijden hebben totaal geen problemen, dus waarschijnlijk is de mijne op maandagochtend in elkaar geschroefd door een Japanner die op zondag flink aan de saké heeft gezeten.
Zou het dan toch?
- 94.000 km
Gisteren, 17-05-2022, al gebeld dat men het euvel gevonden heeft: de multiriem incl. alle rollers gaat vervangen worden.
Vandaag was het dan zover: ik heb de auto weer opgehaald. Met gepaste argwaan in de auto gestapt, bedacht op bijgeluidjes, rammeltjes, rateltjes, pufjes en alles wat een auto nog meer maar aan geluid kan produceren. Ik start de auto en hoor...
...alleen maar een vrolijk spinnende SkyActiv-X motor! Geen rateltjes, geen sportieve geluiden, niets. Alleen het zacht zoemen van de motor, zoals het hoort. Zou het dan toch?
Eenmaal op pad lijkt alles weer in orde te zijn. De Sky-X is natuurlijk nooit echt een hitsige motor geweest en veel meer bedoeld voor comfort en de automaat helpt daar aan mee, maar alle paardjes lijken in ieder geval weer mee te willen spelen. Zou het dan toch?
Eenmaal warm gereden en op de snelweg kwam de echte test: hoe trekt hij door? Dus automaat in sportstand, snelheid even wat laten zakken en kickdown. Al snel zat ik enigszins illegale snelheden (mijn excuses aan alle moraalridders), maar hij trekte hem wel feilloos door naar 6500rpm.
Zou het dan toch?
Alles lijkt weer in orde
- 95.000 km
Ondertussen weer zo'n 1000km verder en het lijkt er inderdaad op dat alle problemen nu opgelost zijn. De auto rijd weer als vanouds, dus laten we hopen dat het nu eens klaar is met alle problemen.
Tot op heden heeft de Mazda me niet de betrouwbaarheid gebracht die ik verwacht had en die ik ken van onze Mazda 2. Misschien ben ik toch te vroeg in het SkyActiv-X avontuur gesprongen? Normaal gesproken kijk ik altijd eerst de kat uit de boom qua nieuwe technieken, zodat de kinderziektes eruit zijn.
Of misschien is het gewoon een typisch geval van pech. Zoals ik eerder al aangaf hebben meerdere collega's dezelfde auto, of een 3 met deze motor en stuk voor stuk zijn ze probleemloos. Maar ja, er moet er 1 de Sjaak zijn en dit keer is de keuze kennelijk op mij gevallen....
Toch weer problemen
- 125.000 km
Ondertussen weer 30.000km verder sinds mijn laatste update. Toen meldde ik dat alles weer koek en ei was, nadat er meer dan voldoende aan de auto vervangen was.
Ondertussen is de 100.000km beurt geweest. Deze kon door drukte helaas niet bij mijn eigen dealer uitgevoerd worden. Bij die onderhoudsbeurt meldde ik dat i-Stop al een tijdje niet meer werkt. Daar is naar gekeken in de zin van 'we hebben hem aan de lader gehangen, waarschijnlijk lost dat het op'. Niet dus, maar ik had ook geen zin om weer eens een keer terug te gaan.
Verder weinig nieuwe problemen ondervonden in de 20.000km die volgde. Wel bleven wat bestaande problemen onverminderd aanwezig:
-i-Stop werkt niet. Niet soms wel, soms niet maar altijd niet
-Een rammel van diep in het dashboard bij 2750 toeren. Deze lijkt steeds eerder te komen en langer door te gaan
Deze zaken dus weer aangegeven bij de 120.000km beurt.
Nu, laat ik beginnen met het goede nieuws: i-Stop werkt weer na een update van wat men de DCM noemt.
Men heeft ook de bron van de rammel in het dashboard gevonden. Dit komt vanuit het kachelhuis. Daarvoor hebben ze een garantieaanvraag bij de importeur gedaan. Nadeel is dat hiervoor het hele dashboard eruit moet en het dus een langdurige en kostbare operatie is. Maar garantie dus dat 'kostbare' is voor Mazda.
Maar ook deze keer weer wat aanvullende zaken die gerepareerd moeten worden. Zo blijken beide schokbrekers achter te lekken en hoewel ik weet dat er vaak gesproken wordt over een levensduur van 80.000 - 100.000km voor een schokbreker, is dit de eerste keer dat ik mee maak dat ze vervangen moeten worden omdat ze lekken. En dan heb ik, met name in het verleden toch veel gereden (tot 75.000km per jaar) en ga ik met deze auto niet anders om dan met mijn voorgaande auto's.
Daarnaast moet ook de multiriem weer vervangen worden. Op mijn vraag waarom dat alweer moet omdat hij bij 92.000km ook al vervangen is, werd me vertelt dat dit een andere is. Dat zal dan wel...
Kortom, de auto mag nog voor minstens 2 dagen terug naar de dealer voor wat aanvullend onderhoud. Het lijstje van onverwachte reparaties loopt zo aardig op. Ik vat nog even voor jullie samen:
- 60.000km: alle injectors, auto op vakantie een week kwijt geweest voor diagnose en reparatie. Na reparatie onderhoudsbeurt bij lokale dealer, eerste melding gemaakt van een rammel in het dashboard (niet gemeld in de review zie ik nu). 'We hebben niets kunnen vinden, houd het in de gaten'
- 80.000km: monteur hoort tijdens onderhoud 'een bijgeluid uit de supercharger' komen. Deze gaat onder garantie vervangen worden
-92.000km: supercharger vervangen. Het bijgeluid, wat ik niet hoorde, vervangen door een hele hoop andere bijgeluiden die ik wel hoor
-94.000: de multiriem incl. alle rollers zijn vervangen om de nieuwe bijgeluiden op te lossen
-100.000km: Gemeldt dat i-Stop niet meer werkt. Aan de lader gehangen
-120.000km: 2 lekkende schokbreker, een oorzaak gevonden voor de rammel in het dashboard en wederom een multiriem die vervangen moet worden
Ik blijf erbij dat mijn auto of direct na de Vrijdagmiddagborrel in elkaar is gezet, of maandagochtend heel vroeg na een zondagavondje doorzakken. Binnen ons bedrijf, waar er best wat Mazda's rondrijden met dezelfde motor, ben ik de enige met deze problemen. Ik denk dat ook dat zoveel problemen exemplarisch is, maar dat maakt het niet minder vervelend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda CX-30
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-30 E-Skyactiv X M-Hybrid 186pk Automaat Luxury 1e Eigenaar Dealer Onderhouden
- 2021
- 34.798 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury Automaat,360,Camera,Schuif-kanteldak,Bose,Climate Contr,Trekhaak,stoel+stuur verwarm
- 2020
- 72.213 km

Mazda CX-30 2.0 e-SkyActiv-X M Hybrid Luxury Leder | Stuur/Stoelverwarming | Bose Audio | 12 mnd BOVAG garantie Whatsapp 06-53188999
- 2020
- 28.752 km