Peugeot 807 ST 2.2-16V HDiF 170pk (2008) - Test

Bus met ballen

Peugeot 807 ST 2.2-16V HDiF 170pk
AutoWeek 03 2009
AutoWeek 03 2009

Je leest het in AutoWeek 03 2009

Net als bij zijn tweelingbroertjes, de Lancia Phedra en de Citroën C8, werd er in 2008 ook een vernieuwde versie van de Peugeot 807 gepresenteerd. Daarmee wil de Franse fabrikant de komende jaren weer een aardig deuntje meeblazen in het MPV-segment.

Hoeveel vermogen heb je nodig in een brave MPV als de Peugeot 807? Met een pk'tje of 120 ben je in principe goed bediend, maar bij Peugeot doen ze niet kinderachtig en sturen ze de dieselaar met minimaal 136 pk op pad. Daar heeft de gemiddelde bestuurder meer dan voldoende aan. Maar stel dat je met de hele bus vol kinderen en/of bagage plús caravan een weekje door het Limburgse heuvelland besluit te trekken. Dan is zo'n tweeliter met 136 pk misschien toch wat aan de magere kant. Dan biedt de 2.2 HDiF met 170 pk uitkomst. Al bij een toerental van 1.750 staat het maximale koppel van 370 Nm paraat en dat is 50 Nm méér dan de 2.0 HDiF. Gezien het vermogensverschil is de sprong voorwaarts qua koppel misschien niet zo heel indrukwekkend, maar met die 34 pk en 50 Nm extra kun je een bergje toch nét wat vlotter bestijgen. Bovendien kun je inhaalacties sneller afronden. Aan trekkracht geen gebrek bij de 2.2 HDiF; je kunt de pook van de (onbeladen) 807 gewoon in de zesde versnelling laten staan om flink te versnellen. Vanaf 1.500 tpm is de commonrail-diesel wakker, bij stevig accelereren zet-ie een schuurpapieren strot op, maar eenmaal op constant tempo is het heerlijk stil aan boord dankzij een goede isolatie.
Ondanks de goede sprintcapaciteiten merk je wel dat je met een zware auto op pad bent. Dat openbaart zich met name in de bochten, waarbij de 807 een behoorlijk onderstuurd karakter toont. Geen drama, het past bij een auto van dit gewicht en deze afmetingen. Sturen gaat licht, maar verwacht geen erg directe interactie tussen stuurwiel en voorwielen. De bak is typisch PSA; op zich prima, maar de pook voelt wat slap aan.

Zes-, zeven- of achtzitter
Wat voor de paardenkrachten en newtonmeters geldt, gaat ook op voor de ruimte aan boord: er is meer dan genoeg. Logisch, het is tenslotte een fullsize MPV van bijna vijf meter lang. De tweede zitrij bestaat uit drie losse stoelen, die afzonder lijk kunnen worden verschoven of in z'n geheel verwijderd. Naar wens en afhankelijk van de uitvoering kunnen er achterin ook nog twee of drie stoelen worden gemonteerd, waardoor de 807 een zeven- of zelfs achtzitter wordt. Een zeszits-configuratie, met een zestal captain's chairs, is overigens ook mogelijk.
De toegang achterin gaat via twee schuifdeuren, die door een elektromotor worden geassisteerd om de fysieke arbeid te verlichten. Als bestuurder zit je riant op de comfortabele stoelen (met armleuning) en je kijkt uit op een opgeruimd dashboard, waarvan alle meters en knoppen centraal geplaatst zijn. Esthetisch misschien leuk, maar doe ons dan in ieder geval de snelheidsmeter achter het stuur. Rechts op het 'eiland' van de pook zitten de bedieningorganen van klimaatregeling en navigatie. Op opbergbakjes en -vakjes is niet bezuinigd, die zijn er in overvloed. De materialen zijn van goede kwaliteit en de afwerking is prima in orde. De 807 in deze ST-uitvoering (de voordeligste versie) is zeker geen koopje, maar in vergelijking met de concurrentie helemaal geen verkeerde aanbieding. Sterker: er is geen goedkopere fullsize MPV in deze vermogenscategorie te vinden.

  • +Krachtige 2,2-liter dieselmotor
  • +Comfortabel
  • +Veel bruikbare ruimte aan boord
  • -Onderstuurd karakter
  • -Wat indirecte besturing
  • -Centrale snelheidsmeter

Signalement

Merk Peugeot
Model 807 ST 2.2-16V HDiF 170pk
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 48.350

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.727 mm / 1.854 mm / 1.752 mm
Wielbasis 2.823 mm
Massa leeg 1.765 kg
Laadvermogen 805 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.850 kg / 750 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,9 s / 4,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,8 s / 7,8 s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km (fabrieksopgave: 7,2 l/100km)
CO2-uitstoot 191 g/km

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.