Peugeot 807 ST 2.2-16V HDiF 170pk (2008) - Test
Bus met ballen
Net als bij zijn tweelingbroertjes, de Lancia Phedra en de Citroën C8, werd er in 2008 ook een vernieuwde versie van de Peugeot 807 gepresenteerd. Daarmee wil de Franse fabrikant de komende jaren weer een aardig deuntje meeblazen in het MPV-segment.
Hoeveel vermogen heb je nodig in een brave MPV als de Peugeot 807? Met een pk'tje of 120 ben je in principe goed bediend, maar bij Peugeot doen ze niet kinderachtig en sturen ze de dieselaar met minimaal 136 pk op pad. Daar heeft de gemiddelde bestuurder meer dan voldoende aan. Maar stel dat je met de hele bus vol kinderen en/of bagage plús caravan een weekje door het Limburgse heuvelland besluit te trekken. Dan is zo'n tweeliter met 136 pk misschien toch wat aan de magere kant. Dan biedt de 2.2 HDiF met 170 pk uitkomst. Al bij een toerental van 1.750 staat het maximale koppel van 370 Nm paraat en dat is 50 Nm méér dan de 2.0 HDiF. Gezien het vermogensverschil is de sprong voorwaarts qua koppel misschien niet zo heel indrukwekkend, maar met die 34 pk en 50 Nm extra kun je een bergje toch nét wat vlotter bestijgen. Bovendien kun je inhaalacties sneller afronden. Aan trekkracht geen gebrek bij de 2.2 HDiF; je kunt de pook van de (onbeladen) 807 gewoon in de zesde versnelling laten staan om flink te versnellen. Vanaf 1.500 tpm is de commonrail-diesel wakker, bij stevig accelereren zet-ie een schuurpapieren strot op, maar eenmaal op constant tempo is het heerlijk stil aan boord dankzij een goede isolatie.
Ondanks de goede sprintcapaciteiten merk je wel dat je met een zware auto op pad bent. Dat openbaart zich met name in de bochten, waarbij de 807 een behoorlijk onderstuurd karakter toont. Geen drama, het past bij een auto van dit gewicht en deze afmetingen. Sturen gaat licht, maar verwacht geen erg directe interactie tussen stuurwiel en voorwielen. De bak is typisch PSA; op zich prima, maar de pook voelt wat slap aan.
Zes-, zeven- of achtzitter
Wat voor de paardenkrachten en newtonmeters geldt, gaat ook op voor de ruimte aan boord: er is meer dan genoeg. Logisch, het is tenslotte een fullsize MPV van bijna vijf meter lang. De tweede zitrij bestaat uit drie losse stoelen, die afzonder lijk kunnen worden verschoven of in z'n geheel verwijderd. Naar wens en afhankelijk van de uitvoering kunnen er achterin ook nog twee of drie stoelen worden gemonteerd, waardoor de 807 een zeven- of zelfs achtzitter wordt. Een zeszits-configuratie, met een zestal captain's chairs, is overigens ook mogelijk.
De toegang achterin gaat via twee schuifdeuren, die door een elektromotor worden geassisteerd om de fysieke arbeid te verlichten. Als bestuurder zit je riant op de comfortabele stoelen (met armleuning) en je kijkt uit op een opgeruimd dashboard, waarvan alle meters en knoppen centraal geplaatst zijn. Esthetisch misschien leuk, maar doe ons dan in ieder geval de snelheidsmeter achter het stuur. Rechts op het 'eiland' van de pook zitten de bedieningorganen van klimaatregeling en navigatie. Op opbergbakjes en -vakjes is niet bezuinigd, die zijn er in overvloed. De materialen zijn van goede kwaliteit en de afwerking is prima in orde. De 807 in deze ST-uitvoering (de voordeligste versie) is zeker geen koopje, maar in vergelijking met de concurrentie helemaal geen verkeerde aanbieding. Sterker: er is geen goedkopere fullsize MPV in deze vermogenscategorie te vinden.
- +Krachtige 2,2-liter dieselmotor
- +Comfortabel
- +Veel bruikbare ruimte aan boord
- -Onderstuurd karakter
- -Wat indirecte besturing
- -Centrale snelheidsmeter
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 807 ST 2.2-16V HDiF 170pk |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 48.350 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.179 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 370 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.727 mm / 1.854 mm / 1.752 mm |
Wielbasis | 2.823 mm |
Massa leeg | 1.765 kg |
Laadvermogen | 805 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.850 kg / 750 kg |
Banden | 215/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,8 s (fabrieksopgave: 10,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 2,9 s / 4,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,8 s / 7,8 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km (fabrieksopgave: 7,2 l/100km) |
CO2-uitstoot | 191 g/km |
Lees ook
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Test: 4x Mini JCW – Wat is leuker, benzine of elektrisch?
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.