Peugeot 406 Break ST 1.8-16V (1998)
Rijders-stationcar
Franse automobielbouwers hebben het praktische aspect van de vierwieler altijd zeer hoog in het vaandel gehad. Zij waren niet voor niets de eersten met een auto met een grote achterklep. Ondanks de Engelse naam is 'hatchback' heus een pure Franse primeur. Hetzelfde geldt voor de ruimteauto-die-rijdt-als-een-personenauto-maar-veel-meer-praktisch-gemak biedt. Jazeker, ook de spacewagon/empievie-achtigen zijn in Frankrijk ontstaan. Let dus niet op de naam. Peugeot heeft met de 405 Break altijd uitermate goede zaken gedaan. Je zou dus wel gek zijn als je van de 406 geen stationcar (sorry, Break) zou brengen. Die auto is geworden wat je verwacht van een Break op basis van de 406: niet echt verrassend. Waar aartsrivaal Renault met de Laguna Break een behoorlijke andere weg insloeg, heeft het behoudender Peugeot de lijnen van de 406 aangehouden. Goede zet, want die scoren hoog op het lijstje van mooie auto's. Zo'n uitblinker als de 406 sedan is binnen de middenklasse-sedans, zo opvallend fraai is de 406 Break niet echt binnen zijn klasje van concurrenten. Met zijn 185-serie banden op 14-inch velgen oogt de forse auto zelfs een beetje iel als je hem van achteren spot. Vanaf de tweeliter-versie heeft u overigens breder rubber. Maar niet zeuren: de 406 Break is absoluut een kloeke en toch elegante verschijning. Afgezien van de status en uitstraling kopen mensen ook een Break vanwege het praktische aspect. De laadruimte is zeer gemakkelijk toegankelijk en door het neerklappen van de acherbankzitting en -leuning (in ongelijke delen) ontstaat een lekker laadruim voor echt grote zaken. Ook onder het afdekzeil kun je in de Peugeot 406 Break aardig wat verstouwen. Het neerklappen van achterbank, het verwijderen van de hoedenplank zijn handelingen die gemakkelijk verlopen. De centrale vergrendeling met bliep is een feest. Eén trefzekere druk op de knop en alles is open. De achterklep gaat licht genoeg open en dicht. Er zit een praktische handgreep voor het dichtgooien, de laadruimte is mooi van vorm en de tildrempel is lekker laag. Dit is absoluut een stationcar voor je gemak.
Geldt dat ook voor de zitruimte? Zo-zo. De voorstoelen zijn behoorlijk voorgevormd. Dat vindt niet iedereen even prettig. Op de achterbank is ruimte genoeg voor volwassenen. Het is nu ook weer niet zo dat benen en bovenlijf zwemmen in de ruimte, maar afdoende is het zeer zeker.
Erg underpowered?
Net-niet-basismotor voor de Breaks in de 406-reeks is deze 1,8-liter zestienklepper. Met volle bepakking en een caravan aan de haak door de Pyrenee'n zou je misschien naar wat meer kunnen verlangen. Maar gedurende onze testweek in Nederland hebben we ons prima vermaakt met deze krachtbron. Kijkt u de cijfers er maar op na: dit is geen sukkelaar. Bij optrekken is de motor goed hoorbaar, maar op constante snelheid hebben we geen klagen. Ook een plezierige benzineconsumptie en een motorsouplesse die we helemaal bij de tijd vinden, doet ons de conclusie trekken: die 1.8 past prima bij deze Break. Terwijl we bij een eerdere gelegenheid juist niet zo kapot waren van die sterkere tweeliter. Zit je wellicht met een andere instelling in een Break?
Over het onderstel zijn we heel kort: beste in zijn klasse qua afstemming comfort/wegligging. Dat geldt voor de Break evenzeer als voor de sedan. Een zeer sterk punt van deze auto. Verder zijn we te spreken over de afwerking, die goed aanvoelt en er strak uitziet, de besturing (licht genoeg terwijl er toch gevoel is overgebleven) en de remmen. De schijven voor en trommels achter laten zich goed doseren. Dat was op de 405 wel eens anders.
Opmerkelijk
Wie de Familiale-uitvoering bestelt, krijgt behalve dat leuke bankje (met gordels uiteraard) ook schijfremmen achter in plaats van trommels. Hoe dat zo? 'Het maximaal toelaatbare gewicht van de Familiale-uitvoering is hoger. Vandaar dat bij deze uitvoering is gekozen voor schijfremmen achter,' aldus een woordvoerder van de importeur. 't Is maar dat u het weet.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 Break ST 1.8-16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.872 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.761 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 112 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 155 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.725 mm / 1.765 mm / 1.396 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 640 kg |
Banden | 185/70HR14Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,3 s (fabrieksopgave: 12,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,7 s / 16,2 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |