Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 406 Break

Ford Escort Wagon 1.6i Business Edition (1998)

Compacte ruimte

Ford Escort Wagon 1.6i Business Edition (1998)
  • Autotest
30 augustus 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Net als bij 'gewone' auto's is bij de stationcars de laatste tijd een trend naar kleiner en mooier te bespeuren. Dat gaat ook op voor de Escort, die zeker met de CVT-automaat heel volwassen overkomt.

Met z'n lengte van 4,30 meter is hij bepaald niet groot, want slechts een paar millimeter langer dan de sedan, en lelijk is de Ford Escort Wagon evenmin. Daarmee is de stelling in de aanhef van deze test al gedeeltelijk waargemaakt: de kleine stationcar maakt furore en Ford blaast met de Escort een duchtig partijtje mee. Met zijn lage neus en lengte-suggerende belijning op de flanken ziet hij er van buiten smakelijk uit, technisch is hij met z'n moderne zestienkleps ZETEC-motor volledig bij-de-tijd en met bijna 1,5 kuub laadruimte is hij voor een stationcar niet kinderachtig bemeten.
Voor deze test hadden we de beschikking over de 1.6-uitvoering met de door Van Doorne bedachte CVT-automaat, die bij Ford overigens CTX heet. Die traploos schakelende versnellingsbak werkt zó nauwsluitend samen met de 90 pk ZETEC-motor, dat de prestaties er als het ware door worden opgetild. Bij de sprint van 0-100 komt dat er weliswaar niet helemaal uit (al was de Wagon wel 1,5 seconde sneller dan het fabriekscijfer van 14,9), maar als de vaart er in zit, gedraagt de 1.6 zich bijna een klasse groter. Dat resulteert dan ook in een acceleratie van 80-120 in net iets meer dan 10 seconden; een waarde waar menige tweeliter zich niet voor hoeft te schamen.
Die grote soepelheid én het keurig ingehouden geluidsniveau leveren een niet te onderschatten bijdrage aan het rijcomfort van de Escort CTX stationcar, dat voor het overige al evenmin aan een bedrijfsvoertuig doet denken. Het interieur biedt volop ruimte, de stoelen zitten prettig, het veercomfort profiteert merkbaar van lichte wijzigingen aan het onderstel en onder het rijden bespeur je weinig van de resonanties die in sommige wagons door de open kofferbak worden versterkt.
Het bagagecompartiment biedt onder het afdekzeiltje trouwens
al zó veel ruimte dat de deelbare achterbank zelfs bij vrij extreme vakantiebehoeften gewoon op z'n plaats kan blijven. Neerklappen van die bank leidt tot een mooi vlakke laadvloer met een lengte van bijna 1,70 meter met daarboven een nuttig volume van zo'n anderhalve kubieke meter. Dat is genoeg om in een paar ritten een kleine verhuizing uit te voeren. Daarbij blijken ook de lage tildrempel en de grote laadopening van waarde.
Bij het beladen van de Escort moet je overigens goed oppassen het maximum laadgewicht van 553 kilo niet te overschrijden, want dat is bij een bezoek aan de bouwmarkt zómaar gebeurd. Het bekende manco van de meeste stationcars, die immers zijn afgeleid van een gewone personenauto. Omdat ze óók nog eens een hoger eigen gewicht bezitten, is hun laadvermogen vaak zelfs minder dan dat van de standaardversie. Vrachtjes vervoeren in een wagon is dan ook meer een kwestie van volume dan van gewicht...

Goed handelbaar
Voor het weggedrag heeft dat als prettige consequentie dat de handelbaarheid zowel in lege als beladen toestand nauwelijks verschilt van de overeenkomstige sedan of hatchback. Dat geldt ook voor de Escort Wagon, die betrouwbaar, zonder behoefte aan veel correctie zijn snelle bochtjes rondt en op de snelweg weinig aandacht behoeft. Daar helpt ook de bescheiden optredende stuurbekrachtiging aan mee, waarvan je vooral bij het parkeren veel gemak hebt.
Zo langzamerhand zal duidelijk zijn dat we over de Escort Wagon met z'n CVT best te spreken zijn, maar dat is toch geen oordeel zonder kanttekeningen. Zo brengt de traploze automaat je weliswaar in de waan dat je méér pk's commandeert dan de 90 die de 1.6 ZETEC-zestienklepper kan leveren, maar het brandstofverbruik is dan ook navenant. Zoals altijd is er ook met deze testwagen behoorlijk doorgereden, maar een testverbruik van nog geen 1:10 is voor een zestienhonderdje enigszins teleurstellend.
Verder is er weinig geestdrift voor het fantasie-arme interieur, dat wel erg duidelijk de glorie van de plastic- cultuur uitdraagt. Ford is nooit erg uitbundig in de aankleding van z'n auto's, maar van deze Wagon word je niet echt vrolijk. Een dieptepunt is de goedkoop aandoende afdekplaat waarin de keuzehendel van de CVT heen en weer schuift. We weten heus wel dat deze Escort met z'n scherpe prijs geen notehout en Conolly-leer kan bieden, maar kan zo'n simpele schakelplaat nou niet wat solider, netter en fraaier?

Signalement

Merk Peugeot
Model 406 Break ST 2.0-16V
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 23.551

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 180 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.725 mm / 1.765 mm / 1.396 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.353 kg
Laadvermogen 531 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 675 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,1 s
Brandstofverbruik 9,5 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 406
Peugeot Peugeot 406

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 406 1.8-16V SL Air-Line

    Peugeot 406 1.8-16V SL Air-Line

    • 1996
    • 176.101 km

    € 1.950

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V, automaat, leder

    Peugeot 406 Coupé 2.0-16V, automaat, leder

    • 1998
    • 212.830 km

    € 4.495

    Peugeot 406 Break 1.8-16V SL 7 persoons / Elek. ramen

    Peugeot 406 Break 1.8-16V SL 7 persoons / Elek. ramen

    • 1998
    • 196.431 km

    € 1.750

Meer Peugeot 406 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 406 specificaties
  • Peugeot 406 occasions
  • Peugeot 406 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 406 tests
  • Peugeot 406 gebruikersreviews
  • Peugeot 406 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    Peugeot 406 Break ST 2.0 HDI 90pk (2000)

    1
    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 (2002)

    Peugeot 406 (2002)

    3
    • 25 april 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    Peugeot 406 GT 2.0 HDI 110pk (2001)

    14
    • 25 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack (1998)

    Peugeot 406 Coupé 3.0-24V V6 Pack (1998)

    4
    • 14 november 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Break XS 2.0-16V (2002)

    Peugeot 406 Break XS 2.0-16V (2002)

    18
    • 5 november 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 Coupé Pack 2.2-16V (2003)

    Peugeot 406 Coupé Pack 2.2-16V (2003)

    5
    • 9 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 406 SRX 2.0 HDI 110pk (2002)

    Peugeot 406 SRX 2.0 HDI 110pk (2002)

    • 20 september 2016
meer reviews
Klokje rond Peugeot 406 Break

Klokje rond Peugeot 406 Break

3

Raymond van den Hengel geeft het ruiterlijk toe: aan auto-onderhoud doet hij niet zo veel....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • PREMIUM
    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    • 9 maart 2021
  • Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321 km - Klokje Rond

    Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001  – 784.321...

    • 9 maart 2020
  • Peugeot 406 1.8 16V Break - 2003 - 530.738 km - Klokje Rond

    Peugeot 406 1.8 16V Break - 2003 - 530.738...

    122
    • 25 juni 2018
  • PREMIUM
    Peugeot 406

    Peugeot 406

    • 19 juni 2018
  • Barrelbrigade 3.0 - De Finale

    Barrelbrigade 3.0 - De Finale

    18
    • 30 december 2016
  • PREMIUM
    Peugeot 406 Coupé 3.0 24V V6

    Peugeot 406 Coupé 3.0 24V V6

    • 9 mei 2016
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna met eigen twist aan trendy vorm'

    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna...

    25
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden