Peugeot 406 Break 1.8-16V – 2001 – 784.321 km - Klokje Rond
Statement
101 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Al veertien jaar rijdt Eric Herber in zijn Peugeot 406. Wat er aan kapotgaat, wordt netjes vervangen en elke 30.000 à 35.000 kilometer krijgt de auto een beurt. Maar verder doet hij er he-le-maal niks aan. De 406 wordt wel twee keer per jaar gewassen. “Dat gebeurt als we ermee over de grens gaan. Want het schijnt dat je als buitenlander in een vieze auto eerder als verdacht wordt beschouwd.”
Maak kennis met Eric Herber, touwtjespringer van beroep. “Per jaar geef ik 20.000 mensen clinics en trainingen voor die sport. Inmiddels doe ik dat in binnenen buitenland. Deze 406 is daarbij mijn vervoer. Per jaar maak ik zo’n 45.000 kilometer. In al de jaren dat ik deze auto heb, heeft hij me twee keer laten staan: met een kapotte gaskabel en met een gebroken koppelingskabel.” Natuurlijk hoort bij de Peugeot van Eric een schat aan verhalen. Zo vertelt hij over toen hij zijn opwachting maakte bij het Jeugdjournaal. “Toen er sneeuw lag, hebben we er een bank op skies achter gehangen, waar de kinderen op konden zitten. We hadden een video ingestuurd en die is toen uitgezonden.” Zo heeft Eric nog meer smakelijke anekdotes: dat ze er met tien mensen in zaten of dat er een aanhanger met drie ton puin werd getrokken.
In de week voor de keuring behaalde de 406 een kilometerstand van 750.000. “Dat is hem eerlijk gezegd ook wel aan te zien”, zegt Klokje Rond-keurmeester Tim de Leeuw voorafgaand aan de keuring. “Die auto ziet er wel heel erg verwaarloosd uit zeg!” “Tja”, reageert Eric. “Pas als deze auto het miljoen heeft aangetikt, gaat er wat aan het uiterlijk gebeuren. Dan wordt het tijd voor een nieuw interieur en worden ook delen opnieuw gespoten.” Dat is echt geen overbodige luxe, want op de motorkap is de staat van de blanke laklaag al enige tijd ondermaats.
VLIEGEND TAPIJT
Als Eric met zijn auto door wil tot het miljoen moet die nog een jaar of vijf meegaan. Het is aan Tim om te oordelen of dat gaat lukken. Tijdens de proefrit praten we nog even verder met Eric. “De teller van de auto heeft ook eens 33.638 kilometer stilgestaan. De exacte stand is dus iets anders dan wat de teller aangeeft. De filosofie achter mijn auto is simpel: als hij het blijft doen, waarom zou ik hem dan wegdoen? Ik hoef niet te pronken met mijn spullen. Hij past bij mijn leefstijl. We hebben thuis besloten om niet zo veel te werken, maar dat betekent ook dat we niet zo veel geld hebben. Zo onderhand is het ook een beetje een statement geworden.”
Hoewel Eric lekker nonchalant over zijn auto praat, weet hij best goed hoe zijn 406 in elkaar steekt en waar de gebreken moeten worden gezocht. “Het onderhoud wordt gedaan door garage Peugeotgek in Utrecht. Voorafgaand aan de keuring is de auto daar nog nagekeken. Er zijn nieuwe remblokken op gezet, ook al omdat we volgende week naar Oostenrijk op wintersport gaan. Verder durfde de garage het wel aan zo. Ik heb gewaarschuwd dat ik de naam van dat bedrijf zou noemen, dus ik ben benieuwd naar wat Tim van de auto vindt.”
Die staat inmiddels na de proefrit alweer voor de deur. “Natuurlijk kan ik een heleboel dingen aan de auto opnoemen die niet kloppen”, begint hij. “Maar over het algemeen verliep de proefrit boven verwachting goed. Aan de aandrijflijn merk je niets van de hoge kilometerstand. Er trilt niets en vreemde bijgeluiden zijn er ook niet. Maar de schokdempers zijn echt aan vervanging toe. Ze dempen de rollende bewegingen van de carrosserie niet meer. Die auto lijkt wel een vliegend tapijt. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je een uitwijkmanoeuvre moet maken; best kans dat hij dan op zijn kant gaat.” Eric vervangt niets aan de auto wat niet kapot is gegaan. De schokdempers zitten er dan ook al vanaf het begin onder. Niet gek dat die zijn versleten.
ZWEETPUNT VOORBIJ
Tim oordeelt dat onder aan de motor de boel wel ‘het zweetpunt voorbij’ is. Aan de motor en de transmissie hangen flinke druppels. “Dat is met name versnellingsbakolie”, oordeelt hij. “Het is verstandig die lekkage goed in de gaten te houden, want de transmissie is een beetje het pijnpunt van de 406. Die houdt er niet van met te weinig olie te rijden.”
ROEST
Met de roest onder de auto valt het alleszins mee. Tim prikt wat in het subframe, maar er ontstaan geen gaten in. Bij nadere bestudering van de dorpels blijkt dat aan de rechterkant wel een flink bult zit. Als Tim erop drukt, horen we het knisperen. “De 406 staat erom bekend dat de dorpels van binnenuit roesten. Je ziet het pas als het te laat is. Dat is hier ook gebeurd. Ik ga er niet op hameren, want dat vind ik lullig voor je. Dan zit er zo een gat in.”
Bij de controle van de ophanging komen we nogmaals voor een verrassing te staan. “De spoorstangen aan de achterzijde hebben zowel links als rechts flinke speling. Tel daar drie gecupte banden van bijna tien jaar oud bij op plus een nieuw exemplaar van een ander merk en dan is het niet vreemd dat de auto dat rare rijgedrag vertoont. Over het algemeen verkeert de auto echter in betere technische staat dan je zou vermoeden.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Deze auto ziet er erg verwaarloosd uit en rijdt helemaal niet meer zoals het zou moeten. Toch vallen de technische mankementen echt mee en zijn er beslist tekenen van recent onderhoud te vinden. Schijn kan dus bedriegen. Maar een duim omhoog, dat gaat echt niet gebeuren met dergelijke versleten schokdempers en een flinke lijst met andere gebreken.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 Break SR 1.8-16V |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.647 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.761 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 112 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 155 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.736 mm / 1.760 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 675 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.300 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 189 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 214 g/km |
Lezersreacties (101) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.