Klokje rond: Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi - 2011 - 505.961 km

Daar is Ron weer!

38 reacties

Video
AutoWeek 4 2021
AutoWeek 4 2021

Je leest het in AutoWeek 4 2021

Een Peugeot 308 SW 1.6 e-HDI met een half miljoen kilometers. De eigenaar legt jaarlijks redelijk probleemloos 75.000 km per jaar af op diesel. Tijd voor een keuring.

Andere auto, andere brandstof maar nog steeds dik 75.000 kilometer per jaar. Ja, dan is de kans groot dat je meer dan eens in deze rubriek belandt. Het begon allemaal in 2006, toen Ron Hindriks de teller van zijn Civic op vier ton zag gaan. We zijn vijftien jaar en heel veel liters verder. Wat gebeurde er in de tussentijd?

We schrijven 2006, Ron verschijnt met zijn rode Honda Civic 1.4 uit 1997 op lpg. Er staat dan dik 400.000 op de teller. Peulenschil voor een Honda. Zes jaar later ontvangen we wederom een mailtje van Ron. De teller staat op 837.000. Welkom! De dan al vijftien jaar oude Civic weet niet van ophouden, ook al had de motor een andere cilinderkop nodig. Niet eens een nieuwe, gewoon van een sloopauto. Bij het afscheid spreken we af dat Ron aan de bel trekt als de teller weer op nul gaat. En zo geschiedt het. In 2014 mogen we auto en eigenaar als miljonair onthalen met taart en slingers. Wat een prestatie! Niet alleen van die auto, ook van Ron. Want 75K per jaar zonder airco, zonder cruisecontrol en op die stoel: ga er maar aan staan. Einde oefening? Dacht het niet, Ron rolt door. Pas in 2016, bij tellerstand 1.150.000, is het afgelopen voor de Honda. De strijd tegen roest bleek niet te winnen. We hebben nog geprobeerd om via crowdfunding een zak met centen voor de restauratie binnen te harken, zonder succes. Tijd voor afscheid. Ron: “Ach, het was ook wel mooi geweest en doorrijden was geen optie.

We vonden een goede vervanger in een Peugeot 307 SW op lpg met nog een redelijke kilometerstand. Die ging vlak na aankoop op drie pitten lopen, het bleek dat de kleppen van de eerste cilinder versleten waren. Niet echt een goed begin en een geluk dat we garantie hadden. Later begaf de aircocondensor het. Maar de genadeklap kwam toen Tanja op een groot stuk metaal klapte dat van een vrachtwagen viel. Dat sloopte de hele onderkant van de motor en betekende een vroegtijdig einde van de 307.” Terug bij af dus. De Honda kreeg ook weleens een tikje in al die jaren, maar wist alle averij te overleven, de 307 dus niet.

DUURDER RIJDEN

Ron, prijsbewust als altijd, moest weer op zoek. “Met mijn budget een auto op lpg kopen betekende vooral heel erg hoge kilometerstanden. Na die ervaring met de 307 leek mij dat niet zo’n goed plan. Dan komt automatisch de diesel in beeld en prijstechnisch bleek een Peugeot heel interessant. In Bunnik vond ik deze 308 SW met twee ton op de klok. In vergelijking met de Civic is de Peugeot een superde-luxe auto. Lekkere stoelen, veel ruimte, een stille motor die weinig toeren draait en alles erop en eraan. Hoe heb ik al die jaren zonder cruisecontrol kunnen rijden? Ik zou het voor geen goud meer willen missen.” Maar het was alsof de duvel ermee speelde: ook bij deze Peugeot kreeg Ron na een maand met een motorstoring op de eerste cilinder te maken. Gelukkig bleek het heel erg mee te vallen en na montage van een nieuwe injector liep hij weer perfect. En dat doet hij tot op de dag van vandaag.

“Moest ik vroeger soms wel drie keer op een dag tanken, nu is dat soms maar één keer in de drie dagen. Zeker met de snelheden die we nu rijden, is het verbruik lekker laag. Toch ben ik duurder uit dan met de Honda.” Dat begint al met de wegenbelasting, die een stuk hoger is. Aan brandstof is Ron ook meer kwijt, zij het dat hij op een liter diesel bijna twee keer zo ver komt als op een liter gas. “Maar goed, daar staat heel veel comfort en veiligheid tegenover en rijden met de Civic was echt wel extreem goedkoop.”
De roetvrije uitlaat van Rons 308 mocht begin dit jaar zijn tien kaarsjes uitblazen, bij een tellerstand van meer dan 500.000 kilometer. Met Emmen als woonplaats, Utrecht als kantooradres en zo ongeveer de hele Benelux als werkgebied laat Ron de meter lekker doortikken.

Klokje rond a href=

BRANDENDE LAMPJES

Hoe bevalt de Fransoos tot nu toe, na bijna anderhalf decennium rijden in een betrouwbare Japanner? Ron: “Zonder meer goed. Een tweedehandsauto is altijd een grote gok, maar tot nu toe pakt het goed uit. En gelukkig was de auto vandaag net op tijd klaar. Ja, we komen rechtstreeks van de garage. Eergisteren was ik onderweg naar huis en in de buurt van Zwolle kreeg ik de melding ‘laadstroom controleren’. Gelukkig bleef hij gewoon rijden, maar er gingen steeds meer lampjes op het dashboard branden en allerlei functies vielen uit. Maar ik ben thuisgekomen.” Ondanks een volle planning hebben de mannen van Habo in Emmen, waar Ron al bijna twintig jaar komt, de dynamo kunnen vervangen. “Afgelopen zomer is bij de grote onderhoudsbeurt de aircopomp vervangen. Dat had ik met de Civic dan weer niet.”

Joep is allesbehalve teleurgesteld na de proefrit. “Op de motor en het onderstel is niets aan te merken. Maar die bandenherrie ... daar zou ik echt helemaal gek van worden.” De oorzaak zien we als de Peugeot op de brug staat. Alle banden zijn behoorlijk versleten en hebben last van cupvorming. Dat zijn kleine hapjes in het rubber die het lawaai veroorzaken. Ron kijkt nog steeds blij aan het eind van de keuring. “Volgens mij heb ik een goede auto gekocht. Op naar het miljoen. Ik meld mij wel als ik halverwege ben, over iets meer dan drie jaar.”

ONDERHOUDSHISTORIE

De Peugeot krijgt steeds op tijd zijn reguliere onderhoud, met olie, filters, banden en remmen. Vlak na aanschaf gaf een dieselinjector (€ 450) de geest, de sd-kaartlezer van het navigatiesysteem is vervangen (tweedehands) en het afgelopen jaar waren de aircopomp (inclusief grote beurt € 1.100) en de dynamo (€ 650) aan de beurt. Dat valt alles mee, gezien de kilometerstand.

Klokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDI

WAT MANKEERT ERAAN?

● Rechtsvoor is een klapperend geluid te horen bij rijden over korte hobbels
● Er zit een bonk in de aandrijving bij lastwissel
● Extreem veel bandengeluid hoorbaar in de auto
● Soms uitlaatgassen te ruiken in de auto, bij de turbo lekt hij een beetje
● De deurvanger linksvoor is versleten
● De motor lekt olie, vermoedelijk vanaf de voorste krukaskeerring
● Er lekt (of heeft gelekt) eolys (regeneratievloeistof voor het roetfilter)
● Het achterste draagarmrubber rechtsvoor is gescheurd
● Alle banden zijn gecupt en nagenoeg versleten

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Ik had van een 308 met deze dieselmotor niet verwacht dat hij zo ver zou komen. Eenmaal onder de motorkap zag ik dat het de achtklepsmotor is, die is veel beter dan de zestienklepper. Op de prestaties en het rijgedrag heb ik dan ook vrijwel niets aan te merken. Grootste stoorfactor is het lawaai van de banden. Dat zou ik nog geen dag kunnen verdragen. Maar verder is het een prima auto met een paar kleine mankementen.”

DE EIGENAAR: Ron Hindriks • BOUWJAAR 1963 • WOONPLAATS Emmen • BEROEP IT service engineer • EERSTE AUTO Suzuki Alto • VORIGE AUTO Peugeot 307 SW 1.6-16V • WAT ZOU JE VERANDEREN AAN DE AUTO? “Niets.” • DE LANGSTE REIS MET DE AUTO? “Normandië.”

Peugeot 308 Klokje Rond
Klokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDIKlokje rond Peugeot 308 SW 1.6 e-HDI

Signalement

Merk Peugeot
Model 308 SW Blue Lease 1.6 e-HDi
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.350

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.500 mm / 1.815 mm / 1.555 mm
Wielbasis 2.708 mm
Massa leeg 1.382 kg
Laadvermogen 588 kg
Aanhangermassa geremd 1.400 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 114 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (38) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum