Peugeot 308 SW - Eerste rijtest
Platter, langer, stekker
Opvallend: het succes van de SUV lijkt in Europa meer ten koste van de hatchback dan van de stationwagon te gaan. Voor Peugeot betekent dit dat de SW-versie van de geheel nieuwe 308 onverminderd belangrijk is. De derde generatie brengt ook bij de stationwagon een vlotter gelijnde koets én de komst van plug-in hybrides.
De corona-pandemie en het zich voortslepende chiptekort dwingen autofabrikanten tot creativiteit als het gaat om productiekeuzes en de introductie van nieuwe modellen. De Peugeot 308 werd al in maart in een geheel nieuwe vorm gepresenteerd, maar ermee rijden kunnen we voorlopig nog niet. In plaats daarvan krijgen we wel de 308 SW voorgeschoteld en zowaar: met die extra ruime variant mogen we al wél een blokje om. Het gaat helaas nog om volledig gecamoufleerde exemplaren die zich in colonne strak aan een door Peugeot uitgedacht traject houden. Bij deze prototypen is zeuren over afwerkingsdingetjes en software-bugs nog niet gepast, maar is het wel mogelijk om een goede eerste indruk te krijgen van Peugeots nieuwe estate. Die is voor het merk van het grootste belang. De Fransen willen met deze auto namelijk doordringen tot de top drie van dit segment, waar de 308 het in Europa tot nu toe met een zesde plek moet doen.
Ook introduceert de auto tal van noviteiten die we binnenkort ook bij de rest van het Peugeot-gamma terug gaan zien. Het meest in het oog springende voorbeeld is het schildvormige logo, dat bij de 308 SW een prominente plek op de achterklep krijgt. De stationwagon deelt zijn achterlichten met de hatchback, maar oogt van achteren toch totaal anders. De zwarte balk die de lichtclusters bij de reguliere 308 met elkaar verbindt, is hier vervangen door een stuk plaatwerk en een spoiler-achtige kneep die we niet eerder hebben gezien op een combi.
DUIDELIJK ANDERS
Het maakt de 308 een herkenbare verschijning, die zich binnen het gamma bovendien duidelijk onderscheidt van de 508. Ook ‘en profil’ is de 308 duidelijk anders dan voorheen. Het koetswerk is net als bij de hatchback lager (2 cm) en langer (6 cm) en oogt daardoor sportiever. De wielbasis bleef zowaar gelijk, maar is met 2,73 meter nog altijd 5,5 centimeter groter dan bij de hatchback. Dat moet leiden tot meer ruimte op de achterbank, maar overdadig ruim is de 308 SW daar evengoed niet. Het bagageruim leverde zelfs een handjevol liters in, maar met 608-1.634 liter kan de Peugeot goed meekomen in dit segment. Met handige hendels kan de achterbank standaard in drie delen worden omgeklapt, waarna een mooi vlakke laadvloer ontstaat. Reguliere versies beschikken daarnaast over een bodem die op twee hoogtes kan worden ingesteld, maar in de plug-in hybrides gaat die vlieger niet op. Het accupakket snoept daar op papier 60 liter bagageruimte weg, maar die liters bevinden zich dus wel onder de vloer.
ENORME SPRONG
Die plug-ins zijn in technisch opzicht het grootste nieuws voor de Franse Golfconcurrent, die op een ingrijpend herzien EMP2-platform rust. De aandrijflijn kennen we uit onder meer de 3008 en 508, maar is in de 308 ook met een systeemvermogen van 180 in plaats van 225 pk leverbaar. Bij de korte testronde krijgen we de dikste variant voorgeschoteld en die toont aan dat Sochaux het hybride-kunstje inmiddels goed in de vingers heeft. De aandrijflijn presteert zowaar soepeler dan de PureTech 130-benzineversie met dezelfde EAT8automaat, die vaak wat abrupt reageert en waarvan de driecilinder nadrukkelijker hoorbaar is dan de vierpits 1.6 van de Hybrid. Met 60 en 59 WLTP-kilometers komen de hybride SW’s op stroom opvallend genoeg even ver als hun hatchback-broers, wat volgens Peugeot te danken is aan een uitgekiende stroomlijn die het extra gewicht compenseert.
De schokdempers lijken wel wat moeite te hebben met de 1.700 kg die de hybride SW in de schaal legt. Oneffenheden worden hier en daar wat ongeraffineerd opgevangen, al komt dat wellicht doordat de gereden auto nog niet helemaal ‘af’ is. De vederlichte besturing mist wat gevoel ten opzichte van de vorige 308, maar is wel helemaal ‘Peugeot anno nu’. Dat geldt ook voor de typische zitpositie achter het laag geplaatste, kleine stuur. De meeste mensen wennen daar wel aan, maar echt top wordt het voor ons nooit.
Het interieur maakt een enorme sprong ten opzichte van de vorige 308. Het strakke geheel oogt een stuk hoogwaardiger dan voorheen en bevat ook een aantal interessante nieuwigheden. Zo zijn de knoppen op het verder bekende stuurtje nieuw en veel logischer geclusterd dan voorheen. Ook is er een nieuw infotainmentsysteem en dat is zeker geen overbodige luxe bij Peugeot. Het standaard 10-inch scherm biedt een omgeving die veel moderner oogt en ook logischer is ingedeeld dan het oude systeem, maar de beloofde snelle reacties blijven in de gereden auto nog wel uit. Wel heel fijn is het tweede, smallere schermpje onder het hoofdscherm, waarop gebruikers snelkoppelingen kunnen toevoegen. Dat kan van heel algemeen tot heel specifiek, zoals een favoriete radiozender of een specifiek instellingenmenu. De bediening voor de klimaatregeling zit nog steeds in het touchscreen, maar de temperatuur laat zich nu wel vanaf het hoofdscherm aanpassen zonder tussenkomst van een submenu.
GEDULD
Zo’n vroege kennismaking is leuk, maar het betekent wel dat het nog even duurt voordat de 308 SW in Nederland arriveert. Peugeot stelt dat het model aan het eind van 2021 op de Franse markt wordt geïntroduceerd. Nederland volgt kort daarna, maar dan is het al wel begin 2022. Prijzen en exacte specificaties volgen in de aanloop naar dat moment.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.