Peugeot 308 Active 1.6 e-HDI (2011)
Lekker zuinig
De opfrisbeurt is met name aan de voorzijde goed zichtbaar. De enorme grille is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een exemplaar dat maar liefst twintig procent kleiner is. Het is omrand door een verchroomde strip. De led-mode gaat niet aan de 308 voorbij, want voor de auto is dagrijverlichting beschikbaar die is opgebouwd uit deze leds. Aan de achterzijde zie je minder goed dat je met een gefacelifte 308 van doen hebt. Toch is de bumper opnieuw gemodelleerd en heeft die zelfs een diffusor-look. Al met al oogt de 308 ingetogener dan voorheen en vooral sierlijker.
Vanbinnen heeft Peugeot de 308 vrijwel ongemoeid gelaten. De middenconsole kent nu een pianolakafwerking en er vallen ook enkele nieuwe bekledingsstoffen te bestellen. Het dashboard van de 308 doet nog altijd hoogwaardig aan. De stoelen bieden wat weinig zijdelingse steun en ondanks de uitgebreide verstelbaarheid van zowel stuurwiel als stoel is het bovendien niet eenvoudig een fijne zitpositie achter het stuur te vinden. Dat de leuningen van de zetels niet traploos te verstellen zijn, is daar deels debet aan. En de zittingen zijn aan de korte kant. Het interieur doet verder opvallend ruim en breed aan vanwege het vele glas dat Peugeot in het ontwerp van de 308 heeft verwerkt. Desondanks valt het zicht rondom tegen. Vooral de brede A-stijlen zitten in de weg. Het MPV-achtige driehoekige extra zijruitje brengt in dat opzicht weinig verlichting.
Naald
De Peugeot 308 stuurt aangenaam zwaar en vlezig en wekt daarmee een beetje de indruk lekker dynamisch te zijn. Toch heeft hij een afstandelijker en indirecter stuurkarakter dan je zou willen. Het gegeven dat de koets zich eerst moet zetten voordat een curve adequaat geattaqueerd kan worden, draagt aan die indruk bij. Hij voelt hierdoor in bochten wat zwaarlijvig aan. Dat is-ie trouwens ook. Hoewel Peugeot onder andere lichtere materialen in de B-stijlen en een bandenplaksetje in plaats van een reservewiel toepast in de auto, waardoor-ie gemiddeld 25 kilogram lichter is geworden dan z'n voorganger, legt onze 1.6 e-HDI nog altijd 1.293 kilo in de schaal.
Peugeot heeft de 308 natuurlijk vooral afgeslankt om het brandstofverbruik te reduceren. Om hem zo efficiënt mogelijk met dieselolie te laten omgaan, heeft onze test-308 ook Michelins Energy Saver om de lichtmetalen wielen liggen, is volgens Peugeot de efficiency van de stuurbekrachtiging en de dynamo verbeterd en wordt de oliepomp van de motor nu elektronisch aangestuurd. Van de brandstofbesparende maatregelen is de start-stopvoorziening de duidelijkst merkbare. Hoewel, eigenlijk helemaal niet. Slechts de bewegingen van de naald van de toerenteller verraden dat de motor af- dan wel aanslaat. Al die ingrepen hebben zeker effect. De 308 verlangt in onze handen 5,6 liter per honderd kilometer. Keurig, de e-HDI is de benaming spaardiesel waardig.
Peugeot levert ons de 308 1.6 e-HDi als Active, de instapper als je de zakelijk interessante Blue Lease Executive niet meerekent. ESP, ABS, klimaatregeling, cruisecontrol, elektrisch bedienbare ramen rondom, het zit er allemaal op en aan.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 308 SW Active 1.6 e-HDi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.800 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 112 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.500 mm / 1.815 mm / 1.555 mm |
Wielbasis | 2.708 mm |
Massa leeg | 1.382 kg |
Laadvermogen | 588 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.400 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,7 s / 6,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,2 s / 10,3 s |
Brandstofverbruik | 4,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Klokje rond: Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi - 2011 - 505.961 km
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.