Peugeot 306 ST 1.8i (1996)

Tikkeltje saai?

Peugeot 306 ST 1.8
Wie een kleine middenklasser kiest, koopt meestal een hatchback. Maar modellen met kofferbak blijven in trek, al hebben ze een 'brave' uitstraling. Reden om te kijken of de Peugeot 306 met koffer werkelijk zo'n brave broeder is.

Van bijna alle compacte middenklassers worden ten minste twee carrosserievarianten uitgebracht, meestal een hatchback en een sedan. Sommige mensen vinden een auto met een kofferbak gewoon chiquer en anderen kiezen voor zo'n model vanwege de grotere bagageruimte. We beginnen dus maar met dat deel van de koets.
De bak van de Peugeot 306 sedan heeft een flink volume. Die meet namelijk 463 liter. Al die liters zijn nog bruikbaar ook, want we kregen drie grote koffers en een kleine, plus twee sporttassen in het achteronder van deze wagen. Wie met de Peugeot op reis gaat, hoeft niet bang te zijn dat de bagage bij het sluiten van het kofferdeksel in de knel komt. De scharnieren van de klep bevinden zich namelijk helemaal buiten de kofferruimte. De doorvoer tussen de achterlichtunits is jammer genoeg niet al te groot uitgevallen. Een in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning is standaard. Van de praktische bruikbaarheid daarvan moet u zich overigens niet te veel voorstellen. Het gat tussen de twee segmenten van het koetswerk is namelijk niet bepaald groot.
Laten we meteen maar even bij de achterbank blijven; daar zitten we nou toch. Mensen die achterin de 306 sedan plaatsnemen vinden daar voldoende plek voor hun benen. Ook het hoofd heeft genoeg ruimte. Hoofdsteunen zijn standaard en ook een middenarmsteun en portiervakken behoren tot de uitrusting.
In de Peugeot vormen instrumentenpaneel en middenconsole een karakteristieke combinatie. Het stuur heeft standaard hoogteverstelling. Voor de bestuurdersairbag die we in onze testauto aantroffen, moet echter worden bijbetaald. Het rechterdeel van het dashboard biedt niet alleen plaats aan het gebruikelijke handschoenenkastje, maar ook aan een kastje-met-klep daar boven. Verder is er ruimte vóór de pook en achter de handrem. De portiervakken zijn tamelijk kort, maar wel breed. Stevige sportief gevormde zetels zorgen voor een goede zit, die de bestuurder met behulp van hoogteverstelling en instelbare lendensteun nog kan verbeteren.
Voor deze test kozen we de 1.8-krachtbron met één bovenliggende nokkenas en acht kleppen, goed voor 74 kW/101 pk. Deze produceert zijn maximale vermogen bij een hoge 6000 tpm. Het maximale koppel is echter al vroeg voorhanden: 153 Nm bij 3000 tpm. Uit de gegevens over de Peugeot 306 1.8 ST sedan blijkt dat hij 185 km/h moet kunnen halen en in 12,2 seconden van 0 naar 100 sprint. Het gaat hier om fabriekscijfers, die echter ook in de praktijk te halen zijn. Maar dan moet wel alles uit de kast komen. De tussensprint - 80 tot 120 - gaat in vier nog redelijk vlot, met 10,9 s, maar in vijf is het met 15,4 s wel wat traag. Reden we 100 km constant, dan ging in de 306 de wijzer van de decibelmeter naar 66. Voerden we de snelheid op naar een constant tempo van 120, dan sloeg de wijzer uit tot 69 dB(A); heel nette waarden. Ook bij het optrekken is de 1.8 ST opvallend stil.

Frans Comfort

Het spreekt bijna vanzelf dat er op het comfort van deze Franse wagen weinig valt aan te merken. Zijn vering is stevig, maar niet stug. Wanneer de rit over slechte bestrating voert, merken de inzittenden dat heus wel, maar ze blijven gevrijwaard van schokken en stoten. Het dikke stuurwiel van de Peugeot voelt al prettig aan, en de bekrachtigde besturing nog prettiger. Als bestuurder krijg je de aangename indruk dat je de wagen lekker in de hand hebt. Het betere bochtenwerk schuwt de 306 allerminst en hij blijft tijdens dat werk vergaand neutraal. Schakelen doet hij zoals we van auto's van Europees fabrikaat gewend zijn.
Als ST is de 306 sedan allerminst mager uitgerust, maar dat mag dan ook wel voor zijn forse prijs. Zo vinden we elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch te bedienen voorportierruiten, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en lichtmetalen velgen.
Over het uiterlijk hebben we het nog nauwelijks gehad. Sommige mensen vinden een auto met zo'n koetswerk deftiger. We menen rustig te kunnen stellen dat de sedanversie van de 306 een bezadigder voorkomen heeft dan de hatchback. Maar goed, ieder z'n meug. Zijn rijgedrag is echter praktisch identiek aan dat van de hatchback. Koppel daaraan dat hij meer bagageruimte biedt en je hebt (voor sommige kopers) een onweerstaanbaar aanbod.

Signalement

Merk Peugeot
Model 306 ST 1.8i
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.461

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.761 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 153 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.232 mm / 1.692 mm / 1.383 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.061 kg
Laadvermogen 564 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,9 s / 15,4 s