Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 306 Cabriolet

Peugeot 306 Cabriolet 1.8i (1995)

Franse schone gaat topless

Peugeot 306 Cabriolet 1.8i (1995)
  • Autotest
20 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Sinds eind '94 staat de Peugeot 306 Cabriolet in de showrooms te pronken. Een goede reden om van het mooie zomerweer te genieten en met de zon op de bol deze nieuwe cabrio stevig aan de tand te voelen.

De Peugeot 306 Cabriolet is een van de jongste vertegenwoordigsters in de cabrio-klasse. Hij is nog maar kort op de Nederlandse markt en leverbaar in een 1.8- en een 2.0-versie. We kozen voor deze test de ruim 51 mille kostende 1.8. Aangezien je met een cabrio aardig de show kunt stelen, is het uiterlijk van groot belang. Daarom riep Peugeot de hulp in van Pininfarina. Voor de 306 zette hij een betoverende lijn op papier, die deze auto tot de mooiste in zijn klasse maakt. Het ontbreken van een rolbeugel draagt daar natuurlijk een flinke steen aan bij, geholpen door het feit dat het model een langere achterkant heeft dan de hatchback-versie.
Peugeot maakt gebruik van textiel voor de buitenkant van de kap, een uitzondering in deze klasse. In de kap is een uitritsbare kunststof achterruit opgenomen, die groter is dan de glazen exemplaren die we bij de concurrentie zien en de ontwerper wat meer mogelijkheden geeft voor een mooie lijn. De kap is overigens niet zo luxueus afgewerkt; achterin is nog een deel van het kapmechaniek zichtbaar. De kap veroorzaakt overigens ook een hoop windgeruis.
Een cabrio koop je om zo veel mogelijk open te rijden. Dat deden we dan ook en de kap werd dus heel wat keren neergeklapt. Peugeot heeft daarvoor een mooi systeem bedacht, waarbij het dak netjes onder een afdekklep wordt opgeborgen. Dit geeft iets meer handelingen bij het neerklappen, maar altijd een mooi strak resultaat. De elektrische kapbediening op onze testauto maakt het werk helemaal handig. Nadat de grendels zijn losgemaakt en de kap iets omhoog is gedrukt, hoef je alleen nog maar een knop vast te houden en het dak vouwt zich automatisch op. Om de kap op te kunnen bergen neemt de hoogte van de kofferbak overigens af, hetgeen bij de 306 wordt gecompenseerd door een extra lange bagageruimte.
En dan begint het ineens te spetteren. Het dak moet dicht en liefst snel ook. Afdekklep open en vervolgens de kap omhoog en vergrendelen. Bij het sluiten zijn de hendels onhandig omdat je met de ene hand de hendel vast moet houden en met de andere de vergrendelhaak achter de voorruitstijl moet haken.
Voor het snelle werk hoef je overigens geen elektrische kap te kiezen; ook met de hand gaat het in een seconde of twintig. Eenmaal gesloten lekt er onder het rijden geen water naar binnen. Wel kan het gebeuren dat er even een enkel druppeltje binnenkomt als je een flinke wegoneffenheid ontmoet.

Minder stijf
Een open auto is altijd minder stijf dan zijn gesloten broer; het stalen dak zorgt nu eenmaal voor het verband in de koets. Vandaar dat fabrikanten extra verstevigingen aanbrengen om de stijfheid toch weer zo dicht mogelijk bij het niveau van de dichte versie te brengen. Een stijve cabrio ligt beter op de weg en biedt meer comfort. De rolbeugelloze Peugeot bereikt daarin een hoog niveau. Aangezien de 306 geen beugel heeft, komt de veiligheidsgordel gewoon uit de carrosserie. Daarbij drukt de gordel door de lage montage eigenlijk te stevig op je schouder. Ook draagt hij lichte vibraties over tengevolge van de rijwind.
De 306 schopt het met zijn 1800-motor tot 103 pk. Meer dan voldoende voor een dergelijke auto. De Peugeot-motor reageert alert op het gaspedaal en geeft de auto prima prestaties, maar helaas ook een vrij hoog brandstofverbruik.
Ook de rij-eigenschappen zijn bij de 306 Cabrio prima in orde. De auto heeft een goedmoedig bochtgedrag, een fijn gevoel in het stuur, hij schakelt prima en veert comfortabel. Die combinatie maakt de 306 Cabriolet tot een heerlijke rij-auto.
Ten opzichte van de gesloten uitvoering biedt een cabrio achterin altijd minder ruimte. Daar is de zitting een stuk smaller omdat er aan de zijkant ruimte nodig is voor het kapmechaniek. Dat betekent dat er nog slechts plaats overblijft voor twee volwassenen. Toch is er achterin voldoende beenruimte; met gesloten kap zit je met een lengte van 1,80 meter met je hoofd tegen de hemel.
De Peugeot 306 Cabrio mag dan wat duurder zijn dan de concurrenten, toch zouden we onmiddellijk doorsparen voor de bloedjemooie en complete, maar misschien niet helemaal perfecte Peugeot 306 Cabriolet. Dat is een auto waar je ook in gesloten toestand nog volop plezier aan beleeft.

Signalement

Merk Peugeot
Model 306 Cabriolet 1.8i
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 23.551

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.761 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 153 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.144 mm / 1.689 mm / 1.356 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.140 kg
Laadvermogen 430 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 12,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 306
Peugeot Peugeot 306

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 306 1.6 XR Belfort | Bestemd voor handelaren en opkopers | Export | B2B | Bestemd voor handelaren en opkopers | Export | B2B

    Peugeot 306 1.6 XR Belfort | Bestemd voor handelaren en opkopers | Export | B2B | Bestemd voor handelaren en opkopers | Export | B2B

    • 1996
    • 148.028 km

    € 699

    Peugeot 306 Cabriolet 2.0-16V

    Peugeot 306 Cabriolet 2.0-16V

    • 1997
    • 128.646 km

    € 1.744

    Peugeot 306 Cabriolet 1.6 NAP

    Peugeot 306 Cabriolet 1.6 NAP

    • 1997
    • 273.482 km

    € 1.244

Meer Peugeot 306 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 306 specificaties
  • Peugeot 306 occasions
  • Peugeot 306 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 306 tests
  • Peugeot 306 gebruikersreviews
  • Peugeot 306 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2002)

    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2002)

    1
    • 27 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XR 1.6 (1997)

    Peugeot 306 XR 1.6 (1997)

    4
    • 4 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)

    Peugeot 306 XSi 2.0 16V (1999)

    2
    • 17 september 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XR 1.6 (2000)

    Peugeot 306 XR 1.6 (2000)

    4
    • 16 juli 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2001)

    Peugeot 306 Break XT 1.6 98pk (2001)

    • 8 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 XN 1.4 (1998)

    Peugeot 306 XN 1.4 (1998)

    2
    • 23 december 2016
  • Gebruikersreview
    Peugeot 306 Break XT 1.8 16V (2000)

    Peugeot 306 Break XT 1.8 16V (2000)

    • 1 februari 2016
meer reviews
Peugeot RCZ 1.6 THP - Op de Rollenbank

Peugeot RCZ 1.6 THP - Op de Rollenbank

60

We moeten uitkijken dat het geen standaardriedeltje wordt. Maar pas op voor de THP-motor in...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een jarennegentigauto voor maximaal 1.500 euro

    Op zoek naar een jarennegentigauto voor...

    101
    • 12 februari 2022
  • Nieuws
    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    44
    • 19 maart 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Peugeot 306

    Facelift Friday: Peugeot 306

    63
    • 21 februari 2020
  • PREMIUM
    Honda Civic - Peugeot 308

    Honda Civic - Peugeot 308

    • 19 juni 2018
  • CarHacks - Deel 7 - Hoe oud zijn je banden?

    CarHacks - Deel 7 - Hoe oud zijn je banden?

    12
    • 27 november 2016
  • Klokje rond Peugeot 306 Cabriolet

    Klokje rond Peugeot 306 Cabriolet

    • 6 augustus 2008
  • Klokje Rond: Peugeot 306 Break

    Klokje Rond: Peugeot 306 Break

    • 14 februari 2007
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna met eigen twist aan trendy vorm'

    Peugeot 408 designreview: 'Trouw aan merk-dna...

    48
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden