Peugeot 306 Cabriolet 1.8i (1995)
Franse schone gaat topless
De Peugeot 306 Cabriolet is een van de jongste vertegenwoordigsters in de cabrio-klasse. Hij is nog maar kort op de Nederlandse markt en leverbaar in een 1.8- en een 2.0-versie. We kozen voor deze test de ruim 51 mille kostende 1.8. Aangezien je met een cabrio aardig de show kunt stelen, is het uiterlijk van groot belang. Daarom riep Peugeot de hulp in van Pininfarina. Voor de 306 zette hij een betoverende lijn op papier, die deze auto tot de mooiste in zijn klasse maakt. Het ontbreken van een rolbeugel draagt daar natuurlijk een flinke steen aan bij, geholpen door het feit dat het model een langere achterkant heeft dan de hatchback-versie.
Peugeot maakt gebruik van textiel voor de buitenkant van de kap, een uitzondering in deze klasse. In de kap is een uitritsbare kunststof achterruit opgenomen, die groter is dan de glazen exemplaren die we bij de concurrentie zien en de ontwerper wat meer mogelijkheden geeft voor een mooie lijn. De kap is overigens niet zo luxueus afgewerkt; achterin is nog een deel van het kapmechaniek zichtbaar. De kap veroorzaakt overigens ook een hoop windgeruis.
Een cabrio koop je om zo veel mogelijk open te rijden. Dat deden we dan ook en de kap werd dus heel wat keren neergeklapt. Peugeot heeft daarvoor een mooi systeem bedacht, waarbij het dak netjes onder een afdekklep wordt opgeborgen. Dit geeft iets meer handelingen bij het neerklappen, maar altijd een mooi strak resultaat. De elektrische kapbediening op onze testauto maakt het werk helemaal handig. Nadat de grendels zijn losgemaakt en de kap iets omhoog is gedrukt, hoef je alleen nog maar een knop vast te houden en het dak vouwt zich automatisch op. Om de kap op te kunnen bergen neemt de hoogte van de kofferbak overigens af, hetgeen bij de 306 wordt gecompenseerd door een extra lange bagageruimte.
En dan begint het ineens te spetteren. Het dak moet dicht en liefst snel ook. Afdekklep open en vervolgens de kap omhoog en vergrendelen. Bij het sluiten zijn de hendels onhandig omdat je met de ene hand de hendel vast moet houden en met de andere de vergrendelhaak achter de voorruitstijl moet haken.
Voor het snelle werk hoef je overigens geen elektrische kap te kiezen; ook met de hand gaat het in een seconde of twintig. Eenmaal gesloten lekt er onder het rijden geen water naar binnen. Wel kan het gebeuren dat er even een enkel druppeltje binnenkomt als je een flinke wegoneffenheid ontmoet.
Minder stijf
Een open auto is altijd minder stijf dan zijn gesloten broer; het stalen dak zorgt nu eenmaal voor het verband in de koets. Vandaar dat fabrikanten extra verstevigingen aanbrengen om de stijfheid toch weer zo dicht mogelijk bij het niveau van de dichte versie te brengen. Een stijve cabrio ligt beter op de weg en biedt meer comfort. De rolbeugelloze Peugeot bereikt daarin een hoog niveau. Aangezien de 306 geen beugel heeft, komt de veiligheidsgordel gewoon uit de carrosserie. Daarbij drukt de gordel door de lage montage eigenlijk te stevig op je schouder. Ook draagt hij lichte vibraties over tengevolge van de rijwind.
De 306 schopt het met zijn 1800-motor tot 103 pk. Meer dan voldoende voor een dergelijke auto. De Peugeot-motor reageert alert op het gaspedaal en geeft de auto prima prestaties, maar helaas ook een vrij hoog brandstofverbruik.
Ook de rij-eigenschappen zijn bij de 306 Cabrio prima in orde. De auto heeft een goedmoedig bochtgedrag, een fijn gevoel in het stuur, hij schakelt prima en veert comfortabel. Die combinatie maakt de 306 Cabriolet tot een heerlijke rij-auto.
Ten opzichte van de gesloten uitvoering biedt een cabrio achterin altijd minder ruimte. Daar is de zitting een stuk smaller omdat er aan de zijkant ruimte nodig is voor het kapmechaniek. Dat betekent dat er nog slechts plaats overblijft voor twee volwassenen. Toch is er achterin voldoende beenruimte; met gesloten kap zit je met een lengte van 1,80 meter met je hoofd tegen de hemel.
De Peugeot 306 Cabrio mag dan wat duurder zijn dan de concurrenten, toch zouden we onmiddellijk doorsparen voor de bloedjemooie en complete, maar misschien niet helemaal perfecte Peugeot 306 Cabriolet. Dat is een auto waar je ook in gesloten toestand nog volop plezier aan beleeft.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 306 Cabriolet 1.8i |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.551 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.761 cc |
Maximaal vermogen | 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 153 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.144 mm / 1.689 mm / 1.356 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.140 kg |
Laadvermogen | 430 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 185/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 s (fabrieksopgave: 12,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |