Opel Astra Stationwagon 1.6i-16V Season (1996)
Succes met volume
Opel heeft de Astra Stationwagon als een apart ontwerp ontwikkeld en hij is inmiddels een goede bekende op onze wegen. De styling is opvallend: zijn oplopende daklijn wordt gemarkeerd door de dakrails en de onderkant van de zijruiten loopt naar achteren toe omhoog. Het grote voordeel: ruimtewinst. De Astra van deze test heeft de uiterlijke kenmerken van de Season, de meestverkochte uitvoering: mistlampen, spiegels en bumpers in de kleur van de carrosserie. Er worden van de Astra trouwens meer stationwagens verkocht dan hatchbacks of sedans.
Er was voor onze test geen andere Astra stationwagen beschikbaar dan een exemplaar in sportuitvoering. Een verwennerijtje, want de daarbij behorende Recaro-stoelen bieden een perfecte zit. Ter opfrissing van ons geheugen leverde een apart uitstapje met een 5-deurs Astra de nodige informatie over de standaard stoelen. Die zitten ook prima, bieden goede zijdelingse steun, al zouden nu de rugleuningen voor de huidige, langere generatie wel mogen meegroeien. De hoofd- en beenruimte voor en achter is voldoende. De middenconsole is tussen de stoelen voorzien van wat (ondiepe) aflegvakjes. In de portiervakken passen ook daadwerkelijk wat wegenkaarten, terwijl de passagiers achterin de beschikking hebben over een iets kleiner formaat zijvak.
De uitrusting van de Astra Season is van een behoorlijk niveau. Hij kost 800 gulden meer dan de basis-GL en daarvoor krijg je, nog afgezien van de uiterlijke verfraaiingen en de mistlampen ook mica-lak. Bovendien is er een toerenteller en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel aanwezig.
Verder levert Opel de Astra standaard met een airbag voor de bestuurder, buitentemperatuurmeter, centrale portiervergrendeling en wegrijblokkering. Deze stationwagon heeft bovendien een afdekhoes en niveauregeling. Dat laatste is voor een stationwagen uiteraard een zeer welkom extra. In dit geval wordt hij met de hand via een ventiel boven de laadvloer "opgepompt".
De 1.6 16-klepper van Opel levert 100 pk en 148 Nm. Daarmee snelt hij in 11,5 seconden van 0 naar 100 km/h. Ook de acceleratie van 80-120 km/h valt niet tegen met 10,6 s in "4" en 15,7 s in "5". Het verbruik is met een gemiddelde van 1:11,4 best netjes.
Tegenwoordig hoef je stationwagens niet te laten staan uit angst dat de rijkwaliteiten onderdoen voor versies die minder geschikt zijn als werkpaard. De Opel Astra heeft een goedmoedig weggedrag en reageert gehoorzaam op orders van "de baas". De besturing is gevoelig, de remmen zorgen voor prima vertraging en de versnellingsbak schakelt fatsoenlijk. Het onderstel is wat aan de stugge kant, maar weet raad met een ongelijk wegdek en strijkt de meeste hobbels glad.
Onbetwiste winnaar
Belangrijkste punt bij een stationwagon is uiteraard de ruimte en het praktisch gebruik daarvan. De Opel is een onbetwiste winnaar als het om pure centimeters inhoud gaat. De laadvloer is op het smalste gedeelte, tussen de wielkasten, altijd nog 1,13 m breed. Hij heeft onder het afdekzeil een grote inhoud: 500 liter. Door het opklappen van de zittingen van de (deelbare) achterbank wordt de laadvloer verlengd en blijft de hoogte overal gelijk. Klap je die zittingen niet weg, dan is de laadvloer langer, maar loopt hij achter de voorstoelen wat omhoog. Maximale inhoud: 1630 liter!
Bij de Astra moet je oppassen dat de gordels achterin niet achter de leuning verdwijnen als je die terug klapt. De constructie van het rolgordijn (tegen inkijk) boven de bagageruimte is niet optimaal: het uitrollen gaat onhandig, net als het verwijderen van de hele unit. De laadvloer is voorzien van drie vastzetogen; daaronder ligt het reservewiel.
De Astra Season is met een prijs van zo"n 38 mille niet goedkoop. Nu heb je bij de Opel wel als belangrijkste extra een niveauregeling; dat zie je niet veel in deze klasse. Ook heeft een Astra een gegarandeerd hoge inruilwaarde. Niet in de laatste plaats is de Wagon ruim. Wie veel kilometers rijdt en alle laadruimte van een stationwagen met grote regelmaat ten volle moet benutten, zal extra geld over hebben voor de dienstbaarheid en de bewezen kwaliteit van de Astra.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra Stationwagon 1.6i-16V Season |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.928 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.278 mm / 1.688 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.517 mm |
Massa leeg | 1.075 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 550 kg |
Banden | 175/65TR14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 12,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 15,7 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |