Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Opel
  • Astra Stationwagon

Opel Astra Stationwagon 1.4i GL (1995)

autoreview

35
Opel Astra Stationwagon 1.4i GL (1995)
genes1s
  • genes1s7
  • Gebruikersreview
25 augustus 2017 om 22:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.4i GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf247.000 km
KM-stand laatst292.057 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oude auto gekocht

  • 247.098 km
  • 25 augustus 2017

Om de kids op te halen heb ik een oude Opel Astra gekocht. Ik heb specifiek gezocht op een oudere auto, die laag is qua gewicht (wegenbelasting), ruim is, een trekhaak had, en er nog enigszins een beetje goed uit zag.

Na tijden zoeken kwam ik uit op een Astra zoals deze. Die zijn laag qua gewicht en erg ruim.

Dit was de enige die er nog enigszins "cool" uit zag. De auto was iets verlaagd, en er zaten dus nieuwe veren en dempers onder. Verder originele 15" velgen van een Tigra. Er was weinig tot geen roest, wel wat deukjes, maar niet in gerookt. Auto is 22 jaar oud.

Het viel me niet tegen hoe zo'n 22 jaar oude auto nog rijdt. Ik maak geen grapje als ik zeg dat de auto niet eens rammelde. Alhoewel de verlaging van ongeveer 6 centimeter is het zeker geen stuiterbak, mooie bijkomstigheid is dat deze vering en dempers haast nieuw waren.

Het is een GL. Je zou zeggen dat het dan nog enigszins luxe is. Nou vergeet het maar. Naar huidige maatstaven zit er niks op. Er zit een 22 jaar oude airbag in, stoel kan in hoogte versteld worden (!), en dat was het. De stoelen daar zit geen steun in. Geen centrale vergendeling, geen electrische ramen. Helemaal niks. Dus dat kan alvast niet kapot.

Die centrale vergrendeling is wel iets behelpen, maar voor de rest mis ik niks. De auto is ruim en rijdt goed. Remmen doet ie trouwens ook nog behoorlijk goed voor zo'n oude auto.

De vorige eigenaar heeft hem zover ik kon nagaan netjes bijgehouden met een nieuwe distributieriem & rem onderdelen. En het mooie is dat er niet in gerookt was, nooit. Alles dus schoon en geen stank.

Dus rijden gaat prima. Heeft geen wegligging van een moderne auto, zeker niet.

Dan de motor, tjah. Een 1.4 met 60 pk... Ik hoef vast niet te vertellen dat het ding ontzettend langzaam is. Je kan mee met het verkeer, maar inhalen, vergeet het maar. Snelweg, volgens mij kan ie nog redelijk hard. 130 kan je er wel prima mee rijden, denk dat 160 er ook wel in zit.
Je moet geen haast hebben, maar dat heb ik in het algemeen niet. Toch pakt het motortje nog lekker op en doet waar je om vraagt. Je weet dat als je gas geeft dat ie niet als een raket vooruit schiet. Dus al met al is het dan best comfortabel rijden.
Is ook niet overdreven luidruchtig. Het verbruik valt me trouwens reuze mee. Alhoewel je toch nog best het gas stevig in moet trappen wil je ergens komen, haalt ie toch mooi 1:14. En volgens mij kan je nog veel zuiniger rijden, want ik let er verder helemaal niet op.

Ik heb er redelijk wat mee gereden, gebruik de auto vooral met de kinderen. Die weten dus als ze met de Opel gaan dat we wat leuks gaan doen. En alles kan mee.

Ik heb er verder nog niets bijzonders mee gehad. Ik heb er wel wat olie bij gedaan voor de zekerheid maar heb niet het idee dat ie veel olie nodig heeft. Ook koelvloeistof blijft op peil. Al zou er wat kapot gaan dan is het kinderlijk eenvoudig bijna om het te vervangen, er zit amper wat in!

Ik ben hierdoor Opel ook meer gaan waarderen. Tegenwoordig is dat allemaal hypermodern. Maar zo'n oude Opel is naar mijn idee toch wel een stevige auto. Ik zie het ook aan die deurvangers. Dat is nog gewoon zink. Het valt ook echt stevig nog in het slot. De kofferklep over de gehele breedte lijkt wel een kluisdeur bij wijze van.

Het is dat ik eigenlijk geen zwaardere auto wil, maar zo'n zelfde Astra maar dan met een grotere motor zou ik dan wel willen. Of een Vectra V6, of een Calibra... Die 90's Opels zijn leuke betrouwbare auto's. Ik vind het echt doodzonde als ik zo'n afgetrapte Calibra zie. Die auto's zijn er steeds minder en ze stijgen in prijs! Echter is het geen handige auto en te zwaar. Mijn opa had vroeger een zelfde soort auto als deze maar dan uit 92 en een 1.8i motor (18i zoals oma altijd zei). Dan denk je toch weer terug aan vroeger hé met zoiets!

Motor: Traag maar je weet wat je hebt.
Comfort: Met 6cm verlaging best redelijk.
Remmen: Prima voor zo'n oude auto.
Sturen: Zit een veerpootbrug in, maar qua sturen hoef je er niet veel van te verwachten.
Ruimte: Bank plat en alles kan mee.
Roest: Gelukkig weinig tot niks.
Onderhoud: Zit niks op, maar voor de rest kost het allemaal bijna niks.

Ik heb serieus naar een gloednieuwe Opel gekeken maar uiteindelijk wilde mijn vrouw een Peugeot, zo zie je maar weer... Gaan kijken voor een Astra Sports Tourer, maar mijn vrouw vond die al te groot. De Corsa is een moderne auto maar niet "sportief" genoeg. Het model wat wij hadden gezien was op zich best luxe maar was gewoon niet sportief te noemen. Uiteindelijk is het dus een nieuwe 208 geworden. Dat is gewoon een sportief uitziende auto en meer iets voor de moderne vrouw zeg maar. Ik heb er echter niks mee. Ik hecht meer waarde aan een ruime auto en heb sowieso al een zwak voor 80's en 90's auto's.

Leren stuur er in gezet

  • 247.876 km
  • 8 september 2017

Heb een origineel leren stuurwiel uit een GSI er in gezet. Het was even schroeven maar zit er nu stevig in!
De uitlaatdemper achter is los gegaan en hing tegen de achterbrug aan. De beugel was doorgerot. Voor nu even vastgezet met een spanbandje. Nieuw beugeltje is niet zo duur maar ik laat het met de APK nog even goed vast zetten. Volgens mij is de demper zelf nog wel goed.

Ik heb geprobeerd er een origineel leren pook knop in te zetten maar dit lukte niet. De knop die ik had van een Corsa die paste niet, was een groter gat. De huidige knop kreeg ik er wel af maar het binnenwerk is blijven zitten. Ik denk dat ik hem even goed op poets en dan weer goed vast zet.
Zo'n leren pookknopje is nog lastig te vinden...

De originele speakers klinken trouwens nog best goed en zwaar. Ik heb intussen nieuwe speakers gehaald, en ook speakerringen omdat het anders niet zou passen. Ook wat dempingsmateriaal et cetera gekocht. Ik ga dat t.z.t. er nog in bouwen.

Achterin zitten de speakers in de achterklep. Dat is een beetje vreemd want als de bank omhoog staat & dat afdekstuk uitgerold is dan hoor je ze amper.
Met de bank naar beneden geeft het trouwens wel een meer ruimtelijk geluid. Ook de speakers achter wil ik nog vervangen.

Als de auto weer een verse APK heeft zou ik nog eens een wat luxer interieur willen zoeken...

Op vakantie geweest

  • 250.041 km
  • 24 oktober 2017

We zijn er vorige week mee naar Frankrijk geweest. Echt niet naar het zuiden maar een 500 km was het wel rijden. Daarnaast 2 dagen op en neer naar Parijs, denk er al met al in een paar dagen toch wel een goede 1600 km mee gereden te hebben.

Je moet echt geen haast hebben, zeker als het wat omhoog gaat sluit je achteraan. De 3 cilinder turbo's komen je voorbij vliegen. Maar ondanks de verlaging toch een comfortabele reis gehad.

Ik heb de uitlaat van te voren laten repareren want de ophangbeugel was er onder uit gerot. Nieuwe beugel er op en nu hangt ie weer goed vast.

Verder gelukkig geen enkel probleem gehad. Achteraf gezien ben ik blij deze mee genomen te hebben, en niet onze '17 Peugeot 208, want de Opel heeft toch wat Franse motorrijders tegen zich gehad. Verkeersregels kennen ze daar niet en ze beuken tegen je auto aan als je niet opzij gaat of kan.

Geen druppel olie of koelvloeistof bij moeten vullen, toch netjes van zo'n oude auto en met 250.000 km ervaring!
En het mooie is, ik heb er bijna 1:16 mee gereden. Ik heb op het einde van de heenweg moeten tanken, in Frankrijk, en toen ik in Nederland was heb ik getankt. De eerste keer was al een ruime 1:14 en de laatste keer bijna 1:16. 588 km en 37 liter benzine. Ik dacht nog een foutje gemaakt te hebben maar bij vorige tankbeurten was ie ook al zo zuinig (tenminste, voor zo'n oude auto...). Ik begrijp er niks van. Je moet toch echt wel serieus gas geven om mee te komen...

Verder de ruimte is erg fijn, want alles kon mee. En nog steeds sta ik er van te kijken dat zo'n oude auto nog zo'n goede remmen heeft.

APK

  • 252.041 km
  • 18 december 2017

APK keuring gehad, en alles was goed (hoefde niks te gebeuren). Toch knap na 23 jaar. Ik had zelf ook geen gebreken kunnen constateren maar er kan altijd wel wat zijn natuurlijk...

Ik had het stuur vervangen en deze stond eigenlijk net niet in het midden. Ik kon dat niet oplossen door het stuur een tandje te verschuiven, want dan stond ie net de andere kant op "verkeerd".

Ik heb hem daarom uit laten lijnen. Helaas kwamen de stuurkogels niet los dus die hebben ze moeten vervangen (1 kwam niet los, maar dan ook maar meteen de andere laten vervangen).

Nu staat het stuur weer kaarsrecht (auto week trouwens niet af).

En die stuurkogel, ach, mag het na 23 jaar...

Volgende "project" is het vervangen van de speakers. Ik heb dempingsmateriaal en speakeradapters et cetera (en nieuwe paneel pinnetjes "voor het geval dat"). Nu moeten ze er nog een keer in...

Eigenlijk weinig te vertellen

  • 253.416 km
  • 15 april 2018

Alhoewel ik eigenlijk weinig bijzonders te melden heb, toch een update.
Terwijl de inzet was dat het een handige auto voor er bij was, er toch nog redelijk wat kilometers bij gereden.
Heb helaas geen tijd gehad om er nog wat dingen aan te doen, wel wordt ie met enige regelmaat grondig gepoetst, ik denk dat er weinig auto's zijn van 23 jaar oud die zo schoon zijn...
Heb het motorblok(je) zover het kan, ook nog behoorlijk schoon gekregen.
Heb in de tussentijd geen noemenswaardig olie en/of koelvloeistof verbruik gehad, valt me toch nog enigszins mee.
Tijdens de winter was ie wel iets minder zuinig, 1:12 ongeveer.
Er is eigenlijk geen reden hem weg te doen, wel zou het mooi zijn om ooit een mooie jaren 90 Astra GSI te hebben, zo'n vuile, met 150 pk. Die zijn helaas schaars (wil je er eentje in goede staat), en worden ook alsmaar duurder... Zag ook een rode "GSI" (maar dan met 136 pk), met wel érg weinig op de teller. Dat zou nog best een mooie familieauto kunnen zijn (want is ook een 5 deurs)...

Speakersetje ingebouwd

  • 254.769 km
  • 16 mei 2018

Ik heb een fietsendrager gekocht, dus de fietsen kunnen nu ook mee!

Daarnaast heb ik een compo set geïnstalleerd in de voorste deuren. Viel nog niet mee. Het is allemaal nogal oud dus ik had voor de zekerheid al nieuwe deurpinnen enzo, de speakers zelf daarvan wist ik dat die niet gingen passen, dus daar had ik ringen voor gekocht. Zelfs deze waren te dun dus ik heb er nog wat op moeten fabriceren.
Toen viel het me pas op dat de originele tweeters het al niet meer deden (vanwege de niet originele radio). Deze ook vervangen en heb het filter ook achter het deurpaneel gekregen.
Eerlijk gezegd geeft het niet perse een beter geluid, ongeveer hetzelfde. Dus die originele papieren Opel speakers zijn nog zo slecht niet!
Alles zit achter het originele deurpaneel dus je ziet er niks van.
Dit aangesloten d.m.v. een speaker adaptersetje zodat ik niet aan de originele bedrading heb hoeven rommelen.

Tevens heb ik 2ehands een subwoofer en versterker gekocht, die bouw ik t.z.t. nog in. De kids vinden dit ook leuk, ik zou hem bijna oldskool gaan maken met een dakrekje en de motorkap een keer mat zwart rollen. Gaat wel ver, maar deze auto zal toch nooit een klassieker worden, dus wat maakt het uit...

Heb de wielen gewisseld van voor naar achter. De achterste zijn namelijk iets beter. Ik twijfel of het waard is om een keer goede nieuwe banden te monteren. De prijs daarvan overstijgt al snel de waarde van de auto helaas. Ik denk dat ie hiermee ook iets lekkerder gaat rijden.

Nog steeds vind ik het een fijne auto. Het is zekers niet de snelste, maar je kan er gewoon prima rustig mee rijden en alles werkt.

Qua verbruik is het met het warme weer, weer iets gunstiger. Ik heb de afgelopen tijd E10 getankt i.p.v. Super (98), daardoor verbruikt ie volgens mij iets meer.

Ik heb op zich nog wel plannen, de vraag is even of het ooit gaat gebeuren. Maar dat zou zijn om er nog wat leuks mee te doen zoals een dakrekje, de subwoofer inbouwen, misschien een keer een beurtje, alhoewel het waarschijnlijk qua rijden niets uit gaat maken, nieuwe bandjes er onder...

Ik ben er mee naar het strand geweest met de kids, en kon de bolderkar met alles er in zo achterin schuiven, dus dat is wel handig!

Subwoofer en versterker ingebouwd

  • 254.289 km
  • 1 juni 2018

De subwoofer en versterker die ik gekocht had, daarvan bleek helaas de versterker niet de werken.
Dus alsnog een andere versterker gekocht. Uiteindelijk allemaal prima aan kunnen sluiten.
Plus kabel die kan gewoon door een gat, en achterin bij het linkerachterlicht, zit een massa aansluiting, dus dat was zo klaar.
Verder niet zo veel spannends gedaan, echter auto stond al ruim 2 weken stil en uiteindelijk bleek de accu haast leeg waardoor de startmotor amper rond draaide. Accu weer opgeladen met een druppellader en nu start ie weer zoals vanouds. In die weken is het ook erg heet geweest en samen met die versterker die ik in de tussentijd ingebouwd had, denk ik dat het te veel geweest is. Ik kijk het zo even aan en anders koop ik andere accu.

Naar Duitsland geweest

  • 256.960 km
  • 20 oktober 2018

Deze week op vakantie geweest en heb de Opel mee genomen. Hier kan namelijk lekker veel in! De auto vol gepakt, 2 kids en 1 vrouw er in, en toen naar het Harz gebergte gereden.
Wederom heeft de auto het prima gedaan. Ik heb er denk ik zo'n 2000 km bij gereden, en geen centje pijn! Ik heb geen olie en/of koelvloeistof verbruik kunnen constateren, ook de remmen werkte prima. Dat valt me dus helemaal niet tegen.
Ik sta er van te kijken dat zo'n oude auto nog zonder problemen mee kan.
Je merkt wel dat je met die 60 pk (of wat er van over is), niet veel bij te zetten hebt (zeg maar niks), als je de berg op gaat, maar op de autobahn haalt ie toch nog mooi 170 km/uur op de teller (162 gemeten met gps).
Ik heb toch behoorlijk ruime stukken op topsnelheid gereden (berg af weliswaar), maar geen krimp gaf ie...

Als het aan mij ligt wordt de volgende auto (voor mijzelf en voor op vakantie) ook een Opel. Het zijn echt oerdegelijke auto's, en volgens mij gaan die 8 kleppers voor eeuwig mee.

Je ziet ze helaas amper meer rijden (nog even en zo'n Astra is een klassieker). De meeste zijn weg gerot maar ik moet zeggen dat daar bij de mijne geen sprake van is.

De auto is eigenlijk te goed om weg te doen (voor veel mensen is het gewoon een oude lelijke auto), maar ik zou toch wel een wat stevigere motor willen. Misschien is het te doen een 1.8 of zelfs een 2.0 8v er in te zetten. Die zijn er wat mij betreft het zelfde uit dus het zou moeten passen?

Helaas weinig kunnen vinden wat zou kunnen, vaak is het te zwaar (een Vectra A zou nog kunnen), en een Astra van dit type die heb je eigenlijk niet met een 1.8i.
Die Vectra's zijn er ook niet veel meer. Ik heb een tijdje geleden een 2000 GT te koop gezien met een 8 klepper. Dat lijkt me dan nog een behoorlijk degelijke auto. Ik geloof dat de 16 kleps allemaal wat minder zijn qua betrouwbaarheid.

Verse APK

  • 258.412 km
  • 3 december 2018

Het was weer zo ver, de APK... Had er niet veel bijzonders van verwacht, toch moest er 1 stuurhoes vervangen worden, dus ook maar gelijk de andere kant laten doen. Valt dus eigenlijk nog steeds mee voor zo'n oude auto.
Heb er nog een nieuwe lucht en interieurfilter ingezet, bougies & stroomverdeler bekeken, maar die zijn allemaal vrijwel nieuw. Verder valt er aan zo'n simpele auto niet veel te doen (gelukkig).

Inmiddels staat er bijna 260.000 op de teller, heb nog geen noemenswaardig olie verbruik kunnen constateren.

Wel had ik last van vocht in de auto, bleek dat ik de kap die over het interieurfilter zat, niet goed vast gezet had, was dus water in het filter gelopen. Deze weer vervangen, en nu is het weer goed.

Ook in de winter is het weer starten en lopen, ook na ruim een week stil staan.

Bijna afscheid

  • 260.107 km
  • 9 februari 2019

Binnenkort ga ik beginnen bij een nieuwe werkgever en heb er dan een auto bij welke ik ook privé kan rijden (de huidige auto van de zaak is een bestelbus, en zou ook gewoonweg te duur worden).

Dat gaat betekenen dat ik hem niet meer nodig heb. Ik had hem graag gehouden, maar het loont gewoonweg niet om de auto dan maar voor de deur te zetten.
Ik heb er over nagedacht hem ergens in de stalling te zetten om hem er over 10 jaar weer een keer uit te halen, gaat hem toch niet worden denk ik...

Daarnaast is er, jawel, een ruitenwisser arm afgebroken. Hoe het kan weet ik niet, maar heb maar gewoon een nieuwe besteld voor 15 euro.

Aan mijn pa verkocht

  • 269.507 km
  • 4 september 2019

Ik heb de auto een tijdje geleden voor een klein bedrag aan mijn pa verkocht, daarbij is ook meteen de accu vervangen, die was al vrij oud, en ik wilde niet dat mijn pa ergens stil kwam te staan. Helaas is door het forse vermogen van de accu de startmotor kapot gegaan, dus ook die is meteen vervangen. Dus hij start weer als een nieuwe.

De auto maakt de komende jaren nog in alle rust zijn rondjes, mijn vader is niet zo'n snelle rijder zeg maar. Toch mooi dat zo'n oude auto het gewoon nog doet.

De radiateur is onlangs lek gegaan (tjah, op leeftijd kan je zoiets ook wel verwachten), en zal door een gloednieuwe vervangen worden.

Er is in de tussentijd dus wel e.a. aan gedaan dus, maar het oude beestje geeft zich nog niet gewonnen, dus zolang het bij relatief kleine reparaties blijft, gaat ie gewoon door. Er kan eigenlijk ook niet veel aan stuk, maar er staan toch al bijna 270.000 echte kilometers op het oude klokje...

Nieuwe APK

  • 276.000 km
  • 5 december 2019

Wederom een gloedjenieuwe APK. Er moest 1 band vervangen worden (en ik vraag me af waarom dan niet meteen alle 4...).
De auto heeft mijn pa tot nu toe nog nooit in de steek gelaten.
Het kan toch niet anders dat zo'n auto na 25 jaar er een keer mee op gaat houden, maar hij blijft maar door gaan. Het gaat mijn benieuwen hoe lang het nog door gaat, maar wellicht kan ie zo binnenkort zo bij Opel het museum in gereden worden (want geen roest!). Wat mij betreft zou het mooi zijn als de Opel nog vele jaren zo door gaat. Je werkt natuurlijk wel dat het allemaal wat ouder aan het worden is, het hemeltje hangt en er is een handvat afgebroken (volgens mijn vader, hoe hij dat voor mekaar heeft gekregen, is mij een raadsel...).
Er valt verder weinig aan te updaten, simpelweg omdat mijn vader er weinig anders mee doet dan rond rijden...

Hij is terug

  • 281.322 km
  • 1 september 2020

De auto is (tijdelijk) terug. De motor maakte lawaai, wat enkel de waterpomp blijkt te zijn. Mijn vader heeft intussen een andere auto gekocht, ik heb hem daarom weer terug gekregen. Gelukkig is mijn vader er goed voor geweest. Een hele waslijst wat er aan gedaan is:

- Nieuwe start motor
- Nieuwe accu
- 4 nieuwe banden
- Remschijven/blokken voor en de remmen achter
- Een grote beurt inclusief olie, bougies, et cetera

En wonderwel rijdt ie nog steeds erg goed en nog steeds geen last van roest. De remmen werken echt prima en ook met de nieuwe banden spoort ie als een trein.
Ik vond het zonde om hem weg te doen en denk er over om er toch weer met de kids er mee op vakantie te gaan, ondanks dat ik ook een volledig electrische auto heb. Het blijven toch leuke auto's, het is bijna niet te omschrijven hoeveel genot zo'n simpele auto nog kan geven.
De tijd zal het moeten leren of dat ik hem nog even houd, het idee is om wat er aan gedaan moet worden, te doen, en verder er bij te houden omdat ie zo ruim is.

Waterpomp vervangen

  • 282.540 km
  • 22 september 2020

Ik heb de auto een tweede leven gegeven, alles is weer helemaal in orde. Wat in eerste instantie een kapotte motor zou zijn, bleek enkel de waterpomp te zijn.
Dus de waterpomp is vervangen, en ook meteen de distributieriem, en de radiateur was lek, aangezien alles er toch al af lag, is deze ook maar meteen vervangen. En een nieuwe APK zodat ik daar ook weer een jaar vanaf ben. Verder is er nog geen nieuws te melden aangezien ik er nog amper mee gereden heb.

Afgeladen vol

  • 283.909 km
  • 21 oktober 2020

We zijn met de auto een paar dagen naar Luxemburg geweest, afgeladen vol. Achterin zat het helemaal vol en met de fietsendrager achterop met 2 kinderfietsen lag ie bijna plat op de grond.
Alle PK's die er na 25 jaar over zijn gebleven zijn op hun oude dag nog flink aan het werk gezet. Ja, dan merk je het gebrek aan vermogen wel, met 4 man en volle bepakking. Maar ik moet zeggen, afgezien dat je niet snel bent, het een hele ervaring op zich is om met zo'n oude kar onderweg te zijn. Ondanks het gebrek aan vermogen geeft zo'n oude auto toch best veel rijgenot.
Op een gegeven moment ga je wel enigszins balen omdat je niet eens een vrachtwagen kan bijhouden en er ook niet over na hoeft te denken om in te halen, maar ondanks dat denk ik dat de 60 PK's er wel ongeveer nog in zitten, ondanks het gewicht kan je er gewoon mee op de snelweg rijden, 140 zit er gewoon in en harder gaat ie ook nog wel, optrekken mits in de juiste versnelling en een beetje uitkienen (maakt het ook wel weer leuk), is gewoon goed maar je merkt wel dat het achteropkomend verkeer het niet snel genoeg vinden gaan. Ik denk dat veel mensen er wel begrip voor hebben, want ik heb gelukkig geen klevers of seiners gehad. De meeste kunnen er ook gewoon makkelijk voorbij en ik heb in Luxemburg niet echt het idee gehad dat ze er een probleem van maakte, terwijl ik in Nederland wel ooit mee maak dat het wat meer moeite kost om een vrachtwagen voorbij te gaan, dat ze toch een beetje "drukken".

Nog steeds ligt ie behoorlijk goed op de weg, remmen hoef je niet vaak aangezien je niet veel snelheid maakt, maar dat maakt het ook wel leuk. En als je een keer moet remmen dan werkt het na 25 jaar ook nog steeds.
Wederom heb ik een beetje het verbruik bijgehouden, de heenweg een goede 1:14 en terug een kleine 1:15, het waren niet echt mega veel kilometers.
Helaas werkte de knipperlichten niet meer, wat gek genoeg de alarmlichtschakelaar bleek te zijn, blijkbaar een veel voorkomende kwaal. Nadat ik de alarmlichtschakelaar een keer op zijn plek gezet heb, werkte het weer.
Ook is de achterdemper er onderuit gerot (denk dat het zware werk toch de nekslag voor de uitlaat is geweest) en deze bleek zover ik kon achterhalen van een mij onbekend Pools (Polmostrów) merk te zijn (blijkbaar maken ze in Polen toch wel goede kwaliteit dempers, want volgens mij zat ie er al heel wat jaartjes op...), ik heb de demper bij thuiskomst er af gehaald en zet er een nieuwe op, ik heb nog even zitten kijken voor een originele, maar dat is niet meer te krijgen dus het wordt denk ik toch een goedkope "Walker".

Ik vond de uitlaat altijd al vrij sportief klinken en hij is er al jaren mee door de APK gekomen, dus hij zal wel al die tijd gasdicht zijn geweest, maar ik snap ook wel dat zo'n uitlaatdemper niet het eeuwige leven heeft.

Verder heb ik er een goedkope Bluetooth radio van de Conrad in gezet om toch muziek te kunnen draaien.
Het geluid haalt het bij lange na niet bij de oude installatie, maar ik heb daar op dit moment verder geen plannen voor.

Mijn vrouw verklaart mij voor gek maar hij heeft ons toch weer mooie naar Luxemburg gebracht, ik heb er een paar grote dingen mee gehaald en dat is echt mega handig zo'n grote station.

Achteraf gezien had ik natuurlijk liever een 1.8 zodat er wat meer vermogen in zat en dan zou ik er ook een grote aanhanger achter kunnen hangen.

Uitlaat

  • 284.245 km
  • 27 oktober 2020

De eind demper was los gekomen (gewoon er af gerot), ik vond hem altijd al wel blazen maar het gaf op zich wel een mooi geluid, niet hard ofzo.
Echter zonder die eind demper klonk ie ook wel goed, als een Subaru (of een kever...), blijkbaar heeft zo'n Opel nog een vrij karakteristiek motor loopje... Ik twijfelde wat er mee te doen. Uiteindelijk er voor gekozen de eind demper weg te laten en er gewoon een pijp op te lassen lassen met eind stukje (dus geen demper meer).
Wat ik heb begrepen maakt het voor de APK niet uit, zolang deze maar van voor tot achter gasdicht is en dat de katalysator blijft zitten indien aanwezig. Ook zou het geluid voor de APK niet uit maken. Ik neem zelf aan als ik niemand tot last ben het niet veel uit maakt.

Ik wilde er geen problemen mee krijgen, dus als het te luid zou zijn dan moesten ze het niet doen. Ik kan het niet zelf omdat ik geen brug heb, dus ik heb het laten doen.

Je hoort het wel, een mooie diepe brom (als je gas geeft). Als je rustig rijd dan hoor je het wel, maar zeker niet luider dan bijvoorbeeld een Subaru Impreza WRX (die willen ook wel eens ooit luid zijn), ik weet niet of dat standaard zo is, maar zo luid hoefde voor mij zeker niet.

Ik wil niet dat iemand er last van heeft, zolang je rustig rijd verwacht ik niet dat ik er iemand mee wakker maak, zeg maar.
Maar als je gas geeft dan komt toch een beetje het kind weer in je boven, je moet ook een beetje kunnen genieten in het leven lijkt me... Het is wel lachen in elk geval. Op de snelweg dan verdwijnt de brom op de achtergrond, totdat je gas geeft dan... Ik ervaar het in elk geval tijdens een proefritje vandaag in elk geval niet als hinderlijk.

Dus nu zit er enkel de katalysator en de middendemper op, met een stuk pijp er op gelast. Ik vind zelf dat het "kan" bij deze auto. Hij heeft behoorlijk wat patina en het "maakt" de auto. Ik zie ze zo ook regelmatig bij oldtimer meetings die dit jaar nauwelijks geweest zijn natuurlijk...

Ik neem daar zelf niet actief aan mee, maar ga wel kijken als er iets in de buurt is. Ik ben ook niet lid van een club. Gek genoeg, als ik aan kom rijden menen ze altijd dat ik er bij hoor en word ik richting de Opel club gestuurd, maar ik ken daar niemand. Dus parkeer ik hem gewoon bij de overige auto's bij de normale parkeervakken zeg maar.

Maar vaak zien die oude Opel's en Volkswagens er ook zo uit, goed gebruikt, beetje lager, of extremer met foute uitbouw kits (ben ik zelf niet zo'n fan van, meer van origineel).

Ik ben overigens niet merk gebonden en ik vind een oude Volkswagen of Ford net zo mooi.
Het is een beetje dat mijn opa vroeger zo'n zelfde Astra had (maar dan een "18i" zoals mijn oma altijd zei...), vandaar dat ik wel waarde hecht aan dit type auto. Dat was overigens een van de eerste, ik geloof een 92er CD uitvoering (hij was vrij luxe met velours bekleding en af-fabriek radio). Opa heeft er niet lang van kunnen genieten trouwens. Na zijn pensioen is hij vrij snel overleden en de auto was volgens mij dus nog geen 2 jaar oud, en er stond amper wat op de teller. Ik weet nog dat we met de familie er mee op vakantie zijn gegaan met een grote caravan er achter, maar dat de auto uiteindelijk ons leven gered heeft, doordat de caravan begon te slingeren en we in de vangrail belande.
Ik kan me herinneren (het is al heel lang geleden dus...), dat de caravan enorm slingerde (reden is mij onduidelijk geweest, volgens mij een lekke band), maar dat de auto gelukkig op de weg bleef, maar dat de redding uiteindelijk bleek de auto met caravan en al de vangrail in te sturen. De schade viel trouwens wel mee, maar vind het toch nog altijd knap dat die auto zo'n toch vrij zware caravan heeft weten te houden. Doe dat maar eens na met je 3 cilinder turbo...

Niet veel te melden, maar toch ook wel

  • 286.906 km
  • 13 december 2020

Ondanks dat de auto zo'n 2 weken in de vrieskou heeft gestaan ongebruikt, was het weer starten en lopen. Ondanks de lage temperaturen sloeg ie meteen aan. Hij bromt dan wel even, als een Subaru.
Met de nieuwe radiateur komt ie ook mooi op temperatuur en blijft ook netjes zo rond de 90 graden staan, ook blijft het koelvloeistof niveau op pijl en ik heb nog steeds net zo veel olie aan de pijlstok als anders.

Ik heb wel een beperking gevonden en dat is dat er eigenlijk geen fatsoenlijke aanhangwagen achter mag. 800 kg geremd is gewoonweg niet veel (kan alsnog een flinke aanhangwagen zijn natuurlijk). Ik heb er wat mee moeten vervoeren en ondanks dat er toch een flink gewicht in zat, kom je er wel mee weg. Zo'n oude Opel motor is onderin gewoon beresterk. Ik denk echter als je wat snelheid wil maken dat het wel tegen gaat vallen.
Je moet er denk ik geen caravan mee willen trekken.

Ik zou er zelf nog een roadtrip mee willen doen, en dan mijn motor op een trailer er achter hangen. Ik denk dat trailer inclusief motor toch ook al snel 350-400 kg weegt (trailer hooguit 150 kg denk ik, en de motor rond de 200).

Ik ben zo'n "barrel" gaan waarderen, en ook de nieuwe barrel brigade wekt zeker mijn interesse. Mijn voorkeur gaat dan trouwens naar de Renault aangezien dit dan voor mij het beste barrel is.

Ik zit met enige regelmaat te zoeken naar een soortgelijke auto als de Opel, tot op heden niks gevonden.

Ik heb zelf aardig wat auto's versleten waarvan ik nog steeds van elk spijt heb hem weg gedaan te hebben.
Zo heb ik een Alfa Romeo 75 gehad die nu goud waard geweest zou zijn, een 146ti die dan niet onder barrel zou vallen wat mij betreft, een Xantia 2.0 Turbo VSX, ook niet, dan is deze Opel wel de meeste barrel van allemaal.

Achteraf gezien heb ik de meeste spijt van de 75, de 1992 Seat Toledo champagnekleur (want dat was een 1.8!), de Xantia 2.0T was gewoon een grote sloep, verder nog een Xantia 1.8 SX van de eerste generatie, een Golf cabriolet, een 1977 Audi 80 die trouwens ook erg fijn reed, ook jammer dat ik hem weg gedaan heb, maar ja.

Ik ben stomtoevallig deze week 2 van dezelfde Astra caravans tegen gekomen, een witte en een rode! Dat moeten wel liefhebbers zijn, want meer zijn er niet, die zijn allemaal allang naar de sloop.
Beide trouwens in de buurt. Mocht ik ze nog een keer treffen ga ik toch eens kijken wat het verhaal er achter is.

Verse APK + nieuwe koppeling

  • 288.234 km
  • 27 september 2021

Het was weer tijd voor de APK, het is (gelukkig) nog steeds geen probleem, ongelooflijk, alhoewel ik er niet heel veel mee gereden heb.
De auto wordt eigenlijk alleen gebruikt voor "plezier ritjes", bijna enkel in het weekend.

Vorig jaar de distributieriem en waterpomp, radiateur et cetera vervangen. Het overstijgt de daadwerkelijke waarde van de auto natuurlijk allemaal makkelijk.

De koppeling die slipt heel soms als de motor warm is een klein beetje, doet ie al jaren. De moer waarmee je de koppeling kunt stellen die zit op zijn eind dus de koppeling is waarschijnlijk al een tijdje al aan de dunne kant aan het worden, maar ik heb er tot op heden geen last van gehad.

Omdat de motor nog steeds als een naaimachientje loopt, op temperatuur blijft, niet of nauwelijks waarneembaar olie verbruikt, en nog best zuinig is, en ik er toch veel plezier van heb, besloten om de koppeling te laten vervangen.

Waarbij ik in eerste instantie dacht dat er een service luikje onder de bak zat, blijkt dit achteraf helaas niet zo te zijn waardoor de bak er toch vanaf moet, en dat schijnt dan toch nog vrij veel werk te zijn.

Voor het geld ga ik echter nooit een andere vinden.
Ik zag dat er op mobile.de nog best wat van die Astra's staan, ik dacht er nog over om er eentje uit Duitsland te importeren, maar dan weet je natuurlijk ook niet wat je krijgt en uiteindelijk heeft deze het ook altijd goed gedaan.

Zo zal er in de loop van de tijd nog best wel ooit wat aan gedaan moeten worden, maar de carrosserie is volgens de garage nog steeds compleet vrij van roest en nergens rot, dus ik heb al een aantal dingen mee, namelijk de koets is roestvrij en niet rot, en de motor loopt als een naaimachine, ik heb ergens gelezen dat de C14NZ wel ooit te warm wil waardoor je problemen met de koppakking kan krijgen.

De versie die ik heb die heeft trouwens nog gewoon een rotor en verdelerkap en geen DIS ontsteking, terwijl andere van dit bouwjaar die DIS ontsteking wel hebben. Misschien is de mijne nog een soort overgangsmodel. Hij loopt echter prima dus zou ook niet weten wat het toe zou voegen.

De motor liep niet zo goed stationair maar na onderzoek bleek dat een kapot vacuumslangetje te zijn, alhoewel ik in eerste instantie dacht dat het de stappenmotor zou zijn. Die kosten echter ook niet veel, maar ik zag wel dat de MAF sensor wel best duur is (waar het vacuumslangetje op zat).

Dit jaar wilde ik met de auto naar Oostenrijk maar door omstandigheden het dichter bij huis gaan zoeken (omgeving Saarburg), dus dat wordt nog een leuke road trip naar Duitsland.

Road trip Duitsland

  • 289.975 km
  • 29 oktober 2021

De road trip zit er weer op. Tot het dak vol geladen was ie met 2 fietsen achterop. De trekhaak haast op de grond, 2 volwassenen en 2 kinderen.

Het was zo'n 300 km rijden en 300 km terug, en daarnaast hebben we natuurlijk ook een hoop tripjes tussendoor gedaan.
Het was zeker niet het verste wat ik er mee gereden heb.
Maar nog steeds zonder problemen overal naar toe geweest.

Het is met het beperkte vermogen wel enigszins behelpen. Je komt er nog aardig mee vooruit, maar als het omhoog gaat dan (en dat zei ik jaren geleden al), dan vliegen de boodschappen auto's met turbo je om de oren. Op zich niet echt een groot probleem, je moet dan natuurlijk niet meer in willen halen.

Een snelle rekensom leert me dat ie ooit zuiniger is geweest. Het is wel zo dat ik de afgelopen jaren meer heb mee genomen en dan ook nog eens 2 fietsen. Alsnog was het een verbruik van zo'n 1:12. Ik heb in eerste instantie 98 getankt, maar daarna stond ik eigenlijk net bij een pomp die dat niet had en enkel 95 E5. Ik merk er geen verschil in, ik heb altijd 98 getankt zover het kon en daarmee was ie naar mij idee wat zuiniger.
Ik heb er een tijdje geleden wel 2 flessen injectie reiniger in gedaan, dit omdat ie wat onregelmatig stationair liep, maar dat bleek een vacuum slangetje te zijn.
Het heeft waarschijnlijk meer met het hoogte verschil en de bepakking te maken. Want normaal gesproken is ie veel zuiniger.
Dus eigenlijk is die 1:12 zo gek nog niet.

Ik heb de koppeling laten vervangen omdat ik na even rekenen, er op uit kwam dat ondanks dat ik er niet heel veel mee rijd, er op zich best veel plezier van heb, en even door rekenen naar het aantal jaren dat ik hem heb, delen door wat het per maand aan onderhoud kost, het ook wel mee valt.
En voor het geld ga ik geen andere vinden.

Ik heb nog wel plannen. Een andere verlagings setje van 4 cm i.p.v. 6 cm voor, hij staat namelijk voor wel laag en dat is vooral bij drempels wel vervelend. Echt keihard is ie zeker niet.
Ook misschien dan ook meteen een setje nieuwe banden. Het is eigenlijk van de zotte. Deze banden zijn nog maar een paar jaar oud, maar het waren denk ik de allergoedkoopste die maar te krijgen waren, van het bij mij onbekende merk Mastersteel, en dat zal voor zo'n oude Opel prima zijn, maar ik vind ze zelf op de snelweg best zoekerig, en ik weet vrij zeker dat het aan die banden ligt. Echter zijn merk banden wel redelijk aan de prijs. Ik zie dat volgend jaar wel.

Met zijn 26 jaar is het nog steeds best een fijne auto. Hij stuurt lekker, hij is lekker ruim van binnen. De stoelen zijn inderdaad wel wat ouderwets en geven op zich niet veel comfort maar het is te doen. Het rijd lekker makkelijk, er zitten weinig knoppen op, maar de knoppen die er op zitten zijn behoorlijk fors, de bediening is makkelijk.
Alles werkt ook nog steeds; en wat mij nog altijd op valt is dat ie ook met volle bepakking, ook nog echt goed remt.

Tussentijdse update

  • 291.234 km
  • 19 januari 2022

Ik heb er nauwelijks nog mee gereden, helaas. Het weer zat tegen, maandje een lockdown, leuke tripjes kwamen er niet meer van. Van ellende de accu er tussentijds uitgehaald en een keer aan de druppellader gehangen (na 3 weken stilstaan). Er was niks mis met de accu, want die was nog gewoon goed. Maar ik dacht het gaat mij niet gebeuren dat als ik hem een keer start dat de accu leeg was, want het is wel die weken flink guur geweest, het had gevroren en gesneeuwd.
Sterker nog, de tank is nu bijna leeg, en volgens mij is dit nog steeds benzine uit Duitsland van vorig jaar oktober...

Ik dacht, met nieuwjaar, 1 januari, dan ga ik er mee rijden. Dus dat heb ik gedaan.
Het was 's avonds na 22 uur. Ik had me voorgenomen dat 1 januari het eerste ritje was, het was laat, maar ik moest en zou rijden.

Ik heb de dag er voor de accu er in gezet. De auto starte meteen.
Ja ok, hij liep wel even wat moeilijk en je hoorde wel dat de olie dik was, maar na een paar seconden was het prima.
De ramen waren natuurlijk wel vochtig dus de raampjes wat open gedraaid en de verarming aangezet. Even laten ontwasemen en ik was zo weg.

Uiteindelijk toch wel een ritje gemaakt van 40-50 km, dat was zo gepiept.

Ik rijd normaal gesproken altijd een stuk Belgie in, aangezien ik net aan de grens woon. Er is dan geen hond op de weg. In Belgie hebben ze ook geen verlichting dus alles was pikkedonker, heerlijk.

Na de auto goed warm gereden te hebben hem nog eens aan het werk gezet op de snelweg, het gaat allemaal nog prima, op de teller 160 dat gaat wel maar veel harder dat gaat ie niet.

Zodoende is alles weer in beweging geweest en het was verder ook geen enkel probleem.

Ik bedenk me, ik doe eigenlijk alle leuke dingen in Belgie. Het is daar gewoon anders. De wegen zijn anders. Het gebied is anders, net alsof je op vakantie bent.
De snelweg heeft een lekker slecht wegdek, de op en afritten zijn kort. Er is minder verkeer. Het verkeer wat er wel is, daarmee moet je wel enigszins mee op passen. Ik vertrouw die Belgen niet zo op de weg. Maar in Nederland eerlijk gezegd net zo goed niet. In Frankrijk dat was wel het toppunt, het is een mooi land, maar gevaarlijk.

Ik kom graag in Belgie, maar ben Nederlander. Van origine komt mijn familie zover ik weet ook uit de Belgische/Franse hoek. Maar wel een Duitse oldtimer... Mijn opa reed Opel, al zolang als ik weet.
Sowieso een rode Kadett E. Daarvoor volgens mij een Kadett D, een bruine dacht ik, maar dat weet ik niet meer zeker. En daarna, vlak voordat hij zou sterven, nog een gloedjenieuwe Astra F CD, de "achttien-i" . Maanden heeft ie nog ongebruikt bij oma in de garage gestaan. Ik weet dat de auto nog bestaat, mocht ie nog ooit tevoorschijn komen en de staat is goed, ben ik de eerste.

Maar stiekem heb ik ook echt wel naar een Peugeot 405 gekeken. Of een 406 coupe (te nieuw).
Het moet wel een station zijn. Ook een 306 station overwogen, maar dan wel een phase 1. Maar ook te nieuw.
Ook zo'n oudere Laguna, kan ik ook wel waarderen (maar niet te vertrouwen).
Een 205 GTI, niet te betalen.

Ik zag laatst een BMW 3 serie station, 1996 ook wel leuk, maar zit te veel op, kan te veel kapot.

Ik houd het nog maar even, maar weet nog niet goed wat ik er mee moet. Misschien als de zon weer wat meer gaat schijnen, dat ik er weer wat mee ga doen. Ik heb helaas geen goede ruimte waar ik hem in kan zetten, mijn garage staat vol. Ik ben wel een beetje op zoek naar een soort van stalling, maar ook dat kost alleen maar meer.

Maar... Deze Opel die staat in weer en wind buiten, maar altijd starten, doet het altijd. En nog steeds geen roest.
Het kan zijn, ondanks dat ik hem al jaren heb, heeft me overal gebracht, heeft me naar alle vakantiebestemmingen gereden, de trip naar de Harz en de Brocken was volgens mij het verst, vorig jaar dacht ik aan een trip naar Oostenrijk, maar toch verstandig geweest en het niet gedaan, de rit naar Saarburg was ook leuk en uiteraard ook gewoon een mooi gebied om te toeren, ik me op een dag bedenk dat het genoeg is geweest. Maar hoe kom je in Godsnaam van zo'n auto af... Het is wat de gek er voor geeft, met alles wat er aan gedaan is, zou ik hem voor een paar honderd euro, nooit weg doen.
Maar wie weet, gaat ie dit jaar toch weer mee op vakantie. Zou het jaar 2022 een jaar worden zonder corona zodat we toch weer iets verder weg kunnen?

Dus tjah... Wat moet ik er mee... Waar ga ik er dit jaar mee op vakantie... En vooral, ga ik er nog wat nuttigs mee doen of is ie nu ineens overbodig?
Voor die paar tientjes die hij me kost, lig ik niet van wakker.
Wat ik op dit moment een beetje mis, is het trekgewicht. Als ik de achttien-i van opa had, dan had er een trailer met een of twee motoren achterop mee kunnen nemen. Of misschien wel een caravan. Zou mooi zijn. Met de caravan op pad, net zoals vroeger, laten we eens gek doen.

Volledig elektrisch op pad, wat ook kan, zie ik nog steeds niet zitten. Ik meen dat de vakantie en roadtrip wereld daar nog niet klaar voor is. 450 KM WLTP, en als je gaat rijden dan sta je elke 200 KM bij te laden, want je zal het maar net niet halen, mij niet gezien...
Nee, doe mij maar ouderwetse benzine, of nog liever, een ouderwetse walmende nagelende stink diesel, maar daarmee ben je nergens meer welkom. Deze Opel heeft nog wel mooi een groene mileusticker.

Avond/nachtritjes

  • 290.191 km
  • 8 februari 2022

Ik maak tegenwoordig avond en nachtritjes, heerlijk.
Als het goed donker is en geen hond op de weg. Zo maak ik er toch nog wat kilometers mee. Als het zo door gaat, dan gaat er een tank benzine in de maand doorheen...
Ook maak ik (nacht) foto's. Maar die zijn nog niet geweldig gelukt, heb wel een goede camera maar moet daar e.a. op in stellen wil het goed lukken.

Ik heb de laatste keer E10 getankt, maar zoals ik al wist loopt ie daar niet zo lekker mee, ook verbruikt ie meer.
In Belgie tanken scheelt sowieso al meer dan 40c de liter, maar volgende keer gaat er weer gewoon "vuile" Super 98 in.

Dagelijks zit ik op internet rond te struinen of ik nog wat anders kan vinden. Maar het probleem is dat er weinig is wat niet als te veel weegt.
Deze Opel weegt net 1050 KG dus lekker goedkoop in de wegenbelasting.

Er zijn weinig auto's van een dergelijk bouwjaar die daar in de buurt komen. De meeste heb ik opgesomt. Ik zag dat zo'n New Edge Ford Focus ook niet zo heel zwaar is, maar dat is te modern.
Daarna een BMW 3 bekeken van de E36 generatie. Vooral die oudere types die zijn wel een stuk zwaarder, maar dan valt het alsnog mee. Toch zit je dan ook al snel op 1200 KG.
Maar daar zit eigenlijk al te veel elektronika op. Heb wel vertrouwen in een simpele 4-cilinder, alleen die achterwiel aandrijving lijkt me leuk, maar ook duur om te repareren als er wat mee is. Verder zit er een veel moderner inspuitsysteem op en schijfremmen achter, en dat kan allemaal kapot...

Dus voorlopig rijd ik er zo nog even mee door, want hij doet het nog steeds.
Wie weet gaat ie dit jaar toch weer mee op vakantie naar...?

Via het werk kwam ik iemand tegen die had een mooie Mitsubishi Lancer Station later een keer te koop staan. Mooi, maar veels te modern. Wel de goede (grijze) kleur, en altijd dealer onderhouden.
In gedachten zou ie minstens 4 cm lager moeten en een iets luidere uitlaat, dan zou ik het wel aandurven.

Misschien moet ik een eigen blog starten, kan zo nog wel even door blijven gaan!

Dakrek/imperiaal gekocht

  • 291.007 km
  • 25 april 2022

Ik was een beetje aan het rondstruinen en kwam toevallig voor een tientje een imperiaal tegen. Er stond Opel met logo op dus ik ga er vanuit dat het een origineel Opel accessoire was.
Deze zat er in een paar minuten op. Achteraf gezien zit ie best wel hoog.
Wat ik niet had verwacht, is dat ik het ding niet hoor als ik aan het rijden ben, ook niet met 120 km/h of sneller. Dit terwijl mijn ervaring met een ander "dakrek" is dat het ontzettend begon te fluiten.
Het idee was dat ik een kinderfiets o.i.d. op het dak kan leggen. Maar hij zit nu wel wat hoog. Het ziet er in elk geval wel oldskool uit.
Het is voornamelijk beperkt tot avondritjes. Het idee is om straks de fietsen achterop of eventueel bovenop te gaan doen om te gaan fietsen.
Ook speelde het idee om aan de carbage run mee te doen, maar dat is nog een beetje ver van mijn bed op dit moment... Als ik het al zou doen denk ik dat het handig is als de auto juist een stuk hoger komt te staan i.p.v. lager.
Verder nog steeds geen problemen, relatief zuinig, geen olie en/of koelvloeistof verbruik motor blijft en komt mooi op temperatuur...

APK + klein onderhoud

  • 292.057 km
  • 1 augustus 2022

Het was weer tijd voor de APK, maar dat was verder niks bijzonders (nog steeds niet), alhoewel ik er in een jaar maar 5000 KM mee heb gereden.

Het olielampje ging af en toe heel licht aan, flikkerde een beetje. Er zat eerder te veel als te weinig olie in, ik dacht dat de olie gewoon te dun was geworden, want het was al een tijdje geleden dat het vervangen was (jaar of 3 alhoewel het er nu dan 12.000 KM in zat). Hij verbruikt echter ook niet echt olie (heb er wel een keer een halve liter bij gedaan), walmde ook niet en ook geen verhoogde carterdruk. Ik dacht misschien een dicht geslipte retourslang of iets simpels. Maar het had natuurlijk ook gewoon het einde kunnen zijn van het motortje.
Het bleek echter de oliedruksensor te zijn van 2 euro, dus die is vervangen + meteen de olie ververst voor 15W40. Zo'n oudje heeft in mijn ervaring altijd wat dikkere olie nodig.

Omdat ze toch onder aan de auto bezig waren meteen het benzinefilter laten vervangen. De rest had ik al bekeken en zag geen noodzaak het te vervangen (zoals bougies en ontsteking). Bougies die zitten er nu zo'n 12.000 KM in en de verdeler kap en de rotor wel langer maar dat zat er ook prima uit...
Paar weken geleden wel een een nieuwe lucht en interieurfilter geplaatst.
Luchtfilter die zag er prima uit maar interieurfilter die was wel vrij vies.

Met een APK is eigenlijk meteen alles gecontroleerd of het allemaal nog stevig in elkaar zit, gevraagd het onderstel wat extra na te kijken omdat ie toch wat lager staat dus kan me voorstellen dat het allemaal wat minder kan hebben. Toch bleek dat ook gewoon in orde te zijn.

Eigenlijk zou ik het onderhoud zelf willen doen omdat ik dat leuk vind; het grote probleem is echter dat ik geen brug heb, en ik zag het niet zo zitten om de auto op bokjes te zetten, lijkt me toch niet zo veilig eerlijk gezegd.
Maar wie weet ooit...

Het hemeltje hangt, daar wilde ik nog een keer wat aan doen. Het is echter nogal wat werk dat ding er uit te krijgen. Ik dacht het hemeltje opnieuw te lijmen als dat al kan of gewoon nieuw stof er over. Het is toch al een oudje dus het hoeft er echt niet perfect in te zitten.

Overigens loopt ie nu wel wat mooier, ze hebben het gasklephuis nog gereinigd, i.c.m. de nieuwe olie zal het misschien net dat klein beetje verschil maken.
Valt me nog op hoeveel pit zo'n 1.4tje met 60 PK nog heeft onderin. Zal niet zeggen dat ie snel is, maar onder in de toeren pakt ie toch mooi op en je voelt hem ook lekker oppakken onderin. Ik geloof niet dat het stiekem een 1.6 (of 1.8 zelfs?) zou zijn, maar weet ook niet waar ik dat ergens kan vinden.
Qua gevoel zit er wel redelijk wat PK nog in. Denk dat de topsnelheid hem verraad; op de teller gaat ie goed over de 160 heen maar daarna houdt het wel redelijk op, met een beetje geduld tikt ie de 170 nog net aan, dat wel.

0,0
  • Betrouwbaarheid
    0
  • Prestaties
    0
  • Comfort
    0
  • Kosten
    0
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Opel Astra? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Opel Astra
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Opel Astra

INFO
Auto.nl
Auto.nl
Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 489
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 534
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Opel Astra 1.2 Turbo 130pk Edition (5D/6H)
€ 549
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Opel
Opel
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 498
 
Opel Astra in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Opel Astra Wagon 1.6 GL - Keurig en voor de kleine knip!

    Opel Astra Wagon 1.6 GL - Keurig en voor de kleine knip!

    • 1998
    • 190.375 km

    € 925

    Opel Astra Cabriolet 1.6i [ Trekhaak I Elektrische ramen voor en achter I Zeer nette auto I Nieuwe apk ]

    Opel Astra Cabriolet 1.6i [ Trekhaak I Elektrische ramen voor en achter I Zeer nette auto I Nieuwe apk ]

    • 1996
    • 180.375 km

    € 3.950

    Opel Astra Wagon 1.6i GL

    Opel Astra Wagon 1.6i GL

    • 1997
    • 217.418 km

    € 1.250

Meer Opel Astra occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Opel Astra K / Buick Verano | Nieuw: Astra facelift 2020

    1070
    • 10 maart 2020
  • Opel Astra (L) - Sports Tourer, p. 2.

    155
    • 19 juli 2022

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Astra specificaties
  • Opel Astra occasions
  • Opel Astra video's
Advies en informatie
  • Opel Astra tests
  • Opel Astra gebruikersreviews
  • Opel Astra index
PREMIUM
Ford Focus vs. Opel Astra - Dubbeltest

Ford Focus vs. Opel Astra - Dubbeltest

Met de grote opmars van SUV’s en elektrische auto’s in alle soorten en maten zou je haast vergeten...

Lees meer
 

Opel Astra reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.4i GL (1995)

    Opel Astra Stationwagon 1.4i GL (1995)

    35
    • 25 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.6i Fresh (1997)

    Opel Astra Stationwagon 1.6i Fresh (1997)

    1
    • 23 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.7 TDS Season (1997)

    Opel Astra Stationwagon 1.7 TDS Season...

    3
    • 11 november 2015
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.6i Sport Cool (1997)

    Opel Astra Stationwagon 1.6i Sport Cool...

    • 24 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.6i Sport (1998)

    Opel Astra Stationwagon 1.6i Sport (1998)

    1
    • 13 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon X16SZ Merit (1995)

    Opel Astra Stationwagon X16SZ Merit (1995)

    15
    • 13 augustus 2010
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Stationwagon 1.6i Edition (1997)

    Opel Astra Stationwagon 1.6i Edition (1997)

    65
    • 27 oktober 2008
meer reviews
Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

17

Frank, Michiel en Marco hebben hun Barrels voorgesteld, maar wat weten zij er nou helemaal...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

    Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

    17
    • 14 augustus 2022
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor - Opel Astra

    Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor...

    88
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    'Opel werkt aan sportieve versie elektrische Astra-e'

    'Opel werkt aan sportieve versie elektrische...

    40
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    Opel Astra aangepakt door XS

    Opel Astra aangepakt door XS

    22
    • 21 juli 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Opel Astra - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Opel Astra - Dubbeltest

    • 19 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Business Executive (2019)

    Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Business...

    • 6 juli 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Opel Zafira 1.8 Essentia (2007)

    Opel Zafira 1.8 Essentia (2007)

    • 15 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Zafira 1.8 Essentia (2007)

    Opel Zafira 1.8 Essentia (2007)

    • 15 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2022)

    Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2022)

    2
    • 15 augustus 2022
  • Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

    Barrelbrigade 2022 - Oog van de Meester

    17
    • 14 augustus 2022
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022
  • Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor - Opel Astra

    Barrelbrigade 2022 - Michiel stelt voor...

    88
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf Opel OPC's uit het occasion-aanbod

    Vijf Opel OPC's uit het occasion-aanbod

    20
    • 4 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden