Opel Astra Cabrio 1.8i-16V Comfort (1997)
Vierzits zonnekanon
We konden onze zomerse gevoelens niet weerstaan en gingen eens met een openlucht-Astra op stap. Daarvoor kozen we de 1,8- liter zestienklepper van 115 pk. Daarmee zit je ook meteen vast aan de luxere Comfort-variant, wat de totale prijs op bijna f 52.000 brengt. Voor het gemak had de importeur op de testwagen maar even alle opties gehangen met als resultaat een aanschafpijs van dik 62 mille.
Wat krijg je daarvoor? Om te beginnen een nette cabriolet die opvalt door zijn kloeke afmetingen. De Astra is duidelijk gestrekter dan de meeste van zijn concurrenten. Eigenlijk is de achterpartij net een tikje te lang om hem tot een échte schoonheid te maken. Die iets uit balans zijnde proporties zijn mede de oorzaak van de forse dode hoeken van de kap. In combinatie met de kleine, glazen achterruit zorgt dat met de kap omhoog voor een slecht overzicht naar achteren.
Voordelen heeft die extra lengte ook. Neem bijvoorbeeld de kofferbak; die is voor een open auto met 390 liter inhoud ronduit fors uitgevallen. Doorgaans is het behelpen bij dit formaat zonaanbidders. Wie nog meer bagage mee wil sjouwen, kan de achterbank neerklappen.
Klak, klak, bzzzzz..!
De Astra Cabrio is eveneens genereus met interieurruimte. Niet alleen voorin, maar ook op de achterbank parkeer je zonder schroom volwassenen. De benen zitten dan nog centimeters vrij van de rugleuning van de voorstoelen en met de kap omhoog zit je nog niet eens met je hoofd tegen de hemel.
Op de bediening van de kap hebben we niets aan te merken. Klak, klak, twee hendels boven de voorruit losdraaien en vervolgens bzzzzzz... met het knopje van het elektrische kapmechaniek. Het stoffen dak vouwt zich vanzelf samen, onderwijl opvallend veel bijgeluiden producerend. Als het onverhoopt begint te spetteren, ben je 20 seconden kwijt aan het verwijderen en opbergen van de kaphoes en vervolgens neemt het sluiten van de kap zo'n 25 tellen in beslag. Op de waterdichtheid van de kap valt niets aan te merken: prima.
Het flexibele Astra-dak bestaat uit drie lagen: de buitenstof, een dikke voering en de binnenhemel. Het windgeruis valt met gesloten kap erg mee. Wel constateerden we wat bijgeluiden tussen de zijruiten, die kennelijk niet helemaal perfect aansluiten. Met de kap neer zit je redelijk uit de wind. Wel heb je op snelheid veel last van de wind die onder het schouderdeel van de gordel slaat, waardoor deze hevig trilt.
De oplossing: het zijraam een stukje omhoog.
Voor de aandrijving zorgt een mooi stille zestienklepper met een inhoud van 1,8 liter. Met zijn 115 pk brengt-ie de Astra Cabrio in iets meer dan tien tellen naar de 100 km/h, maar de tussensprintjes zijn wat minder vlot. Dat heeft alles te maken met de lange eindoverbrenging van deze Astra. Bij 100 km/h in de hoogste versnelling geeft de toerenteller slechts 2400 toeren aan. Hoewel deze motor al vanaf 1500 toeren mooi oppakt, heb je toch de neiging pas bij hogere snelheden op te schakelen. Dan blijft de gang er echt lekker in. Het schakelen is in deze Astra geen straf. Overigens maakt die EcoTec-motor zijn naam weer waar: een verbruik van 1:13,1 is buitengewoon fraai voor een 1.8.
Opel gebruikt een besturing die wat indirect is; er moet wat meer dan gemiddeld gedraaid worden. Door het niet zo scherpe gevoel is deze Astra geen echte rijdersauto. Ook de iets onrustige ligging in bochten draagt daaraan bij; het kan overigens geen kwaad. De Cabrio heeft een licht onderstuurd karakter als het echt hard gaat en plotseling gas los maakt geen indruk op hem. Stoïcijns vervolgt hij de opgelegde koers. De remmen zijn goed doseerbaar en in geval van nood springt het standaard ABS bij. Bij de testauto waren wel lichte vibraties voelbaar tijdens hard remmen.
Zoals de meeste cabrio's is ook deze Astra soepel geveerd. Prettig voor de inzittenden en het open koetswerk lijdt er minder van. De standaarduitrusting is compleet met elektrische bediening voor kap, zijruiten en spiegels, centrale vergrendeling, twee airbags, ABS, sportstoelen, elektrische antenne en gedeeld neerklapbare achterbank. Die Astra slaat als cabrio helemaal niet zo'n gek figuur, al maakt die extra ruimte hem niet tot moeders mooiste.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra Cabrio 1.8i-16V Comfort |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.481 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.799 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 168 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.239 mm / 1.688 mm / 1.400 mm |
Wielbasis | 2.517 mm |
Massa leeg | 1.205 kg |
Laadvermogen | 425 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 10,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,7 s / 17,7 s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |