Nissan Primera 2.0 Sport Hypertronic CVT M6 (2000)
Aan de lopende band
Wie een Primera 2.0 met automatische transmissie bestelt, krijgt hem geleverd met CVT. Die continu variabele transmissie is gekoppeld aan een krachtbron die 103 kW, ofwel 140 pk ontwikkelt. De CVT, dat kunnen we nu stellen, is daarmee de kinderschoenen wel ontgroeid. En er is meer, want je kunt de automaat ook met de hand schakelen. Deze
'Hypertronic CVT M6' is exclusief voor de Primera 'Sport'. Je hebt de keuze uit zes in de elektronica geprogrammeerde vaste overbrengingsverhoudingen. Tussenliggende stappen doen niet mee.
De Hypertronic werkt probleemloos 'automatisch'. Wil je op het handwerk overgaan, dan beweeg je de pook eerst naar rechts, waarna je opschakelt met een duwtje naar voren en een versnelling lager gaat met een rukje naar achteren.
Laten we maar eens beginnen met accelereren van nul naar honderd. Eerst proberen we het maar eens op de automaat. De Nissan accelereert als een streep; geen enkel schakelschokje en nooit een terugval in toeren; hij heeft immers een continue variabele transmissie. Resultaat: net 11 seconden. Helemaal niet slecht dus. Dan nemen we het heft in eigen hand. De één ingeschakeld. Vol gas! Op het juiste moment de pook een duwtje naar voren en nog een keer. Dat is toch echt een heel ander soort schakelen dan met een 'gewone' versnellingsbak. Je kunt het gaspedaal tot op de bodem ingetrapt houden, en de 'gangwisselingen' verlopen heel zacht. Maar ja, er komen ook geen tandwielen aan te pas. De score? Een mooie 10,6 s. Om de feestvreugde een beetje te temperen, zeggen we er wel bij dat het - volgens de fabriek - met een handbak in 9,6 tellen moet kunnen.
Maar hoe zit het met de tussenacceleraties; 50-80 en 80-120? Nou,
het heeft geen enkele zin deze 'oefeningen' 'op de hand' uit te voeren. De automaat wint het altijd. Je hebt weer wel voordeel van het handschakelen bij het vertragen. Je kunt door een lagere versnelling te kiezen immers op de motor afremmen. En, ja de Hypertronic M6 maakt een 'actieve' rijstijl mogelijk. Bijvoorbeeld op een bochtig parcours hard afremmen en snel terugschakelen voor een bocht. Daarna weer stevig op het gas en hup, één, twee tandjes hoger. In het drukke dagelijkse verkeer zullen er overigens weinig redenen zijn om het schakelwerk niet aan de automaat over te laten.
Nissan geeft voor een 2.0 liter Primera met handbak een gecombineerd verbruik op van 8,1 l/100 km. Met CVT wordt dat 8,5 l/100. Een automaat maakt dus nog altijd dorstiger. Met 9,3 liter per honderd kilometer valt het testverbruik trouwens nog een stuk hoger uit.
Vleug sportiviteit
De Primera is wel een 2.0 Sport + Hypertronic CVT M6. Maar dat 'sport' zit 'm niet in de motor, want dat is de standaard 2,0-liter krachtbron. Ook het prima onderstel komt overeen met dat van andere Primera's. Het houdt de wagen niet alleen heel stabiel bij rechtuit rijden, maar ook in snel genomen bochten. Vering en demping hebben in zekere zin wel een sportief karakter, want ze zijn stevig afgestemd, maar er is toch genoeg souplesse ingebouwd om de inzittenden comfortabel te kunnen vervoeren, ook wanneer er over slecht wegdek wordt gereden. Alleen de gemenere hobbels en kuilen zijn onplezierig voelbaar. De besturing is typisch Europees, met niet te veel bekrachtiging.
Nissan heeft werk gemaakt van de geluidsisolatie: tijdens het optrekken vallen motor en transmissie niet overdreven op. En ook bij constant snelwegtempo is de Nissan beschaafd. Met een keurige 66,5 dB bij 100 en een nog altijd nette 70 dB bij 120 maakt hij nauwelijks meer gerucht dan de handgeschakelde Primera 1.8.
Bestuurder en passagier zitten op sportstoelen die veel zijdelingse steun geven. Voor zich ziet de chauffeur een (heel gewoon) instrumentenpaneel met witte wijzerplaten. Voor sportieve accenten zorgen ook het stuurwiel met lederen rand, de versnellingshendel in leer-look en de middenconsole in aluminium-look.
De Primera zit voorin lekker ruim. Mensen die op de achterbank meereizen, hebben eveneens geen gebrek aan plaats voor hoofd en benen. Overigens zijn er hier maar twee hoofdsteunen en twee driepunts rolgordels, plus een heupgordel middenin. De kofferbak heeft een kloek formaat. En uitbreiding is mogelijk, dankzij een in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning.
De Primera komt netjes voor de dag, zoals je dat van een middenklasser mag verwachten. Hij is ruim en redelijk goed uitgerust. En ja, als je het schakelen wilt uitbesteden, bevalt de Hypertronic goed.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Primera 2.0 Sport Hypertronic M6 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.305 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 181 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.522 mm / 1.715 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.290 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 550 kg |
Banden | 195/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,6s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 206 g/km |