Nissan Primera 1.9 dCi Visia (2003)

Opvallende Japanner!

Nissan Primera 1.9 dCi Visia
De Primera was er al met een 2,2-liter turbodiesel. Die common-raildieselmotor was redelijk bij de tijd, maar heeft moeten plaatsmaken voor de 1.9 dCi van Nissans partner Renault. De Primera is en blijft desondanks een spraakmakende Japanner.

Met 120 pk en 270 Nm doet die motor nauwelijks onder voor zijn voorganger. Je moet nog altijd even kort voorgloeien voordat je de diesel-Primera kunt starten. Het geluid dat bij een koude start uit het vooronder van de Japanner komt, is niet het toppunt van verfijning. Als de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur is, blijft hij toch netjes op de achtergrond. Zeker als je hem qua toeren tussen 2.000 en 3.500 houdt. De dCi-motor van Nissan en Renault is goed bij de les. Tussen de 1.500 en 2.000 tpm voel je een geleidelijke drukopbouw van de turbo, die tot 4.000 toeren voortduurt. Veel verder doortrekken heeft geen zin. De diesel heeft er een grote hekel aan om richting 5.000 tpm gejaagd te worden. Het karakter van de krachtbron past goed bij de zesversnellingsbak, die korte schakelwegen heeft en exact, maar wel hakerig schakelt. Bij een inhaalactie op hogere snelheid kun je 'm gerust in vijf zetten. Ook dan duurt het slechts elf seconden om van 80 naar 120 km/h te versnellen. Die zesde versnelling heeft nog een prettige bijkomstigheid: op kruissnelheid blijft het relatief stil in de Nissan. De Primera blijft in de sprint van 0 naar 100 km/h met 11,4 seconden ongeveer een halve seconde boven de fabrieksopgave, waarmee hij dus aardig in de pas loopt met de normen die fabriek heeft gesteld. Maar houdt hij zich daar ook aan met het verbruik? Nee, de Primera lapt de fabrieksvoorschriften behoorlijk aan zijn laars. Wij noteerden een verbruik van 1 op 15,3 terwijl volgens zijn schepper gemiddeld 1 op 17,5 mogelijk is.
De Primera heeft relatief lange veerwegen; in bochten en bij plotseling remmen helt de auto over en bovendien is de auto wat onderstuurd. De besturing van de Nissan voelt wel communicatief, maar we kennen toch fijnere.
 

Smaken verschillen
Over het uiterlijk van de Primera hatchback hebben we al veel geschreven. Hij oogt bijzonder en is daardoor niet ieders smaak. Hij is erg gladjes, er zit nergens een strip of iets dergelijks. Nissan heeft duidelijk het saaie imago van zich afgeworpen. Zeker de achterkant is spraakmakend, de achterlichten bollen op en geven de kont een nog groter aanzien. De Primera heeft een opvallende, centraal geplaatste klokkenwinkel op het dashboard. De een vindt ze mooi, de ander verafschuwt ze. Je ziet een dergelijke oplossing vaak in MPV's, maar ook in deze middenklasser versterkt het je ruimtegevoel. Tegelijkertijd doet het hightech aan. Je zit wel tegen een hoop plastic aan te kijken; de materialen doen in deze basisuitvoering bovendien goedkoop aan. Via het grote display staat erg veel informatie over het wel en wee van de auto tot onze beschikking. Het scherm in de Primera is goed afleesbaar, alleen kost het wat tijd om door te krijgen hoe je die informatie tevoorschijn tovert. Het duurde erg lang eer we snapten hoe we de ventilatie konden afstellen. Op hetzelfde display verschijnt ook het beeld van de achteruitrijcamera. De stoelen van de Primera zijn erg vlak en de zijdelingse steun laat te wensen over. Achterin is plaats genoeg voor volwassenen, hoewel je te maken hebt met een sterk aflopende daklijn. Langere mensen zullen daar last van hebben. Als de achterklep opengaat, wordt duidelijk hoe veel bagage mee kan in de Primera. Het sterkste punt van de Primera is zijn geraffineerde dieselmotor; over zijn vormgeving kun je discussiëren.

Signalement

Merk Nissan
Model Primera 1.9 dCi Visia
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.475

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.870 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.567 mm / 1.760 mm / 1.482 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.414 kg
Laadvermogen 526 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 725 kg
Banden205/60HR16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,4 s / 6,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,2 s / 11,5 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 151 g/km