Nissan Micra 1.3 GX (1997)
Japans speeldoosje
Vorig jaar was Volkswagen met een slordige 16.500 verkochte Polo's heer en meester in dit segment. Op de voet volgde de uiterst succesvolle Opel Corsa met 15.228 stuks en de Ford Fiesta (13.565) was eervolle derde. De eerste Japanner in de rangorde, op verre achterstand, was de Nissan Micra, waarvan er slechts 4.752 van werden verkocht. De verklaring voor die niet zo sterke positie: de pittige Japanse prijsstelling vanwege de dure yen en de nogal krappe afmetingen. De Europese compacts groeiden de laatste jaren namelijk flink in wielbasis ten opzichte van de Japanse concurrentie wat onder andere de interieurmaten ten goede kwam. En in deze klasse telt nu eenmaal elke centimeter leefruimte.
Nissan draait met zijn compact al jaren mee op de Nederlandse markt. De Micra kwam in 1984, kreeg in 1992 een totaal nieuwe gedaante en werd nog niet zo lang geleden licht gefacelift. Zijn naam en faam is sindsdien stevig gevestigd, wat zich vooral uit in hoge restwaarden. Voor een habbekrats een 'Micraatje' ergens opduiken is er niet meer bij.
De Micra is in zijn huidige, eigenzinnige bolle vormpje alweer ruim drie jaar op de markt. De auto oogstte in het begin wereldwijd lof met zijn leuke uiterlijk en relatief ruime interieur, want de wielbasis bedroeg (en bedraagt nog) niet meer dan 236 cm. Het kleinste Nissan-model is echter nooit aangeslagen bij het jonge publiek dat Nissan op het oog had. De gemiddelde leeftijd van de Micra-koper ligt namelijk rond de 51 jaar. Of de wijzigingen die Nissan eind '95 doorvoerde daaraan wat kunnen veranderen, valt te betwijfelen. Het gaat namelijk om details: een gewijzigd grilletje en een achter spoiler waardoor het originele uiterlijk zelfs wat van zijn charme verloor. Nog even over design gesproken: smaken kunnen natuurlijk verschillen, maar de Micra heeft duidelijk een uitsproken vormgeving die vóór- en tegenstanders kent.
Moderne techniek
Je hoeft Japanners niets te leren over moderne motortechniek. Dat de Micra met een 1,3-liter zestienklepper is uitgerust, verbaast dus niet. De Micra levert zijn maximum vermogen van 75 pk bij 6000 toeren, en biedt een maximaal koppel van 103 Nm bij 4000 tpm. Het motortje doet moeiteloos en ook heel rustig zijn werk. Niets mis mee.
De top ligt dan ook met 170 km/h op een heel behoorlijk niveau en ook de acceleratie van 0-100 km/h is met 12,9 seconden netjes. Bij de tussensprint van 80-120 km/h is het echter andere koek. In 'vier' kost dit 15,7 tellen en in '5' heeft hij daarvoor zelfs een vrij langdurige 23,5 seconden nodig. Nissan heeft voor dat gezapige gedrag ook een excuus. Terwille van de zuinigheid en een grotere interieurrust (die wij ook daadwerkelijk constateerden) koos Nissan een langere eindreductie voor de Micra. Maar echt zuinig? Nee, want de Micra verbruikt bij een rustige rijstijl gemiddeld rond de 1 op 14,5 en dat is niet uitzonderlijk voor zo'n mini.
Met voorwielaandrijving en intelligent design kunnen kleine auto's tegenwoordig van binnen heel groot zijn. Nissan heeft dat met de Micra duidelijk aangetoond. De wielbasis mag dan 'slechts' 236 cm bedragen, de interieurruimte is uitzonderlijk voor een dergelijke compact. Dat wist Nissan onder andere te bereiken door een relatief hoge daklijn. De Micra is alles bij elkaar een volwaardige vierzitter - maar minder zal een koper in deze klasse ook niet verwachten. Het interieur van de Micra profiteerde van de vooruitstrevende ontwerpideeën. Het dashboard lijkt wat verder weg van bestuurder en passagier en geeft daarmee een ruimtelijker indruk.
De Micra is comfortabel geveerd, ondanks zijn starre achteras. De lange wielbasis brengt de Micra dus kennelijk ook in dat opzicht voordeel. De standaard stuurbekrachtiging voelt prettig aan.
Het uitrustingsniveau is niet overdadig, maar de noodzakelijke dingen zitten er op. Een in delen neerklapbare achterbank, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, gordelspanners vóór en ALR gordels op de achterbank. Het ontbreken van een bestuurdersairbag is in deze klasse nog geen schande.
Het moge duidelijk zijn: de Micra verdient meer, maar het is de vraag of de Nederlandse koper daarvan overtuigd kan worden.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra 1.3 GX |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.365 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.275 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 103 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.695 mm / 1.585 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.360 mm |
Massa leeg | 800 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 310 kg |
Banden | 175/60R13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,9 s (fabrieksopgave: 12,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15,7 s / 23,5 s |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.