Nissan Almera 2.2 Di Luxury (2001)

Braaf...

Nissan Almera sedan 2.2Di Luxury
Binnen de Almera-lijn biedt Nissan keus uit een drie- en vijfdeurs hatchback, een ruimtelijke Tino en een vierdeurs sedan. Die nemen we in deze test onder de loep. Kijken we gelijk of die dieselmotor wat is.

De Almera sedan heeft een lekker stoere snuit, maar naarmate de ontwerpers verder naar achteren kwamen, leken de traditionele opvattingen het nieuwe Nissan-denken weer verdrongen te hebben. Daardoor is de Almera sedan toch weer heel erg braaf geworden. En als we dan even snel naar binnen kijken, zien we alleen maar grijstinten. Weg leuke kleurstellingen die je bij de andere Almera"s kunt bestellen. Tja, de Almera sedan is de enige in de serie die in Japan wordt gebouwd - en dat merk je...
De bestuurder van de sedan kijkt uit op een heel aardig vormgegeven dashboard. Het is prima te overzien, en doordat Nissan verschillende grijs/zwarttinten gebruikt niet zo massief. Grappig detail: de meters zijn weer op de saaie Japanse wijze verdeeld, terwijl bij de andere Almera"s voor een wat frivolere opstelling is gekozen. Gelukkig hebben de Japanners wel de riante hoeveelheid bergvakjes voor klein grut overgenomen van hun Europese collega-ontwerpers. Over het meubilair in deze Almera zijn we best te spreken, ook al wijkt het eveneens af van de Europese versie. Een beetje meer steun onderin de rug zou welkom zijn, maar verder klagen we niet. Het ruimteaanbod is goed en de rijpositie scoort eveneens een dikke voldoende.
Op de achterbank wordt het verhaal een tikkie anders. Opvallend is dat er tussen haardos en hemelbekleding enkele centimeters speling blijft. Zo goed als die hoofdruimte is, zo slecht is het gesteld met de beenruimte; die is in deze klasse duidelijk onder de maat. Wel netjes drie driepuntsgordels met evenzoveel verstelbare hoofdsteunen.
Met 460 liter inhoud heeft de bagageruimte flinke afmetingen en je kunt (hoera) de kofferdeksel van buitenaf openen met een drukknop. We zijn niet tevreden over die beugels aan het kofferdeksel, en wanneer zouden die Japanners nou #*=&^~*# eens leren hoe ze een matje fatsoenlijk in een kofferbak moeten leggen. Dit lijkt echt helemaal nergens op.

Moderne diesel
Onder de opvallend zware motorkap gaat een moderne diesel schuil. Een machine met vier kleppen per cilinder en directe inspuiting, maar geen common rail-principe. Uit een ruime cilinderinhoud van 2,2-liter put hij 110 pk en 230 Nm. Vergeleken met de concurrentie hoeft deze motor nog niet op zijn tenen te lopen; kunnen best nog wel wat pk"s en Nm"s bij, zeker omdat er nu nog geen intercooler opzit. Maar ook met de huidige waarden kom je goed uit de voeten. Eigenlijk kan deze motor gewoon alles tussen de 1700 en 2700 toeren. In 12 tellen zit je op de 100 km/h en waar dat nog mag kun je door naar zo"n 185 km/h. Door de lange overbrengverhoudingen (bij 100 km/h in 5 slechts 1800 toeren) zijn de tussensprintjes in de hoogste van de twee versnellingen niet indrukwekkend. Zit hem in het te lage begintoerental ruim onder die 1800 waar de motor geen puf heeft en daardoor tijd laat liggen in het eerste deel van de sprint. Voor optimale prestaties moet je eigenlijk pas bij wat hogere snelheden opschakelen.
Naast de prestaties waren we ook nieuwsgierig naar het verbruik van de Almera 2.2Di. Nissan geeft zelf 1:17,5 op en daarmee zit de Almera een fractie onder de besten van de klas. In de praktijk scoorden we gemiddeld 1:15,9 met als uitschieters 1:17,5 en 1:14,7. Nette cijfers en een stuk zuiniger dan de TD uit de Primera.
Toch is er met deze geblazen vierpitter iets niet helemaal goed gegaan. We startten hem koud bij 17¡ C buitentemperatuur en de diesel kwam dermate heftig ratelend tot leven dat we voor de zekerheid even naar buiten keken of er soms al een pak sneeuw lag. Dat wordt echt schrikken van de winter als het écht koud wordt! Daarnaast is de motor ook knap rumoerig als je ook maar een ietsepietsie extra gas geeft. Eenmaal op constante snelheid blijft het rumoer redelijk binnen de perken. Overigens trilt de diesel ook behoorlijk bij stationair draaien. Tijdens dit weekje sturen zijn we er ook achtergekomen dat zo"n Almera sedan duidelijk beter rijdt dan "ie eruit ziet. Schakelen en koppelen gaat als vanzelf, je hebt een goed gevoel in de besturing en het onderstel weet best raad met de pk"s en Nm"s. Als het gas in een rappe bocht plotseling wordt losgelaten reageert de achterkant daar heel bescheiden op. Remmen doet de Almera strak en kort, maar we vinden het ABS te snel ingrijpen.
Als sedan is de Almera geen opwindende auto. Een braaf sedannetje met een complete uitrusting en een prima weggedrag, maar een duidelijk gebrek aan beenruimte op de achterbank. En dan die diesel: zijn we op zich best over te spreken, maar de geluidsproductie is niet meer van deze tijd.

Signalement

Merk Nissan
Model Almera 2.2 Di Luxury
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.275

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.184 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.425 mm / 1.695 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.535 mm
Massa leeg 1.225 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 650 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 12,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,3 s / 17,5 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 152 g/km