Nissan 350Z Roadster (2005)

Traktatie voor de oren

Nissan 350Z Roadster
Nissan en emotie zijn niet bepaald onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nu het op basis van de prachtige 350Z Coupé een roadster op de weg heeft gezet, hoef je je niet te schamen wanneer je in je stamkroeg een Nissan-sleutel op de toog slingert.

De Nissan is eenvoudig zonder Spartaans te zijn. Weinig toeters en bellen, maar wat je nodig hebt, zit erin. Tamelijk overbodig zijn de volt- en oliedrukmeter, maar die zijn zo mooi op het dashboard gezet dat ze een esthetische functie vervullen. Aluminium accenten geven je nog eens extra het gevoel in iets speciaals te zitten. Jammer dat daarvoor verschillende soorten (nep-)aluminium zijn gebruikt.

De Nissan is ook in een ander opzicht dan qua prestaties een fel krengetje: zo kun je worden geknepen op momenten dat je dat niet verwacht. De deurgrepen pakken als je niet oppast een puntje van je vel mee. En ook de klep van de asbak (of het muntenbakje) biedt alle gelegenheid om erachter te blijven haken.
Zelfs bij matige neerslag kun je droog open rijden, doordat de rijwind regen of sneeuw over je heen geleidt. Maar als je voor een stoplicht komt te staan, wordt het toch een natte boel. Voor de diehards die ook 's winters de kap achterin houden, is de verwarming van de Nissan niet toereikend. Warmte blaast hij meer dan voldoende, maar er zit een gat tussen de uitstroom bij het voeteneinde en de roostertjes in het dashboard, waardoor je na een tijdje met warme voeten en dito handen, maar ijzige bovenbenen zit. De 350Z is trouwens sowieso geen winterliefhebber. Een beetje sneeuw en je zit muurvast met je brede, aangedreven achterwielen.


Prachtig geluid
Over de stoelen van de Nissan niets dan lof: ze zitten nog lekkerder dan ze eruit zien. Je lichaam wordt erin opgenomen en verankerd; laat die bochten maar komen. De 350Z Roadster is standaard uitgerust met 'n heerlijke geluidsinstallatie. Het systeem is speciaal voor deze auto ontwikkeld door Bose. Leuk, maar vooral de mótor klinkt absoluut prachtig, Nissan heeft daar bewust aan gewerkt. Zodra je het gaspedaal intrapt, klinkt de roffel van de Nissan als een klok. De 3,5-litermotor is verrassend soepel en presteert ook bij lage toerentallen al behoorlijk, alleen je oren dwingen je de naald van de toerenteller boven de 4.000 tpm te houden. Maar dan komt een teleurstelling. Eerst knippert er 'n rood lampje op de toerenteller om te zeggen dat je moet opschakelen. En kort nadat de naald het rode gebied bereikt, klapt de toerenbegrenzer er met een rotschok in. Het lijkt wel of iemand een stok tussen je spaken steekt. Dat kan toch wel anders?
De 350Z Coupé heeft al redelijk wat overgewicht, de Roadster is nog eens 110 kilo zwaarder. Die kilo's zijn afkomstig van verstevigingen die 't ontbreken van een stalen dak compenseren, het dakmechanisme en de elektrische stoelbediening. Jammer, want daardoor mist de Roadster wat van dat gooi-en-smijtachtige dat je in 'n open sportauto zoekt. Zolang je het gas met zorg doseert, is de auto uitstekend en scherp te mikken waar je heen wilt.
Op uitrustingsgebied biedt de Roadster wat je van een roadster mag verwachten. Zo zijn de stoelen van de Nissan elektrisch te verstellen en voorzien van verwarming. Er is cruise control, een boordcomputer en er zijn front-, zij- en gordijnairbags. Onze 350Z was uitgerust met het oranje Alezan-interieur (meerprijs), wat zich behalve door kleur ook onderscheidt door een geperforeerde stof over het leer. Standaard is de Roadster voorzien van donkergrijs leer met oranje stiksel.

Signalement

Merk Nissan
Model 350Z Roadster
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 53.800

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.498 cc
Maximaal vermogen 206 kW / 280 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 363 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.310 mm / 1.815 mm / 1.328 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.610 kg
Laadvermogen 210 kg
Banden voor225/45R18Prijzen
Banden achter245/45R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,8 s (fabrieksopgave: 6,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,9 s / 5,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,4 s / 8,4 s
Brandstofverbruik 11,4 l/100km
CO2-uitstoot 273 g/km

Gerelateerde forumtopics