Nissan 350Z Roadster
Genotterkont
- Henny Hemmes
- Eerste rijtest
Leuk toch, dat je nog steeds zo onvoorwaardelijk kunt genieten van een auto! Daar doen snelheidsbeperkingen, parkeerperikelen en oom agent niets aan. Als er een – in jouw ogen – mooie auto voor de deur staat, hoef je maar uit het raam te kijken en dan word je al week. Als je hem bezit, ben je trots en als je hem niet bezit word je hebberig. Dat laatste hadden we met de 350Z Roadster.
Nissan introduceerde twee jaar geleden de productieversie van de 350Z en niet alleen wij, maar velen met ons, waren meteen onder de indruk van het fraaie ontwerp van de tweezits sportwagen. De moderne voortzetting van de befaamde Z, die begon als Datsun 240Z, was trouwens in gang gezet met een stiekeme actie. Die vond plaats bij Nissan Design America (NDA) in Californië. Daar was ontwerper Ajay Pachal nog maar net ingehuurd, of hij tekende een nieuwe Z. Zijn baas Diane Allen was meteen enthousiast en gaf akkoord voor het maken van een kleimodel. Als er Japanners over de vloer kwamen, werden de tekeningen en het model verstopt. Maar het kant en klare model stond begin 1999 open en bloot op de Detroit Auto Show. Tezelfder tijd werd besloten dat er een nieuwe Z moest komen, Pachal borduurde voort op het originele ontwerp en NDA won de interne design competitie.
De rest is bekend: in augustus 2002 kwam de 350Z op de Amerikaanse markt en hij werd een onmiddelijk succes. Het eerste jaar zijn er bijna 40.000 Z's verkocht. Dat aantal vertegenwoordigt niet minder dan 25 % van het segment en daarmee heeft de 350Z de jarenlange nummer 1, de Chevrolet Corvette, achter zich gelaten. Ook in Nederland gaat het goed: sinds zijn komst in oktober zijn er 300 van verkocht.
Uniek
Net als 't geval is met de sportcoupés van Audi, Porsche en Chrysler, om er maar eens wat te noemen, bouwt ook Nissan nu van de 350Z een Roadster. Die versie staat sinds vorige zomer bij de Amerikaanse dealers. De Z Roadster heeft een elektrisch bediende zachte kap met een verwarmbare glazen achterruit, die in geopende toestand verdwijnt onder een lichtgewicht tonneau cover.
De kap wordt boven de voorruit automatisch drievoudig verankerd en dat is uniek in de klasse van de Z. Het systeem zorgt voor een betere afdichting en vergemakkelijkt het sluiten. Openen of sluiten duurt 20 seconden.
Klapperen
Nissan was zich bewust dat één van de minpunten bij het open rijden het windgeruis is. Daarom is er bij de ontwikkeling van de Z Roadster veel moeite gedaan om de windval in het interieur zo veel mogelijk te elimineren. Het heeft de techneuten heel wat uurtjes testen in de windtunnel gekost om de luchtstroom zo goed mogelijk langs de cabine te leiden. Een belangrijk onderdeel daarbij is het kleine glazen ruitje tussen de rolbeugels achter de stoelen, terwijl de bollingen op de afdekking voor de kap uiteraard een ook een gunstig effect hebben.
Om te zorgen dat de veiligheidsgordels niet gaan klapperen in de wind, zijn er geleidebeugeltjes op de stoelleuningen gemonteerd.
Verder waren er natuurlijk aanpassingen nodig om het platform van de 350Z geschikt te maken voor een topless versie. De portieropeningen en de bodemplaat zijn versterkt en er is een V-vormige dwarsverbinding onder de vloer aangebracht, die de dorpels verbindt met een A-vormige buizenconstructie aan de voorkant. De functie van de verbindingsbalk in het midden van de bagageruimte van de coupé is in de roadster overgenomen door de rolbeugels.
Vertrouwd
Het interieur van de Roadster is net als van de coupé: het sportieve tintje komt vooral van de drie naar de bestuurder toe gerichte klokjes boven de middenconsole en de details van geborsteld aluminium. Ook in de open versie beweegt het instrumentenpaneel mee als je het stuur verstelt.
Nissan heeft in de convertible gelukkig een extra bergruimte gecreëerd. Het is een afsluitbare box op de vloer, waarin bijvoorbeeld een laptop past. De bagageruimte van een open auto is nooit groot. Dat geldt ook voor de Z: je kunt er maximaal 116 liter in kwijt.
Net zo vertrouwd als het interieur is de motor van de Z Roadster. De 3,5-liter aluminium V6 met 280 pk en een maximum koppel van 363 Nm blijft een imposante machine met een formidabele kracht bij lage en midden toerentallen. Als je op het gaspedaal trapt speert de Z Roadster vooruit en in no time zit je op de maximale 6600 tpm, waarbij de begrenzer je behoedt voor overtoeren.
De zesbak leidt de kracht via een aandrijfas van koolstofvezel naar de achterwielen, die je zonder veel moeite kunt laten spinnen. Voor het schakelen heb je een stevige hand nodig, de schakelwegen zijn kort en redelijk precies. Maar bij echt súpersnel schakelen (zoals bij de sprints van 0-100) moet je even oppassen dat je niet misschakelt.
Verwend
Het weggedrag van de Roaster is net zoals dat van zijn gesloten tweelingbroer, stabiel en betrouwbaar. In bochten is hij lang neutraal en neigt een beetje naar onderstuur in de hele korte bochten. Daarbij helt hij een klein beetje over, maar dat is niet storend. Het komt omdat Nissan gekozen heeft voor een wat zachter afgestelde wielophanging, die de enorme stijfheid van het chassis moet compenseren. Want stijf is deze Z! Hij ligt als een huis en er is geen spoor van beweging te bespeuren. Hoewel de besturing in principe precies is, merk je bij langere bochten toch een wat trage reactie.
Al met al is deze Z een zeer geciviliseerde roadster. Het comfort is uitstekend, het windgeruis blijft binnen de perken, de rijeigenschappen zijn prima en van de uitstekende V6 kan je optimaal genieten. Niet alleen van zijn prestaties maar ook van het geluid dat via de open lucht je gehoor kietelt. Je bent echt verwend met zo'n roadster. Vandaar dat we met de grootst mogelijke tegenzin weer in het vliegtuig naar huis stapten.De 350Z Roadster is gelukkig geen voltooid verleden tijd. Hij wordt in maart 2005 bij ons verwacht.