Nissan 200 SX (1998)

De Aard van Het Beest

Nissan 200 SX
Begin '97 presenteerde Nissan de huidige 200 SX. Voortaan kijkt hij je een stuk agressiever aan. Die blik past trouwens beter bij z'n karakter dan de wat vage oosterse glimlach waarmee hij eerder was getooid.

Het karakter van de Japanse sportcoupé wordt in belangrijke mate bepaald door het beest dat in hem huist: z'n tweeliter krachtbron. Met behulp van twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, variabele kleptiming, een uitlaatgascompressor en een tussenkoeler haalt deze vierpitter uit 1998 cc een vermogen van 200 pk en een koppel van 265 newtonmeter. Da's heel niet kinderachtig.
Daarmee bedraagt zijn topsnelheid 235 km/h en hij moet in een luttele 7,5 seconden vanuit stilstand naar honderd kunnen racen. Zoals gebruikelijk controleerden we of het beloofde vuurwerk inderdaad afgestoken kon worden. De 0,2 s die hij achterbleef bij de opgave vergeven wij hem graag. In 'vier' flitste hij in 6,6 s van 80-120 en in 'vijf' bedroeg de acceleratie nog altijd maar 8,9 s. We noteerden een verbruik van 1:8,1. Die tot de verbeelding sprekende prestaties gaan wel gepaard met enig motorgerucht, maar dat blijft heel netjes binnen de perken: 69 dB bij 100 en 72 decibel bij 120.
Nissan heeft voor de 200 SX vastgehouden aan achterwielaandrijving. Die verleent deze coupé zeldzaam wordende eigenschappen waar echte sportwagenliefhebbers van smullen. Zo is hij eenvoudig te verleiden tot overstuur. Met de juiste hoeveelheid gas - luistert wel nauw en kost wat oefening - kun je de achterkant van de wagen in een bocht gedoseerd laten uitbreken, zodat die achtersteven met de bocht mee glijdt. Nog leuker is het om met wat meer gas erop het achtereind nog wat verder te laten uitbreken, zodat je moet tegensturen om de auto op koers te houden. Maar ook als je deze spielerei achterwege laat, kun je met de 200 SX heel snel door de bocht, want als je hem niet bewust tot overstuur provoceert, blijft hij heel lang neutraal. Met zijn terughoudend bekrachtigde besturing laat hij zich ook keurig exact door bochten mennen. De grote hoeveelheid power die op de weg moet worden gebracht, zou de achterwielen nog wel kunnen doen doorslaan. Maar om dat tegen te gaan is er een visco-sperdifferentieel gemonteerd. Vering en demping van de Japanse coupé kregen een stevige afstemming, die zolang je niet over werkelijk slechte bestrating rijdt echter geen afbreuk doet aan het comfort. Het schakelen viel deze keer wat tegen. De korte sportpook liet zich minder vlot verzetten dan we van Nissans gewend zijn.
Verraadt het agressiever ogende front van de Nissan 200 SX nu uit wat voor soort hout deze potente coupé gesneden is, in het interieur zijn verwijzingen naar sportiviteit nog altijd spaarzaam voorhanden. Wel is het driespaaks stuurwiel van 'vroeger' vervangen door een vierspaaks exemplaar met een meer 'racy' look. Het instrumentenpaneel ziet er, als voorheen, heel gewoon uit. Geen extra 'sportief' metertje te bekennen. Ook de middenconsole is een toonbeeld van eenvoud. Toch bevat hij de bedieningsknoppen van de standaard airco. Natuurlijk nemen bestuurder en bijrijder wel plaats in sportstoelen die het lichaam van opzij goede steun verlenen. En die stoelen worden gescheiden door een hoge tunnelconsole, waaruit een korte pook steekt. Opbergvakken vinden we in de portieren, onder de radio en in de tunnelconsole.

Echte coupé

De Nissan 200 SX is een echte coupé; een sportwagen, die niet is ontworpen voor het vervoer van vier grote mensen. Als je er als volwassene al in slaagt op z'n achterbank plaats te nemen, wil je er 't liefst zo snel mogelijk weer weg. Met de bagageruimte valt het zowaar nog wel mee. Een tweetal grote koffers en een paar tasjes kan hij wel aan. Bovendien is uitbreiding mogelijk met een neerklapbare achterbankleuning. In de 200 SX gaan sportiviteit en een uitgebreide uitrusting samen. Op veiligheid is niet beknibbeld, want ABS en twee airbags zijn standaard. Ook op luxe en comfort is niet bespaard. Het zitmeubilair is met leer bekleed en we vinden ook leer op het stuur en op de pookknop. Airconditioning ontbreekt niet, en stoelverwarming al evenmin. En natuurlijk kun je de portierruiten elektrisch bedienden en zijn de elektrisch verstelbare buitenspiegels tevens verwarmd. Dat is een aardige aanvulling op de andere kwaliteiten van de Nissan, die met z'n achterwielaandrijving garant staat voor 'ouderwets' rijplezier.

Signalement

Merk Nissan
Model 200 SX Turbo
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.297

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.520 mm / 1.730 mm / 1.295 mm
Wielbasis 2.525 mm
Massa leeg 1.240 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 650 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,7 s (fabrieksopgave: 7,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,6 s / 8,9 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 220 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.