Mitsubishi Galant Station Wagon 2.5 V6 (1997)
GiGalant
Mitsubishi heeft wel wat met het praktische aspect van auto's. Denkt u maar eens aan de hele reeks ruimteauto's van het Japanse merk met het voorvoegsel 'Space'. Verder heeft het merk in de compacte middenklasse de Lancer Stationwagon en helemaal aan de top was daar de Sigma Stationwagon. Met de nieuwe Galant Stationwagon slaat Mitsubishi twee vliegen in een klap: de Galant krijgt zijn eigen Stationwagon-variant en de Sigma Stationwagon is elegant opgevolgd.
Het opwaarderen van de Galant-lijn heeft natuurlijk gevolgen voor het prijskaartje. Want we hebben hier wel eventjes voor zeventig mille in handen! Voor een Galant! Nu moeten we meteen zeggen dat deze Galant het topmodel is met topmotorisering en bovendien met een uitrusting die klinkt als een klok. Het enige dat de Galant niet heeft is traction control. Want ABS is present, dubbele airbags én sidebags, airconditioning ontbreekt evenmin en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Extra atttractie van deze Galant moet deze V6 zijn. Welnu, het is zeer zeker een schitterend lopende motor met verrassende verbruikscijfers en een zeer gecultiveerde loop. Verder zijn z'n prestaties fraai. In de tweede versnelling kun je net tot even voorbij 100 km/h doortrekken en tegen het maximum toerental aan gilt/brult de Galant zoals alleen een V6 dat kan. Jammer is dat de trekkracht bij lage toerentallen in de dagelijkse omgang tegenvalt. Voor een zescilinder hadden we een auto verwacht die nog wat meer schakellui te rijden was geweest. Over de vijfversnellingsbak weinig klachten. De in leer gehulde knop pakt lekker aan en laat licht en precies door het schakelpatroon bewegen. Alleen van '1' naar '2' met een koude bak gaat het iets minder soepel. Ook een schoonheidsfoutje: de Galant heeft echt traction control nodig. Want de aangedreven voorwielen spinnen bij wijze van spreken al als je naar het gaspedaal kijkt. Op nat wegdek is het helemaal geen doen. Een minpunt van ernstiger aard vinden we het weggedrag van de nieuwe Galant. Want deze forse, stevige station wil overduidelijk het liefste rechtdoor. Zijn onderstuurgedrag is opvallend. Positief is dat de auto duidelijk aangeeft wat-ie van plan is en geen onverwachtse tegenreacties geeft. Maar toch, een auto van dit kaliber hadden we neutraler verwacht.
Comfort met een hoofdletter
Toch is de Galant een heerlijke auto om mee onderweg te zijn. Omdat het comfort in de grote Japanner met een hoofdletter wordt geschreven. We zitten voorin op pronte lederen zetels die elektrisch verstelbaar zijn. De airco, met fraai display, helpt het hoofd koel te houden. De V6 is heerlijk stil bij constante toerentallen en de cruise-control is er één van het plezierige soort. Als je hem instelt en even moet versnellen pakt de cruise de ingestelde snelheid gewoon weer op. In rechte lijn is de Mitsubishi wel heerlijk aan het sporen en al die dingen samen maken de Galant een bovenmodale, riante reisauto. Wat ons opvalt aan de Mitsubishi is dat de auto beter veert op korte oneffenheden dan we gewend zijn van de meeste Japanners. Dat werkt in hoge mate mee aan het comfortgevoel. De stille V6 doet dat ook. Hij haalt het nog niet bij wat de Camry van Toyota presteert op dit gebied. Maar zelfs op hogere snelheid is het niet de motor die je hoort in de Galant. Het is de wind buiten.
Het ruimte-aanbod kan ermee door. Op de achterbank biedt een Galant stationwagon voldoende plaats voor volwassenen. Voldoende, dus niet overdadig. Datzelfde geldt voor de bagageruimte. Onder het afdekzeil meten we 420 liter en dat is niet overdreven veel voor het formaat auto. De wielkasten bijvoorbeeld zijn ook lastige bulten achterin. Wel doordacht zijn de extra vakjes die tevoorschijn komen onder afsluitbare klepjes. Al vragen we ons af in hoeverre je daar in de praktijk gebruik van zult maken.
In meerdere opzichten is deze Mitsubishi Galant Stationwagon 2.5 V6 een opvallende auto. Niet alleen door het gedurfde prijskaartje, maar ook vanwege de ongekend rijke uitrusting, de raszuivere sprintmotor en als klap op de vuurpijl, opvallend strakke lijnen die veel bekijks opleveren. Zijkant, maar vooral achterste van deze Wagon doen denken aan een oud model 5-serie Touring van BMW. En dat is een compliment.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | Galant Station Wagon 2.5 V6 |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.715 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.498 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 223 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.630 mm / 1.740 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.635 mm |
Massa leeg | 1.315 kg |
Laadvermogen | 620 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.275 kg / 645 kg |
Banden | 205/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,9 s / 14,0 s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 215 g/km |
Lees ook
Klokje Rond: Mitsubishi Galant 2.4 GDI GLS (1999)
Occasion Test: Mitsubishi Galant Wagon (2001)
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.