Mitsubishi Galant Station Wagon 2.0 GLXi (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galant Station Wagon 2.0 GLXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
REDEN VAN AANSCHAF
Omdat mijn Carina E combi van 1993 wat aftans werd en ik de Avensis 1 qua model echt wel een erg suffige bak vond heb ik deze auto aangeschaft. Het was voor mij de enige Japanse station die er goed uitzag en betaalbaar was. Ik vind het nog steeds een erg mooie auto zowel van binnen als van buiten, en als combi met dakrails en trekhaak een ideale pakezel voor iemand die zoals ik veel klust.
UITRUSTING
De wagen is voorzien van airco, electrische ramen en spiegels (tevens verwarmd al gaat dit met het zelfde knopje als de achteruitverwarming) regelbare interval op ruitenwissers, interval op achterruitenwisser.
Wat ik miste bij aanschaf was een afstandsbediening op centrale vergrendeling dus die heb ik er in laten bouwen. Is niet duur. Wat ik verder mis is ABS en cruise control. Verder mist de auto veel van de accessoires uit de categorie spiegeltjes en kraaltjes die je tegenwoordig verwacht zoals verlichting waarmee je legaal je medeweggebruikers mag verblinden (xenon), computertjes die je allerhande nutteloze informatie verschaffen, sensortjes voor verlichting en ruitenwissers die garanderen dat die dingen een eigen leven gaan leiden etc. Dit verklaart waarschijnlijk dat er nooit defecten zijn en de auto ondanks zijn afmetingen niet zo zwaar is dat hij haast door het asfalt zakt zoals de meeste auto’s van de nieuwste generatie.
INTERIEUR
Opvallend is de goede kwaliteit van het interieur. Ook na jaren gebruik blijft alles er als nieuw uitzien. Wel is er weinig beenruimte voor langere personen. Oersterke veloursbekleding op de stoelen. Originele mattenset snel versleten. Achterbank makkelijk weg te klappen waarna je een vlakke en grote laadruimte krijgt.
Exterieur
Indrukwekkend is de neus met de grote spoiler en de opvallende naarvoren hellende koplampen.De lak is een minder sterk punt: de moderne watergedragen lakken zijn krasgevoelig en verweren snel. Dit was bij mijn Carina ook al zo. Vaak poetsen is wellicht aan te raden, maar daar houd ik niet zo van.
ONDERSTEL
Ik heb enigszins mijn twijfels over het onderstel. De achterkant van de wagen is enigszins instabiel als de bandenspanning te laag is. Altijd op minstens 2.2 bar houden! Overigens zal het feit dat er budget bandjes zijn gemonteerd ook niet helpen :). Bij nat weer is een noodstop enigszins enerverend: de wielen blokkeren direkt en de remweg is veel langer dan je had verwacht. Al 2X op luttele centimeters van een voorganger tot stilstand gekomen. Oke, beter anticiperen maar ABS was op deze wagen wel een goed idee geweest... Overigens zal ook dit probleem waarschijnlijk verminderen bij montage van goede kwaliteit banden. De voorwielen hebben weinig grip bij nat weer: niet teveel gas geven bij optrekken. De grote oversteken over de voor en de achterwielen in combinatie met de op comfort afgestelde vering maakt dat je snel op een hoge verkeersdrempel kan stoten, zeker bij zware belading. Overigens is de vering stevig genoeg om een goed gedrag in bochten te garanderen. Wat dat betreft zou ik ook geen hardere vering willen met al die verkeersdrempels.
PRESTATIES EN VERBRUIK
De auto rijdt verder comfortabel en stil. Motor trekt als een lier. Verbruik varieert van 1:9 in de stad tot 1:12 op de snelweg. Redelijk gezien het formaat en de prestaties van de wagen.
KWALITEIT
In 3 jaar en 21000km heb ik geen byzondere kosten gehad aan deze auto, hoewel hij al bijna 8 jaar oud is. Ik noemde al de slijtvastheid van het interieur. Ook geen rammeltjes of andere tekenen van slijtage. Wel is de lak van de motorkap inmiddels zo afgetakeld dat ik overweeg dit deel over te laten spuiten. Fuseekogels en de remschijven zijn een aandachtspunt bij dit type. Verder zijn mij geen zwakke punten bekend.
PROBLEMEN
Tikkende kleppen zijn een bekend euvel bij dit model maar het schijnt geen kwaad te kunnen en het gaat (tijdelijk) weg als je de olie ververst.
mei 2007: Bij Apk enige speling op fuseekogel geconstateerd. Vervanging (nog) niet nodig.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond: Mitsubishi Galant 2.4 GDI GLS (1999)

Occasion Test: Mitsubishi Galant Wagon (2001)

Mitsubishi Galant Station Wagon 2.5 V6 (1997)

Mitsubishi XRT Concept blikt vooruit op nieuwe L200

Mitsubishi ASX - Back to Basics
