Mitsubishi Galant 2.0 GLSi (1998)

Treetje hoger

Mitsubishi Galant 2.0 GLSi
Mitsubishi heeft de Galant 'n treetje hoger in het modellenprogramma geplaatst, waardoor deze wagen en de Carisma elkaar niet langer in de weg zitten. De opwaardering had ook gevolgen voor de prijslijst.

De voordeligste Galant - de 2.0 GLXi - komt tegenwoordig op zo'n 45 mille. Voor deze test kozen we de 2.0 GLSi, waarvoor de dealer ruim f 53.000 vraagt. Motoren gaan vaak veel langer mee dan modellen. Daarom hoeft het niet te verbazen dat de nieuwe Galant 2.0 dezelfde tweeliterkrachtbron in het vooronder heeft als z'n voorganger. We hebben het dan over een vierpits zestienklepper. Deze 1997 cc metende machine is goed voor 100 kW - 136 pk - en een koppel van 178 Nm. Daarmee is hij beslist niet zuinig gemotoriseerd. Mitsubishi laat weten dat de Galant 2.0 met een vaart van 210 km/h kan voortsnellen. Tja, en ook de acceleratietijden zijn - voor een gewone gezins- en zakenauto - niet kinderachtig. Volgens de technische specificaties moet hij vanuit stilstand in 9,7 s de honderd kilometer kunnen bereiken. En als je met de wagen op pad gaat, ben je best bereid dat te geloven, want hij maakt zonder meer 'n pittige indruk. Bij onze eigen metingen had de Galant 10 seconden rond voor het sprintje nodig. Bij de tussenacceleratie (80-120) klokten we in 'vier' 9,8 en in 'vijf' 13,2. De geluidsmetingen vielen ook niet tegen. Bij 100 kilometer constant registreerden we een verdienstelijke 68 dB. Werd er 120 constant gereden, dan was dat 70 dB.
Net als de vorige versie heeft de Galant '97 een fraai onderstel met multilink wielophanging vóór en achter. Dit systeem houdt - in combinatie met de vering en demping - de wielen onder vrijwel alle omstandigheden optimaal op de weg. Slechte bestrating wordt goed verwerkt. Je voelt het wel als er wegdek van bedenkelijke kwaliteit onder de wielen door gaat, maar het deert de inzittenden weinig of niets. De mooie wielophanging staat ook hoge bochtsnelheden toe. Hij wekt zelfs zóveel vertrouwen dat de chauffeur er overmoedig van zou kunnen worden en uiteindelijk met stevig onderstuur te maken krijgt. Ieder systeem, hoe goed ook, heeft nu eenmaal z'n grenzen. De besturing werkt wat licht en daardoor met minder gevoel dan je bij een auto met zulke prima rijkwaliteiten zou wensen. Een Galant laat zich echt nauwkeurig mennen. Alleen communiceert hij dat niet zo duidelijk. Schakelen, ten slotte, gaat soepel en vlot. Niets op aan te merken.
Bij de modelwisseling kreeg de Galant een nieuw, wat behoudender interieur. Geen organische vormen of andere moderne fratsen, maar gewoon een instrumentenpaneel onder een afdakje en een aparte middenconsole. Het enige opvallende detail is het digitale klokje dat bovenaan de middenconsole, in een 'nisje' pal onder het raam, een plaatsje heeft gevonden. In het verleden hebben we nogal eens geklaagd over sfeerloze interieurs van Japanse wagens. Maar over de nieuwe Galant mogen we niet mopperen, want stoelen en deurpanelen zijn bekleed met stof met een smaakvol motiefje. Opberg/aflegruimte vinden we in de vorm van tamelijk korte nogal smalle kaartenvakken en ruimten onder de radio, achter de pook en in de middenarmsteun. Ook zijn er twee laatjes; een in de middenconsole en een links onder het stuur.

Voldoende plaats
Mensen die achterin meereizen, hebben niets te klagen. Er is voldoende plaats voor hoofd en benen. Om wat meer beenruimte te scheppen dan het vorige model - met dezelfde wielbasis - bood, zijn er uitsparingen gemaakt in de rugleuningen van de voorstoelen. Beperkt het aantal achterpassagiers zich tot twee, dan kunnen ze elk hun eigen territorium scheppen door de middenarmsteun neer te klappen.
De Japanner stelt met een 470 liter metende kofferbak niet teleur. Wél jammer is dat z'n kofferdeksel is voorzien van beugels die de bagage kunnen beschadigen. Jammer is ook dat er maar een kleine opening tussen interieur en kofferbak ontstaat als de in delen omklapbare achterbankleuning voorovergaat.
Wat krijgt de Mitsubishi Galant 2.0 GLSi zo al aan uitrusting mee? Wél er zijn de veiligheid dienende zaken als ABS, twee airbags en in hoogte verstelbare hoofdsteunen achter. Voor het comfort van de bestuurder is er een verstelbaar stuurwiel en een stoel met zitting waarvan vóór- en achterkant apart in hoogte kunnen worden versteld. Elektrisch verstelbaar en verwarmd zijn de buitenspiegels. Elektrisch bedienbaar zijn alle vier de portierruiten. Standaard is tenslotte ook een airconditioning met volautomatische regeling.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Galant 2.0 GLSi
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.183

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 178 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.630 mm / 1.740 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.635 mm
Massa leeg 1.235 kg
Laadvermogen 615 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.275 kg / 645 kg
Banden195/65R14Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,8 s / 13,2 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 195 g/km