Mercedes-Benz SLR McLaren (2004) - Test
Wegscheuren, alstublieft!?
- Arie Blokland
- Eerste rijtest
Mercedez-Benz en McLaren hebben samen een auto gebouwd. En wat voor een..! Het resultaat is een ruime F1-bolide voor straatgebruik. AutoWeek hoorde bij de slechts 140 gelukkigen over de hele wereld die in Zuid-Afrika met deze superwagen mochten rijden.
Begint op 8 december in Zuid-Afrika het carnaval of heb ik hier te maken met een echte politieagent? Het is een beetje verwarrend. Op weg naar Kaap de Goede Hoop ben ik in een politiefuik terechtgekomen. Ik word met de SLR naar de kant gedirigeerd en moet mijn rijbewijs laten zien.
'Met dit rijbewijs mag u niet in zo'n auto rijden, meneer', zegt de man in uniform. Ik kijk hem verbijsterd aan en stel voor in plaats van mijn internationale rijbewijs hem mijn roze papiertje van thuis te laten zien. 'Hoeft niet hoor, meneer. Ik maak een grapje. U kunt weer gaan. Maar wilt u wel zo snel mogelijk wegscheuren, alstublieft. Die auto maakt een geweldig mooi geluid.'
Wat mij betreft, mag die Zuid-Afrikaanse politieman met een aantal van zijn collega's onze vaderlandse KLPD komen versterken. Wordt het misschien een stuk gezelliger op de weg. Natuurlijk voldoe ik aan het verzoek van oom agent. Met de Duitse testrijder die mij begeleidt, lach ik om het voorval. Volgas knallen we vanuit stilstand weg. Met het raam open, om zelf ook te genieten van het gebulder van de V8, dat door de zij-uitlaten goed hoorbaar is. In 3,8 seconden ga we al met 100 km/h een bord waarop 80 staat voorbij. Er is ruimte genoeg en tenslotte heeft de agent erom gevraagd. Naarmate de SLR uit zijn gezichtsveld verdwijnt, schieten wij voort. In 10,6 seconden is de 200 bereikt. Het is volgens fabrieksopgave mogelijk om in 28,8 seconden de 300 km/h op de teller te krijgen, maar daar zien we vanaf. Daarvoor en voor de top van 334 km/h is het echt te druk en te onoverzichtelijk op de bochtige wegen in Zuid-Afrika.
Met onze actie hebben we overigens niet alleen de politieman een plezier gedaan. Ikzelf zit met de kriebels in mijn buik in deze schitterende Benz en de Duitse zit nog steeds te genieten, ondanks dat hijzelf al duizenden kilometers met de auto heeft gereden.
Zoals gezegd, de nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren is, zoals de naam niet onverhuld laat, een product van MB en F1-partner McLaren. De motor wordt gebouwd bij AMG, de koets bij McLaren, waar de auto tevens compleet wordt geassembleerd.
V8 met 626 pk
Laten we beginnen met de motor. Als basis daarvoor dient de V8 die we kennen van de E en S500. Bij AMG, MB's eigen tuningbedrijf, is de motor stevig aangepakt. Het moest een V8 worden, omdat een V12 niet past. Ook voor een V10, gebaseerd op de F1-motor, was niet voldoende ruimte. Want in de SLR is sprake van een middenmotor. Hij is achter de vooras geplaatst. Dat lukte met een grotere niet. Bovendien wilden de ontwerpers de krachtbron, die 232 kg weegt, zo laag mogelijk monteren. Dat draagt bij aan een goede gewichtsverdeling, hetgeen weer een positieve invloed heeft op de wegligging. Om dat te bereiken is gekozen voor dry sump-smering. Dan heb je geen carterpan nodig, waardoor aan de onderkant een boel ruimte wordt gewonnen.
Om het uiterste uit de in 90 graden tegen over elkaar opgestelde twee cilinderrijen te persen is er tussenin een compressor geplaatst. Die compressor perst de lucht via twee watergekoelde interkoelers naar de cilinders. Daardoor is het AMG-blok in staat om bij 1.500 tpm al een koppel van 600 Nm te presenteren. Bij 2.000 tpm is dat al 700 Nm en bij een betrekkelijk rustig toerental van 3.250 kunnen we al rekenen op 780 Nm. Het aantal pk's bloeit tussen de 1.500 en 6.500 tpm op van 100 naar 626. Al met al voldoende om een Zuid-Afrikaanse politieagent te trakteren op een acceleratievoorstelling met geluid waar hij bij de zomerse temperatuur van 32 graden Celsius koude rillingen krijgt.
En in de auto is het niet veel anders. De supersonische klimaatcontrole, die zelfs controleert hoe heet de zonnestralen zijn en waar ze vandaan komen, moet op 18 om ons hoofd koel te kunnen houden.
Sport, Supersport en Race
Een normale stand zit er niet op de automatische vijfversnellingsbak. Je kunt hem op 'M', 'C' of 'S' zetten. C staat voor Comfort. Kun je lekker rustig met de SLR cruisen. Die hebben we niet gebruikt. M is de stand voor handbediening. Dan kun je het pookje gebruiken voor touchshift. Doen we natuurlijk ook niet, want dan gebruiken we liever de knoppen achterop het stuur, om net als Kimi Raikkonen in zijn F1-bolide te kunnen schakelen. In die stand heb je nog eens drie mogelijkheden. Sport, Supersport of Race. In die stadia reageert de bak sneller en gaan de koppelingen sneller open en dicht. Naarmate je de stand Race dichter nadert, gaat het schakelen met meer geweld en dus minder comfort.
Onze favoriete stand is S en R in automaat. In dat geval schakelt de door MB geheel nieuw ontwikkelde bak razendsnel automatisch. Kun je je helemaal concentreren op de verschrikkelijke acceleraties. We proberen het onderweg vele malen uit. Netjes in het verkeer mee op een snelheid tussen de 80 en 100 km/h. Maar zodra er en gaatje is, zakt de rechtervoet snel naar beneden. De auto reageert in minimale delen van een seconde. De bak schakelt bliksemsnel terug, de V8 begint te brullen en daar gaat het weer dat het een lieve lust is. Wat een power!
Onwrikbare carrosserie
Haarscherp sturen we op de bochten af. Even bijremmen met de gigasterke remmen. Dat is wel even wennen. Zodra je het gaspedaal loslaat, zet het SBC (Sensotronic Brake Control) de remklauwen met voor 8 pistons en achter 4 pistons klaar om de met carbon verstevigde keramische remschijven vast te grijpen. Als je je voet tegen het rempedaal houdt, begint de auto meteen enorm te vertragen. Een beetje doordrukken heeft al snel een noodstop tot gevolg. Hiermee moet je leren omgaan.
Dan de bocht in. De carrosserie en het chassis zijn één geheel, helemaal van carbon fibre gemaakt, met voor een aluminium subframe. De achterwielen, net als vóór voorzien van wishbones, zijn achter direct aan de body vastgezet. Het is een heel sterk geheel, waardoor we kunnen spreken van een zeer stijve auto. Daardoor heeft hij uiteraard een fantastische wegligging, maar is hij eveneens geweldig goed handelbaar. Je voelt precies waar de auto naartoe wil en kunt dus op tijd corrigeren. Doe je dat niet dan is daar het ESP om in te grijpen. Kun je wel uitschakelen, maar het is wellicht verstandiger om dat elektronische hulpmiddel aan te laten staan bij zo'n exclusieve, peperdure exoot.
Als we dan zo lekker aan het boenderen zijn met de SLR begint het verlangen naar een stijvere vering te rijzen. De auto is afgesteld op een compromis tussen sport en comfort. Daar kun je genoegen mee nemen. Je kunt ook bij aanschaf kiezen voor een strakkere en dus sportievere vering. Op een auto als deze, die voorzien is van een zeer uitgebreid schakelprogramma, zou een keuzehendel voor een vering niet hebben misstaan. Mercedes-Benz heeft die mogelijkheid ook op andere modellen die net als de SLR zijn voorzien van ABC, (Active Body Control).
F1-techniek
De monocoque, eigenlijk carrosserie en chassis inéén, is volledig ontwikkeld door de F1-experts van McLaren. Natuurlijk hebben zij ook gewerkt aan de besturing, ophanging en alles wat het rijden met de SLR zo bijzonder maakt. Meest opvallende detail, dat ook het meeste betrekking heeft op de F1 racewagens van McLaren, is de vrijwel platte onderkant van de SLR. Om dat te creëren kon het uitlaatsysteem niet tot achter door onder de auto lopen. Ja, die zij-uitlaten is geen sier of stoere opsmuk, maar pure noodzaak. Door die constructie worden nadelige luchtwervelingen onder de auto voorkomen. De afvoer van de lucht onder de auto wordt bovendien versneld door diffusors aan de voorzijde, spoilers aan beide zijden van de achteras en een achterdiffusor die bestaat uit zes kanalen. Dat alles bij elkaar, plus de achtervleugel die bij 95 km/h automatisch omhoog komt, zorgen voor een geweldige downforce.
Die vleugel komt overigens nog verder omhoog om extra downforce te geven bij het remmen.
Ook de buitenkant van de carrosserie heeft zeer veel aandacht gekregen van de aërodynamica-specialisten van McLaren. De spitse neus, waarin je gemakkelijk een F1-bolide herkent, is niet alleen voor de sier. Hij heet wel degelijk functie. Net als luchtinlaten aan de zijkanten. Zij brengen de herinnering aan de befaamde SLR's uit de jaren 50 terug. Maar ze zijn wel zodanig vormgegeven en geplaatst dat ze van zeer veel nut zijn voor de rijkwaliteiten van de auto. Dat alles is in windtunnels van McLaren en op de universiteit van Stuttgart uitgebreid getest.
Snel bestellen
De productie draait bij McLaren in Woking inmiddels op volle toeren. Men is echter niet van plan er meer dan 3.500 te bouwen. 500 per jaar. Dus ze gaan nog wel even door in Engeland. Maar wie er nu een koopt, moet al een paar jaar wachten tot zijn SLR voor de deur staat, of beter gezegd in zijn garage heeft. Ondanks de prijs van € 614.000 euro.
Je kunt ook € 645.000 besteden. Dan krijg je een SLR met extra mooie leren bekleding. En 19-inch turbinewielen, in plaats van de 18-inch lichtmetalen velgen. De zitkuip van carbon fibre met leren bekleding wordt voor iedere koper in 5 verschillende maten geleverd. Alle wensen van de nieuwe eigenaar worden net als bij het kopen van een Maybach besproken met een PLM (Personal Liaison Manager), een uiterst gespecialiseerde verkoopmedewerker van DaimlerChrysler. Liefhebbers raden wij aan snel te bestellen.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | SLR McLaren |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 614.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.439 cc |
Maximaal vermogen | 460 kW / 626 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 780 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 98 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.656 mm / 1.908 mm / 1.261 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.668 kg |
Laadvermogen | 265 kg |
Banden voor | 245/40ZR18Prijzen |
Banden achter | 295/35ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 334 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,8 s |
Brandstofverbruik | 14,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 348 g/km |