Mercedes-Benz E 400 4Matic - Op de Rollenbank
Een halfjaar genieten
24 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Feijo en zijn vader trakteerden zichzelf op een lekker dikke Mercedes E 400. Het idee is om die auto binnenkort eens te laten chippen. Want zoals dat wel vaker gaat met auto’s van deze generatie, is hij standaard nogal tam afgesteld. De rollenbankmeting van vandaag moet het uitgangspunt zijn voor alle aanpassingen die gaan komen.
‘Het is onze eerste Mercedes”, bekent Feijo meteen. “We hadden niet gedacht dat we zo’n auto zouden gaan rijden. We hebben gekeken naar een BMW 6-serie en de Porsche Macan, maar toch gingen we na een proefrit voor deze overstag.”
Waarom Feijo van een lekker dikke auto houdt? “Ik zit telkens een halfjaar op zee. Als ik dan thuis ben, probeer ik zo veel mogelijk te genieten. Daar hoort dan zo’n auto bij.” Na anderhalf jaar is Feijo aardig gewend aan het karakter van zijn Benz. “Er zijn natuurlijk nog veel krachtiger uitvoeringen te koop, maar de E 400 is een mooie midden weg. Het is een rustige cruiser. Als je dat wilt, kan hij echter ook heel anders uit de hoek komen. Het is een niet-lullen-maar-poetsenmodel. Dat past wel bij onze Rotterdamse achtergrond.”
Als rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven de testruimte betreedt, klinkt er meteen een optimistisch geluid. “Dit soort auto’s heb ik wel vaker gemeten en dat is nog nooit tegengevallen. Ik reken op een positief resultaat.” De meting start evengoed niet zonder slag of stoot. “We moeten de dynomodus zien te vinden. Dan zet de auto alle elektronica uit; anders is hij niet te meten.”
NORMAAL
De 333 pk die Mercedes zelf belooft, wordt tijdens de meting met het grootste gemak overschreden. Aan het eind van het liedje blijkt dat Feijo er zo maar even 30 pk bij krijgt. Ghisbert is daar totaal niet verbaasd over. “Dat is inmiddels wel normaal bij dit soort auto’s van recente bouwjaren”, zegt hij. Zijn de tuningplannen daarmee dan ook van de baan? Feijo: “Als het sterker kan, is dat altijd leuk.” Ghisbert is daar optimistisch over. “Alleen al met een simpele chiptuning levert deze motor gemakkelijk rond de 400 pk.” Dat is precies wat Feijo graag wil horen: een E 400 is een prima basis om mee te gaan tunen.
Na de meting is Feijo weer net zo snel vertrokken als hij kwam. Maar voordat hij instapte, was er een onderonsje met Ghisbert. Zien we hem daar nou de naam van Feijo in zijn agenda noteren? Grote kans dat de Benz tegen de tijd dat je dit leest al meer dan 400 pk onder de kap heeft.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 400 4Matic |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 70.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.996 cc |
Maximaal vermogen | 245 kW / 333 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 480 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 59 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.879 mm / 1.854 mm / 1.474 mm |
Wielbasis | 2.874 mm |
Massa leeg | 1.745 kg |
Laadvermogen | 665 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,3 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 189 g/km |
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.