Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mercedes-Benz
  • E-klasse

Mercedes-Benz E 320 (1994)

Nog steeds de gevestigde orde

1
Mercedes-Benz E 320 (1994)
  • Autotest
16 augustus 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Mercedes middenklasse, de E-serie, is voor velen hèt toonbeeld van de grote, Duitse sedan. Taxibedrijven zijn er mee groot geworden en ook voor menig particulier is zo'n flinke Mercedes een jongensdroom. Wij gingen met de grootste zescilinder, de 320, op stap.

Een klassewagen heeft tenminste zes cilinders, daar zijn de meeste autofabrikanten het wel over eens. Een zescilinder motor loopt immers mooi regelmatig en trillingsvrij. Zo'n motor vinden we dan ook in onze testwagen. De zespitter van de E 320 heeft een inhoud van 3199 cc en beschikt over 4 kleppen per cilinder. Deze lijnmotor is in lengterichting geplaatst; een opstelling die een logische combinatie vormt met de achterwielaandrijving. De machine is goed voor 162 kW/220 pk en levert een trekkracht van 310 Nm.
Hoewel de E320 zich absoluut niet sportief presenteert, vertellen de prestaties een ander verhaal. Zo bedraagt de topsnelheid bijvoorbeeld 235 km/h. Ook de acceleratie vanaf stilstand naar honderd is indrukwekkend: na 8,3 seconden gaat hij door de 100. En ook de tijd die nodig is om van 80 naar 120 op te trekken, 6,5 seconden, is eveneens een sportwagen waardig. Waarom de Mercedes zulke goede prestaties neerlegt, valt gemakkelijk te verklaren. Niet alleen biedt hij veel vermogen en koppel, maar ook zijn gewicht van 1490 kg, is in deze klasse niet erg hoog.
De testwagen was tegen meerprijs (een kleine tien mille!) voorzien van een vijfversnellingsautomaat. De Mercedes-automaat past goed bij het motorkarakter en schakelt zonder schokken. De bestuurder kan kiezen tussen een economisch of een sportief schakelprogramma.
Luxe betekent onder meer: rust in het interieur. En dat hebben ze bij Mercedes goed begrepen. De geluidsmeter wees bij 100 km/h een keurige 64 decibel aan. Bij het opvoeren van de snelheid naar 120 ging de wijzer niet verder dan 67 dB(A).

Sportieve aspiraties
Niet alleen de prestaties maken van de Mercedes een sportieve sedan, maar ook zijn vering en demping. Zeker voor een wagen met een hoog luxe-gehalte is hij behoorlijk stug. Iets wat de aanhangers van een vlotte rijstijl zal bevallen. Wat er onder de auto gebeurt, is duidelijk voelbaar en resulteert bij het rijden over hobbels en kuilen af en toe in een stootje waar sportievelingen best tegen kunnen. Dit alles overigens zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan het comfort. ABS is standaard.
De Mercedes E 320 heeft een vrij rechttoe-rechtaan voorkomen. Het is hem aan te zien dat hij alweer een poosje meegaat. Een opvolger zal dan ook niet zo lang meer op zich laten wachten.
Het inwendige van de Mercedes E 320 heeft een nogal zakelijk voorkomen. Hoekige lijnen verraden de leeftijd van het ontwerp. Voor luxueus raffinement moet in bijna alle gevallen extra worden betaald. Lederen bekleding? Tegen een forse meerprijs.
Wortelnotehout, een geluidsinstallatie, airconditioning of stuurverstelling? Idem dito. Zelfs voor elektrische raambediening moet worden bijbetaald. En dan te bedenken dat we hier toch praten over een auto met een basisprijs van een 120.000 gulden! Met afleg/opbergruimte is de Mercedes niet overdadig bedeeld.
Geen aflegruimte rechts op het dashboard, smalle kaartenvakken en opbergruimte in de tunnelconsole en natuurlijk een handschoenenkastje.
In een grote middenklasser met een wielbasis van 2800 mm moeten achterpassagiers goed kunnen zitten. Voor de E 320 gaat dat zeker op. De ver doorlopende rechte daklijn levert voldoende hoofdruimte op en er is genoeg beenruimte. Toch zouden de mensen achterin er nog wat comfortabeler bij zitten als hun voeten verder onder de voorstoelen konden.
De Mercedes biedt met 520 liter een bagageruimte van formaat. Uitbreiden van de bagageruimte door neerklappende rugleuningen van de achterbank is niet mogelijk en zelfs een skiluikje is niet na te bestellen.
Zoals we al schreven is de E 320 maar karig uitgerust. De airbag voor de bestuurder is standaard, maar een exemplaar voor de bijrijder is weer meerprijs. Wie zijn E 320 compleet wel hebben moet nog heel wat prijzige extra's bijbestellen. Veel mensen hebben dat er misschien niet voor over, maar de status van de Mercedes-ster telt in dit segment van de markt zwaar bij de aankoopbeslissing mee, dus dan maar status en wat minder speeltjes.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 320
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 54.068

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 3.199 cc
Maximaal vermogen 162 kW / 220 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.740 mm / 1.740 mm / 1.431 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.490 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden195/65ZR15Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 8,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz E-klasse
Mercedes-Benz Mercedes-Benz E-klasse

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz E320

    Mercedes-Benz E320

    • 1994
    • 164.573 km

    € 7.950

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 220

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 220

    • 1995
    • 226.362 km

    € 12.500

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 220 Elegance NETTE STAAT! schuif/kanteldak, trekhaak.

    Mercedes-Benz E-klasse Combi 220 Elegance NETTE STAAT! schuif/kanteldak, trekhaak.

    • 1993
    • 315.324 km

    € 4.995

Meer Mercedes-Benz E-klasse occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz E-klasse (W213)

    435
    • 27 oktober 2020

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz E-klasse specificaties
  • Mercedes-Benz E-klasse occasions
  • Mercedes-Benz E-klasse video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz E-klasse tests
  • Mercedes-Benz E-klasse gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz E-klasse index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select Combi (2002)

    Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance Select...

    5
    • 23 april 2022
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 350 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY Estate Avantg. (2011)

    Mercedes-Benz E 350 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY...

    1
    • 26 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 220 CDI BlueEFFICIENCY Estate Avantgarde (2013)

    Mercedes-Benz E 220 CDI BlueEFFICIENCY...

    7
    • 25 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 250 Diesel Combi (1994)

    Mercedes-Benz E 250 Diesel Combi (1994)

    • 1 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 200 CDI Classic (2004)

    Mercedes-Benz E 200 CDI Classic (2004)

    • 28 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 300 e (2019)

    Mercedes-Benz E 300 e (2019)

    5
    • 6 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige (2014)

    Mercedes-Benz E 200 Cabriolet Prestige...

    • 18 januari 2021
meer reviews
Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

46

Na vier maanden C180 Limousine en drie maanden C300 e Estate weten we dat de nieuwe C-klasse...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-AMG E63 S zwaait af als Final Edition

    Mercedes-AMG E63 S zwaait af als Final...

    5
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit op de 'Ring

    Mercedes-Benz laat nieuwe E-klasse uit...

    14
    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    Nieuwe Mercedes-Benz E-klasse rolt AMG-spieren

    11
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    Mercedes-Benz E-klasse krijgt nieuwe mild-hybrid-diesel

    54
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG E63 S

    Brabus 900 is krankzinnig sterke Mercedes-AMG...

    16
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje M

    Mercedes-Benz E-klasse: S-klasse in maatje...

    35
    • 18 januari 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz E-klasse - Blik to the Future

    Mercedes-Benz E-klasse - Blik to the Future

    86
    • 16 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    Mercedes-AMG SL – Back to Basics

    47
    • 2 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    Mercedes-AMG C63 toont spierballen op Goodwood

    14
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    Mercedes-Benz C-klasse aangepakt door Brabus

    16
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse en B-klasse'

    'Mercedes-Benz gaat stoppen met A-klasse...

    91
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km af op één acculading

    Mercedes-Benz Vision EQXX legt 1.202 km...

    143
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar van Mansory

    Mercedes-Maybach GLS 600 krijgt bullbar...

    36
    • 23 juni 2022
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden