Mercedes-Benz E 320 (1993) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | E 320 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 34.000 km |
KM-stand laatst | 52.500 km |
ERVARINGEN
- 49.500 km
Na een 350 SL heb ik, om praktische redenen, later een MB 200E automaat (W124) gekocht. Een probleemloze auto maar met te weinig vermogen. Op vlakke wegen merk je dat niet zo. Maar tijdens een vakantie in Oostenrijk werd ik, met 50 km/h een steile berg oprijdend in het tweede verzet, door allerlei veel kleinere voertuigen, luid toeterend, gepasseerd. Dit gaat snel vervelen als je een ster op je motorkap hebt. Opschakelen naar drie was zinloos want dan viel de auto, dankzij het lage koppel, direct terug in snelheid en begon het feest weer opnieuw. Dus een stalen gezicht opzetten en dan maar gewoon doen of je geen haast hebt. Het ging echter snel vervelen.
Na anderhalf jaar rijden in met deze auto verlangde ik daarom weer naar minimaal twee cylinders meer en besloot op zoek te gaan naar de ultieme W124 waar ik voorlopig weer een jaar of tien mee kon sturen. In 2006, bijna twee jaar geleden alweer, liep ik in Beverwijk tegen een zilvergrijze E320 op die me direct beviel. Een lage kilometerstand, van binnen en van buiten werkelijk spic en span en een prachtige 6-pitter met 220 pk en 310 Nm. Onder de motorkap is het zo schoon dat je met je zondagse pak aan, onderhoud kan verrichten. Het interieur was nog zo nieuw dat ik de neiging had telkens mijn schoenen uit te trekken voor het instappen. Gewoon zonde om met die maat 45 zulke maagdelijke pedalen te moeten beroeren.
Trefwoorden voor de auto: Stil, snel, rammelvrij, kraakvrij, comfortabel. Benzineverbruik is hoog bij korte ritten, 1 op 6,5. Die doe ik dan ook op een snorscooter. Lange ritten liggen de auto veel beter. Met een fluwelen voetje is 1 op 12 haalbaar maar 1 op 5 lukt natuurlijk ook.
PROBLEMEN
- 49.500 km
Toen ik de auto net had kreeg ik te maken met een lekke achterschokdemper. Dat gebeurt bijna nooit. Is echter prima opgelost door de verkoper. Gewoon gratis vervangen zonder gezeur. Verder heeft de auto in twee jaar geen mankementen gehad, alleen onderhoud. Vorige week bijvoorbeeld, is de airco opnieuw afgevuld. Dat was wel nodig ook want die deed echt helemaal niets meer. Nu is ie weer prima en ben je net buiten beef. Als het moet ijskoud dus.
Is het onderhoud duur van zo’n slee? Vorige week heeft de auto een beurt gehad, is de airco opnieuw afgevuld, de remolie vervangen, motorolie en oliefilter vervangen, een massaschakelaar gemonteerd en is de auto grondig geinspecteerd door de dealer. Tel daar nog de APK kosten en de CO2 meting bij op en de rekening kwam op Euro 489,-- inclusief BeTreurensWaardigheid (BTW). Dat vind ik alleszins acceptabel voor zo’n auto.
Omdat ik de auto niet veel gebruik (vanaf heden ongeveer 5000 km per jaar) staat ie soms weken lang in de garage en loopt de accu langzaam leeg. Vorige week heb ik daarom een zogenaamde ’massapik’ laten aanbrengen. Ideaal, de accu kan niet meer ’leeglopen’ omdat er ergens een stroompje weglekt.
Ik ben van plan wel een update op deze review te doen al hoop ik wel dat ik voorlopig niets te melden heb. Maar tot nu toe: eigenlijk niks bijzonders. Gewoon lekker rijden en genieten!!
Update 12 november 2008
Nadat de auto een tweetal maanden heeft stilgestaan heb ik deze vanochtend weer uit de garage gehaald en er een rit mee gereden. Een aantal dingen vielen eigenlijk direct op: direct starten, een onmiddelijke soepele loop van de zescylinder en, last but not least, lekker genieten natuurlijk. Steeds als ik de auto een tijdje niet gebruik dan staat ie in mijn hoofd te koop. Maar als ik weer een paar straten gereden heb dan weet ik het weer: lekker doorrijden tot ie uit elkaar valt. En dat kan even duren want ik heb er vanaf juni j.l. nog niets aan hoeven verspijkeren. Zodra dat wel het geval is schrijf ik weer een update. Wat me echt opvalt is dat deze auto nog steeds kan heel goed kan concurreren met de huidige middenklasse. En dat terwijl de auto toch al vijftien jaar oud is. Tot op de dag van vandaag: geen rammeltjes en/of kraakjes. Klasse!!
E320 gaat plaatsmaken voor SLK
- 52.000 km
Na dik twee en een half jaar rijden moet de E320 plaatsmaken voor een SLK 230 Kompressor. Ondanks dat dit 'aan het hart' zal gaan wil ik graag weer een (snelle) cabriolet terug. Bovendien rijd ik vrijwel altijd alleen in de E320. Soms met mijn vrouw. Je kent dat, grote kinderen etc. Ik heb aan de E320, buiten regulier onderhoud, geen kosten gehad. Perfecte auto. Ik hoop maar dat een SLK net zo degelijk is. Nu nog op zoek natuurlijk. Een klein nadeel is wel dat ik de E320 alleen fatsoenlijk kan inruilen bij een youngtimerhandelaar. De reguliere MB-dealer geeft, overigens geheel onterecht, natuurlijk geen 'drol' voor een bejaarde Benz. Maar goed, dat wist ik van te voren. Bovendien heb ik goede ervaringen met het youngtimercircuit. Zodra ik een SLK heb zal ik een nieuwe review schrijven.
E320 verkocht. SLK aangeschaft
- 52.500 km
Vorige week heb ik de E320 ingeruild tegen een schitterende SLK 230 Kompressor. De eerste rijervaringen heb ik reeds opgetekend in een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.