Mercedes-Benz E 270 CDI Elegance (1999)

Vernieuwde klasse

Mercedes-Benz E 270 CDI Elegance
Recent heeft Mercedes de E-klasse een opfrisbeurt gegeven. Kleine retouches aan het uiterlijk, maar ook (en dat is veel interessanter) een paar beulen van diesels. Natuurlijk waren we er als de kippen bij om er een zelf te proberen.

Met de E-klasse bracht Mercedes vier jaar geleden voor het eerst een model met dubbele, ronde koplampen die los van elkaar stonden. Nu is er een facelift.
Wie nieuw en oud uit elkaar wil houden, heeft het meeste houvast aan de zijknipperlichten die voortaan zijn geïntegreerd in de spiegelhuizen. Aanmerkelijk scherper moet je blik zijn om te zien dat de neus iets lager is en de luchtroosters onderin de voorbumper wat vlotter zijn getekend. Aan de achterkant nemen we afscheid van de 'eitjes' in de delen van het achterlicht die met het kofferdeksel mee omhoog bewegen.
Veel interessanter zijn de nieuwste dieselmotoren voor deze taxi-Benz. Ze behoren vanzelfsprekend tot de CDI-generatie die Mercedes in de E al leverde met vier cilinders. Daaraan wordt nu een vijfpits 270 CDI en een zescilinder 320 CDI toegevoegd. Bescheiden als we zijn, gingen we voor de E270 CDI en daar hebben we helemaal geen spijt van gekregen. Wat een fantastische machine is dat! Hij doet zijn werk in ongekende geruisloosheid; enkel bij fors accelereren klinkt een vijfcilinder gegrom met heel in de verte een paar hardere, dieselachtige klanken erin gemixt. Even de cijfers van de geluidsmeter ter ondersteuning: bij 100 slechts zo'n 61 dB en bij 120 ook niet meer dan 64 stuks. Dat zijn geweldige cijfers en dat geeft meteen al aan waar deze Ster heel goed in is: eindeloos lange stukken asfalt verslinden in serene rust.

Krachtpatser
De E270 CDI is niet alleen prachtig stil, maar ook nog eens van de heel vlotte. Maar liefst 175 paardenkrachten brengt 'ie op de been. En daarmee is deze Mercedes een sensatie, want met automaat zoeft 'ie in slechts 9,6 tellen naar de 100 en de topsnelheid is met 222 km/h wel heel erg illegaal. Door zijn enorme portie, breed over het toerenbereik uitgesmeerde trekkracht wisselt de E270 moeiteloos van snelheid. Dat gemak resulteert in minder 'trappen' en daardoor een heel fraai verbruik; 1:13,5 is voor een auto van zo'n 1500 kg een prachtcijfer. Helemaal perfect vinden we deze diesel nog niet; in een auto van dit kaliber mag je bij stationaire loop geen vibraties meer voelen in de stoel.
Onze test-Benz was voorzien van de Elegance-uitrusting en dat betekent meteen een vijftraps automaat aan boord. Hoort u ons niet over klagen want die bak wisselt vrijwel altijd ongemerkt van verzet op de momenten dat je dat ook verwacht. Motor en bak vormen in deze auto een superduo.
Mercedes heeft gekozen voor vrij soepel afgestemde veren en dempers voor een hoogstaand comfort. Dat is er dan ook, maar de auto helt daardoor wel over in vlot genomen kronkels in de weg. Rechtuit koersend zou de besturing iets minder licht mogen aanvoelen, maar dat is dan ook de enige kanttekening bij een verder prima installatie. Remmen kunnen ze ook maken bij Mercedes en dat demonstreert deze auto keer op keer met een krachtige vertraging die goed te doseren valt.
Een ander verhaal zijn de stoelen waar we niet zo mee ingenomen zijn: een monsterlijk groot verstelbereik, dat wel, maar nog steeds niet de steun op de juiste plaatsen als je aanmerkelijk bescheidener van omvang bent dan Helmuth Kohl. Op onze testauto zaten de nieuwste stoelen met als extra een ingebouwde ventilator. Genoeg warme dagen om het uit te proberen en het werkt voortreffelijk; geen natte rug en klam achterwerk meer als je uitstapt. Een middenarmsteun heeft deze E-klasse ook met als speciale verrassing airco in het bergvak eronder. Opmerkelijk is dat het stuur van deze riant ruime Mercedes niet in hoogte te verstellen was. En dan zijn we bij een van de grootste nadelen van deze auto, de aanschafprijs. Met handbak, die ons overigens bij de introductie slecht beviel, kost deze Benz maar liefst zo'n 104.000 guldens. Met de Elegance-uitrusting erbij zit je al op zo'n 113 mille, terwijl onze testauto zo vol was gehangen dat zijn prijs de anderhalve ton dicht benaderde. En dan is dit een voortreffelijke reiswagen met een heerlijke aandrijflijn, maar de prijs die je ervoor betaalt is gewoon hoog. Krijg je nog niet eens die goede stoelen die je voor zo'n bedrag mag verwachten!

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 270 CDI Elegance
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 54.270

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.685 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 4.200 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.818 mm / 1.799 mm / 1.441 mm
Wielbasis 2.833 mm
Massa leeg 1.530 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden215/55VR16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 189 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum