Mercedes-Benz CL 600 (2003) - Test

Supermonster

Mercedes-Benz CL 600
AutoWeek 2003 nummer 33
AutoWeek 2003 nummer 33

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 33

Een lavazwarte Mercedes CL 600 is een betrekkelijk onopvallende auto, voor zover dat kan met vijf meter lange coupés. Maar met 500 pk vermogen en 800 Nm koppel is níemand veilig in de buurt van deze krachtpatser. En hij heeft ook nog tal van leuke speeltjes aan boord. Aan de kant!

Om het prijskaartje van deze Mercedes in perspectief te zetten: € 191.750 zonder opties, waardoor de rijklaarprijs snel over de twee ton gaat. En daarvoor heb je óók een knap rijtjeshuis. Zo'n CL heeft echter veel in huis: bloedjeveel vermogen, een zekere klasse en heel veel luxe.

Onder de motorkap ligt een fijn brok techniek, waarvan je zelfs als leek stil wordt. Om ervoor te zorgen dat je werkelijk altijd kunt inhalen, zijn er twee turbo's op het V12-blok van 5,5 liter geschroefd. De getallen: 500 pk bij 5.000 tpm, 800 Nm tussen 1.800 en 3.500 tpm. Het gaspedaal werkt als een katapult. Trap het tot het schutbord in en al die newtonmeters en paardenkrachten staan te dringen om via de achteras de 265/40/18-banden op te roken en de CL 600 in no time naar de horizon te knallen. De stoelen hebben moeite om je vast te houden als je volgas geeft en hij versnelt als een dolle hazewind. En de rust, stilte en eenvoud waarmee de CL uit de startblokken schiet, straalt ijskoude arrogantie uit.
De wijzer vliegt over de snelheidsmeter alsof die het rad van avontuur is. De honderd staat er ruim binnen de 5 tellen op en 200 in precies 15! Tussensprints lijken bij de CL 600 op telekinese. Hij is zo snel dat het gewoon opvalt dat de automatische bak eerst moet terugschakelen. Een sprintje van 80 naar 120 is in vier tellen gepiept, maar hij verliest bijna een seconde met terugschakelen. Als je eenmaal met 200-plus aan het kruisen bent, dan is het verbazend rustig in de CL. De V12 houdt zich koest en de wind laat niet van zich horen.
Het gevaarte weegt bijna 2.100 kg en dat merk je natuurlijk als je de bocht induikt, maar de CL 600 is zo koersvast als een computergestuurde raket, je krijgt hem niet van z'n stuk. Zoveel stabiliteit wordt veroorzaakt door de Active Body Control, een hydraulisch veersysteem dat de auto bijna perfect recht houdt in de bocht.

Alles elektrisch
Je hoeft niet zelf het zonnescherm omhoog te doen; het indrukken van een knopje volstaat. Hetzelfde geldt voor de hoofdsteunen achterin: een toets indrukken is genoeg om ze te laten zakken of juist rechtop te zetten. De complete bediening van de stoelen voorin is elektrisch. Bovendien kun je via allerlei elektronisch gestuurde pompjes de stoel helemaal naar de contouren van je rug zetten. Verder nog: stoelmassage, -verwarming en -koeling, verpletterende audio-installatie, navigatie, parkeersensoren, starten-zonder-sleutel, schuifdak, vette 18-inchwielen, telefoon en 'sluitbekrachtiging'. Dat laatste betekent dat je portieren en kofferklep maar een beetje hoeft dicht te gooien en dat dan het laatste stukje vanzelf gaat.
Onze testauto had nog twee vermeldenswaardige opties. De Distronic cruise control die ook afstand bewaart tot je voorganger. Prachtig: de bestuurder hoeft alleen maar te sturen, gasgeven en remmen gaat vanzelf. De andere vermeldenswaardige optie is Linguatronic. Daarmee bedien je radio, telefoon, cd en eventuele tv met je stem. Je zou denken dat een auto die vijf meter lang is achterin hartstikke ruim is. Maar zelfs in de CL zit je met je knieën klem. Als je achterin bent gaan zitten, dan komt de voorstoel elektrisch naar achter geschoven. Als die onderweg iets raakt, dan schuift hij weer een paar centimeter terug. Maar dan zit je voorin dus weer krapper...
Het leuke van een CL 600 is dat hij er relatief onopvallend en bescheiden uitziet. Intussen heeft 'ie natuurlijk genoeg vermogen om íedereen in z'n hemd te laten staan en genoeg luxe en speeltjes om je tijdens een lange reis te vermaken.

  • +Bescheiden uiterlijk
  • +Enorm vermogen
  • +Luxe
  • -De prijs van een knap rijtjeshuis
  • -Bedrieglijk snel
  • -Zwaar

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model CL 600
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 196.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V12
Cilinderinhoud 5.513 cc
Maximaal vermogen 368 kW / 500 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 800 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 88 l
Lengte / breedte / hoogte 4.993 mm / 1.857 mm / 1.398 mm
Wielbasis 2.885 mm
Massa leeg 1.975 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden voor245/45R18Prijzen
Banden achter265/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,8 s (fabrieksopgave: 4,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,8s
Brandstofverbruik 17,2 l/100km (fabrieksopgave: 14,7 l/100km)
CO2-uitstoot 353 g/km