Mercedes-Benz C 55 AMG (2005)
Gedistingeerde beul
Goedkoop is 'ie niet, de C55 AMG. Maar je kunt het ook anders aanpakken. Stap voor 36.300 euro in een C180 Kompressor en investeer in AMG-wielen en een sportonderstel. Dan houd je minstens 54.000 euro in de pocket. Geen mens die deze tempobeul overweegt, zal echter ooit deze overweging maken. Zij zijn bereid om flink te betalen voor een sportauto in gezinsverpakking, want dat is de C55 AMG. De V8 in de machinekamer zorgt voor astronomische prestaties.
Bij 200 km/h is de Mercedes voelbaar op zijn gemak. De potente V8 draait ongeveer 4.300 toeren. De konings-C versnelt in bloedstollend tempo naar 260 km/h. Enkele belangrijke voorwaarden om je bij dergelijke snelheden op je gemak te voelen zijn een goed onderstel, sublieme remmen en precieze besturing. Hier laat de AMG geen enkel steekje vallen. De afstemming van vering en demping is dusdanig dat er toch nog sprake is van enig comfort. Oneffenheden in het wegdek volgen elkaar nou eenmaal in zeer hoog tempo op bij een snelheid van 200 km/h en dan heb je er geen behoefte aan om ieder bultje te voelen. Remmen gaat met dezelfde vanzelfsprekendheid als accelereren.
De vier enorme schijven halen het tempo er vlot uit. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zorgt voor voldoende gevoel, maar filtert wel wat informatie
weg.
367 pk - 510 Nm!
De C55 AMG heeft een beul van een motor. Dit blok vormt de basis van de huidige AMG-generatie en is ook terug te vinden in de SLR. De 367 pk's en 510 Nm koppel die ons in de C55 AMG ter beschikking staan, zijn indrukwekkend. Het lukte met uitgeschakelde tractiecontrole niet om de opgegeven 5,2 seconden van 0 tot 100 te klokken. Van alles geprobeerd, maar telkens weer leg je twee rubber matten op het wegdek. Desondanks volbrengt hij het kunstje, al kwispelstaartend, binnen zes tellen. Zou je dit in de bebouwde kom doen en daarbij worden gadegeslagen door wetshandhavers in blauwe pakken, dan kan het wel eens exit rijbewijs betekenen. En dat is niet het enige waarin de C55 AMG snel is. Zo weet hij bij intensief gebruik de tank binnen 300 kilometer leeg te slurpen. Bij een kruissnelheid van om en nabij de 200 km/h zit je dus in dik anderhalf uur met een lege tank.
Behalve snelweg hebben we vanzelfsprekend ook de nodige binnenwegen gepakt. De compacte V8 van de Mercedes pompt alle pk's naar de achterwielen. De fraaie wielophanging, straffe veerafstemming en goede gewichtsverdeling maken deze C tot een heldhaftige bochtenbestormer. Het niet te bruusk inschakelende ESP voorkomt al te overdadig overstuur, zodat je echt snaarstrak en met hoog tempo afritten en spannende bochten pakt. Dat doet hij met zo veel gemak, dat je eigenlijk niet eens door hebt dat het zo hard gaat.
Aan de buitenkant oogt de Mercedes C55 AMG vrij gedistingeerd. Alleen de geoefende kijker pikt hem eruit als AMG. Vanbinnen zien we fraaie, met leer beklede stoelen. De afwerking staat op het allerhoogste niveau. Mooie materialen, perfect passende schakelaars en panelen en een groot bedieningsgemak. De C55 heeft stuurbediening voor audio en telefoon, net als goed bereikbare knoppen voor de stoelbediening. Mercedes is goed geslaagd in de opzet om een sportwagen voor alledaags gebruik te maken.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 55 AMG |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 96.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.439 cc |
Maximaal vermogen | 270 kW / 367 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 510 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.611 mm / 1.744 mm / 1.412 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.535 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Banden voor | 225/40R18Prijzen |
Banden achter | 245/35R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s (fabrieksopgave: 5,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,5s |
Brandstofverbruik | 11,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 286 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Mercedes-Benz C 320 CDI (2005) - Test
Mercedes C-Klasse 2004
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.