Test: Mercedes-Benz B-klasse (2014)
De B van Beter
- Niek Schenk
- Eerste rijtest
Met twee nieuwe milieuvriendelijke aandrijflijnen blaast Mercedes-Benz de B-klasse nieuw leven in. Een serieuze upgrade van het infotainmentsysteem, aangescherpte veiligheid én een facelift maken de opfrissing compleet.
Mercedes-Benz was zelf ook een beetje verrast door het succes van de B-klasse. De MPV stormde in 2005 binnen in de compacte middenklasse, waar jarenlang auto's als de Renault Scénic de scepter zwaaiden. Er zijn al ruim een miljoen exemplaren verkocht. Maar nadat Mercedes als premiummerk jarenlang pionierde in dit segment, zit sinds kort de gloednieuwe BMW 2-serie Active Tourer in zijn vaarwater. En Audi schijnt plannen te hebben om eveneens met zo'n extra ruime, maar compacte gezinsauto op de markt te komen.
Logisch dat Mercedes de hete adem in de nek voelt en alle zeilen bijzet om de huidige generatie van de B-klasse, die dateert uit 2011, weer helemaal up-to-date te maken. Dat gebeurt niet alleen met een facelift, maar ook onderhuids met twee nieuwe milieuvriendelijke aandrijflijnen: één volledig elektrische en één op aardgas. De compacte MPV profiteert ervan dat er al bij de ontwikkeling rekening is gehouden met de inbouw van allerhande alternatieve krachtbronnen. Begin volgend jaar is de volledig elektrische B-klasse Electric Drive te koop, en AutoWeek maakte er vóór de zomer al kennis mee. De aandrijflijn is grotendeels afkomstig van de Tesla Model S. Geen wonder dus dat de elektrische B-klasse vlot optrekt; vanuit stilstand naar 100 km/h in slechts 7,9 seconden. De elektromotor levert 180 pk en een heerlijk koppel van 340 Nm. Zijn trekkracht is, meteen vanaf het moment dat je het gaspedaal aanraakt, formidabel. Zijn reikwijdte blijft door een kleiner lithium-ion accupakket (28 kWh) helaas beperkt tot 200 kilometer en haalt bij lange na niet de ruim 400 km waarmee de veel duurdere Model S zich onderscheidt. Met krachtstroom (400 V, 3-fasen, 16 A) bedraagt de laadtijd slechts drie uur. Maar aan een huis-tuin-en-keukenstopcontact is er wel een volledige nacht voor nodig. Met zijn prijs van € 39.495 gaat deze Mercedes vooral de strijd aan met de BMW i3, Volkswagen E-Golf en Nissan Leaf. Hij is veruit de ruimste, want de 501 liter grote kofferbak hoefde geen liter in te leveren. Verder biedt hij prima veercomfort, een ongekende stilte in het interieur en de fijne wegligging die we van de B-klasse gewend zijn. Alleen in snel genomen bochten verraadt het onderstel van de Electric Drive soms dat het accupakket hem zo'n 200 kg zwaarder maakt.
Ook op aardgas
De andere nieuwe aanwinst van de B-klasse rijdt op aardgas. Deze B 200 Natural Gas Drive heeft één grotere en twee kleinere aardgastanks in de vloer, die gezamenlijk goed zijn voor 21 kg aardgas. Daarnaast is er nog een 14 liter grote benzinetank aan boord, want aardgaspompen zijn niet echt bepaald dungezaaid. De reikwijdte op gas is zo'n 500 km. De Natural Gas Drive verbruikt 4,2 kg aardgas per 100 km en dat leidt tot een CO2-uitstoot van 115 g/km. Tenzij je groengas tankt, natuurlijk. De aardgasauto is met zijn 2,0-liter viercilinder in elk geval vlot genoeg. Hij heeft een top van 200 km/h en verricht de sprint van 0-100 km/h in 9,1 seconden. Aan de bestaande benzine- en dieselvarianten is weinig veranderd en de B-klasse onderscheidt zich nog steeds met de enorme keus. Zelfs vierwielaandrijving behoort tot de opties. Wat betreft het aantal beschikbare aandrijflijnen staat het dus 1-0 tegenover de BMW 2-serie Active Tourer, en ook als het gaat om veercomfort en ruimte is hij de BMW de baas. De benodigde techniek voor de elektrische en aardgasvarianten heeft geen invloed op de zit- en bagageruimte. En je zit in de B-klasse, vooral op de achterbank, lekker hoog. De meeste kopers van dit soort auto's vinden dat heerlijk. Op het gebied van veiligheid laat de Mercedes de BMW Active Tourer eveneens achter zich. Hij is standaard voorzien van Collision Prevent Assist Plus, een ingenieus systeem dat botsingen ziet aankomen, de bestuurder tijdig waarschuwt met optische en akoestische signalen, helpt bij het remmen en desnoods het remmen volledig overneemt. Attention Assist, het systeem dat vermoeidheid bij de bestuurder signaleert, werkt nu over een groter snelheidsbereik (60-200 km/h) en onderscheidt vijf stadia van vermoeidheid die in het dashboard zichtbaar worden gemaakt. Op andere punten moet de Mercedes in de BMW Active Tourer zijn meerdere erkennen. Zo benadert hij niet het dynamische, meer uitdagende weggedrag van de BMW, hoewel hij met zijn lichte besturing en goedmoedige wegligging de meeste bestuurders wel zal bekoren.
Volwassener
De facelift is pas herkenbaar als je de vorige generatie van de B-klasse naast de nieuwe zet. De grille is wat breder geworden en geeft de Benz samen met de nieuw vormgegeven bumpers een volwassener gezicht. Binnenin is er ook het één en ander veranderd. Voor het eerst is Keyless-Go leverbaar, waarbij je de contactsleutel in je zak kunt laten om de auto te openen of te starten. De wijzerplaten in het instrumentarium zijn voortaan zwart. Het boven op het dashboard geplaatste multifunctionele beeldscherm heeft een groter formaat, tot wel 8 inch. Voor de sfeerverlichting kun je kiezen uit twaalf kleuren. Een head-updisplay is in de B-klasse niet leverbaar. Qua internetmogelijkheden overtreft de B-klasse alle concurrenten. Niet alleen kan er handmatig of automatisch hulp worden ingeschakeld bij pech of een ongeval, de dealer kan de technische conditie van de auto in de gaten houden en de bestuurder adviseren om eens langs te komen voor onderhoud of reparatie. Verder is het mogelijk om via een app op je smartphone in je auto in te loggen en bijvoorbeeld het interieur te laten voorverwarmen of koelen, of de inhoud van de benzinetank te controleren. Bij de Electric Drive zijn er uiteraard nog veel meer opties. Daar helpt de internetverbinding bij het vinden van een laadpaal, het instellen van de laaduren of het zichtbaar maken van de actieradius met de actuele stroomvoorraad. Voor zakelijke rijders zijn de conventionele motorversies van deze Mercedes nog steeds met 20 procent bijtelling leverbaar. En wie de Electric Drive koopt, wordt zelfs getrakteerd op 4 procent bijtelling.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Mercedes-Benz B180d – 2016 – 530.774 km – Klokje rond
Zo zuinig is de Mercedes-Benz B-klasse in de praktijk
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Test: Opel Grandland 1.6 Turbo Plug-in Hybrid - Is deeltijdstekkeren een goed idee?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (13) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.