Mercedes-Benz B 180 Ambition (2016) #3

autoreview

Mercedes-Benz B 180 Ambition (2016)

Signalement

UitvoeringB 180 Ambition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst18.500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaar ervaring met de Mercedes B 180

  • 12.000 km

Over enkele dagen is mijn Mercedes B een jaar oud en gaat hij voor de eerste beurt naar de garage. Gezien deze a.s. verjaardag wil ik hieronder graag mijn indrukken en ervaringen met de Mercedes B vermelden. Omdat smaken verschillen ga ik het niet te lang hebben over het uiterlijk van de auto. Persoonlijk vind ik hem zowel binnen als van buiten erg mooi en ook mijn kennissen, buren, familieleden e.d. hebben zich positief uitgelaten over het uiterlijk. Met name het degelijke gevoel en de kwalitatieve uitstraling hebben mij een jaar geleden doen besluiten om deze auto te kopen. Maar genoeg over het uiterlijk.

Ik begin met de positieve ervaringen:

1. de auto rijdt heerlijk soepel, stuurt goed, is stil en redelijk comfortabel. Van rammeltjes, kraakjes op piepjes heb ik geen last.
2. Schakelen met de 7 traps automaat gaat zijdezacht en bijna onmerkbaar.
3. Alle voorzieningen zoals automatische verlichting, automatische ruitensproeiers e.d. werken fantastisch
(beter dan in al mijn vorige auto's)
4. De boordcomputer is ook zeer nuttig. Je krijgt relevante meldingen over bandenspanning, servicebeurten e.d.
Ik heb zelfs een keer een melding gehad dat er een lampje van mijn op de trekhaak gemonteerde fietsendrager stuk was (hetgeen ook klopte)
5. Verlichting (incl. coming/leaving home, kleurige sfeerverlichting, high performance led lampen e.d.) is so wie so prima in orde (licht- en zicht pakket)
6. Over de audio 20CD voorziening ben ik in principe ook tevreden. De telefoon werkt uitstekend, het streamen van bijvoorbeeld Spotify gaat goed en ook de internetverbinding voor wat extra functies heb ik aan de praat gekregen. Ook de bediening is - na enige gewenning - goed. De audiokwaliteit is helaas maar matig, ook na aanpassing via de equalizer. Bij radioprogramma's als radio 1, Skyradio e.d. heb je er niet zo veel last van, maar bij het draaien van cd's, muziek van usb of gestreamd van de smartphone klinkt het niet echt prettig. Mijn VW Golf Plus was op dit punt aanzienlijk beter. Maar ik ben er inmiddels aan gewend en het valt me niet meer op.
7. Wat ik echt fantastisch vind is dat wanneer je het contact afzet en je het portier opent de automaat vanzelf in de parkeerstand en op de handrem gaat. Als je dat eenmaal gewend bent wil je het niet meer missen. Ook de break functie als je voor een stoplicht staat is erg handig. De bediening van de automaat met het kleine pookje aan het stuur is op zich ook erg plezierig. Echt een pienter pookje!
8. De achteruitrijdcamera (optie) is ook zeer goed en duidelijk. Je hebt daardoor de automatische parkeerfunctie eigenlijk niet nodig. De parkeersensoren werken met een combinatie van lichtjes in het plafond en een signaal op het allerlaatste moment. Dat vind ik een minder prettig systeem, maar door de achteruitrijdcamera heb ik daar verder geen last van. En aan de voorkant heb je geen camera en kun je je dus beter concentreren op de lampjes, hoewel ik een systeem met "opbouwende piepjes", zoals o.a. VW die heeft veel prettiger vind.

Er zijn helaas ook wat mindere punten:

1. Ik heb het afgelopen jaar gemiddeld 1 op 11,5 gereden (aan de pomp gemeten)en dat is aanzienlijk minder zuinig dan beloofd en dan met mijn VW. Ik rijd weliswaar veel in de stad of stedelijke omgeving, maar dat was met mijn vorige auto ook zo. Dit ondanks een start-stop systeem, speciale banden en een eco-stand.
Het start/stop systeem heeft de eerste paar maanden (winter 2016) uitstekend en bijna onmerkbaar gefunctioneerd, maar sinds de zomer doet hij het niet meer. Het klinkt tegenstrijdig maar ik denk dat dit te maken heeft met het feit, dat ik meer in de ecostand ben gaan rijden. In deze stand maak je minder toeren, waardoor de accu minder oplaadt. Ik heb dit bij de dealer aangekaart en ik hoop daar dus bij de a.s. eerste beurt meer over te horen.
2. Op de grote weg rijdt de B180 heerlijk soepel en comfortabel met een prima wegligging. Bij slechtere weg omstandigheden reageert de auto echter niet zo fijn. Hij stoot en schudt vrij snel en vrij heftig. Wellicht komt dat door de 17 inch wielen met relatief dunne banden. Ook dat went maar het blijft vermoeiend.
3. Het is vreemd dat een auto in deze prijsklasse geen gekoeld dashboardkastje en geen mistlampen voor heeft. Voor zover ik kan nagaan waren dit ook geen opties.
4. Tenslotte kom ik op het navigatiesysteem, de Garmin Map Pilot. Prima scherm, dat ook onder zonnige omstandigheden goed afleesbaar blijft, Prima bediening door middel van stemcommando's of door middel van de draai/drukknop op de middenconsole. Alleen de navigatie zelf (en daar gaat het toch om) is erbarmelijk slecht. Het systeem laat je enorme omwegen maken via vreemd gekozen routes, heeft bij aankomst op de bestemming afwijkingen van zo'n 400 meter, leidt naar wegen die al jaren afgesloten zijn voor auto's en naar afslagen die er niet zijn. Bij een route van Oisterwijk naar Rotterdam kwam ik dankzij de Garmin Map Pilot op een stoffige onverharde zandweg terecht. Omdat er maar geen eind kwam aan deze zandweg en het inmiddels aardedonker was ben ik gekeerd en heb ik via Google Maps alsnog de juiste weg gevonden. Ik moest hem wel weer door de wasstraat halen. De gemiddelde vertraging door omrijden of verdwalen bedraagt minstens een half uur. Als je ziet dat er een foutieve route wordt gereden en je dus bewust van de aangegeven route afwijkt, heeft het systeem dat niet snel door maar blijft voortdurend "keer om" zeggen. Ook het feit dat er om de haverklap wordt gezegd "de route wordt opnieuw berekend" is zeer irritant. Het lijkt wel of navigatie bij Mercedes nog in de kinderschoenen staat (dat kan wat worden met die zelfrijdende auto's)
Ik heb bij een aantal ritten bij mij in de omgeving waarbij het altijd fout gaat als test een losse Garmin navigatie laten meelopen. Tot mijn verbazing bleek deze losse Garmin wel goed te navigeren op de plekken waar de Mercedes Garmin het fout deed.
Toen ik mijn auto aanschafte heb ik aangenomen dat de Mercedes zou navigeren op het niveau van Garmin, maar dat blijkt dus helaas niet waar te zijn. Een losse Garmin, incl. levenslange updates kost ongeveer net zo veel als één kaartupdate bij Mercedes. Bizar!
Van de dealer kreeg ik inmiddels ter oplossing van het (erkende) probleem 6 (!) updates maar die hebben maar een heel klein beetje geholpen. Uiteindelijk gaf ROGAM de moed op en begon te beweren dat het systeem prima in orde was. "Want het leidt toch altijd ongeveer naar je bestemming". Men is duidelijk bang voor precedenten, want dit systeem is ingebouwd in heel veel types Mercedes. De zaak is inmiddels aangekaart bij de Geschillencommissie voor Garagebedrijven, maar de verwachting is dat het nog zeer lang gaat duren voordat er een uitspraak komt. Inmiddels behelp ik mij maar met mijn smartphone met uitstekende navigatie apps van Tom Tom, Android Auto, Waze, Sygic en Navigon (allemaal zeer betrouwbaar en prima werkend). Maar ja, daarvoor heb ik natuurlijk niet zo'n mooi groot scherm!
Jammer van deze smet op het Mercedes blazoen, want het is verder een fijne auto.

eerste beurt

  • 12.000 km

Tijdens de eerste beurt is inderdaad geconstateerd dat de hulpaccu voor het start/stop systeem defect was. Onder garantie is de accu vervangen.
Wellicht dat dit ook de oorzaak was van het wat hoge brandstofverbruik.
Verder waren er geen bijzonderheden.

Het navigatiesysteem

  • 18.500 km

Het heeft even geduurd maar de uitslag van het geschil dat was aangemeld bij de Geschillencommissie Garagebedrijven inzake het onbetrouwbare Mercedes navigatiesysteem is nu toch binnen.
De commissie heeft geoordeeld dat de klacht gegrond is en dat het systeem niet functioneert zoals ik als consument redelijkerwijs mag verwachten.
Er volgt binnenkort een flinke financiële compensatie.
Dat lost het probleem natuurlijk niet op, maar ik ben er inmiddels aan gewend om met mijn smartphone te navigeren.
Via Bluetooth is de stembegeleiding via de luidsprekers van de auto te horen. Ik gebruik meestal Google Maps of TomTom. In beide gevallen is de stembegeleiding zo duidelijk dat je nauwelijks nog naar het scherm behoeft te kijken. Tot nu functioneerde alles foutloos. Vooral Google Maps kiest logische routes, zoals ik zelf ook zou kiezen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz B-klasse

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens