Mercedes-Benz A 200 Elegance (2006)
Overenthousiast
De 'jarretelaandrijving' wint nog altijd aan populariteit, en de duwband is in de loop der tijd natuurlijk ook verbeterd. 't Grote voordeel dat de continu variabele transmissie met zich meebrengt, is natuurlijk de traploze manier van accelereren. Bij het accelereren 'zet' de bak de 2,0-litermotor van de A-Klasse op een bepaald toerental tot de gewenste snelheid bereikt is; neem je gas terug, dan zakt het toerental. Lekker comfortabel. want bij 120 km/h geeft de toerenteller maar 2.250 tpm aan.
Veel toeren
Geef je de A 200 Autotronic voluit de sporen, dan gaat het er 'n stuk rumoeriger aan toe. Constant loeit 't blok rond de 6.000 toeren, en zeker als de keuzehendel in de sportstand staat, werkt het motorgeluid op de zenuwen. Want ook als je gas loslaat, zorgt de overbrenging van de CVT er nog altijd voor dat de motor veel toeren draait. Door zijn adaptieve karakter denkt de bak dat de bestuurder dat prettig vindt. Pas wanneer het gaspedaal langer in de ruststand blijft, zakt 't toerental. Vervelend? Als je flink aan het boenderen bent niet, maar rijd je rustig, dan bevalt de automaat 't best wanneer de comfortstand is ingeschakeld. De CVT draait dan zo min mogelijk toeren en zorgt niet bij de kleinste beweging van de rechtervoet voor een korte overbrenging. Heel beheerst gaat de motor meer toeren draaien. Maar dan zijn we er nog niet qua mogelijkheden! Je kunt 't pookje ook nog zelf ter hand nemen en de zeven geprogrammeerde versnellingen inleggen die de bak in de handmatige modus kent. Op de bekende Mercedes-wijze, dus door 'm naar links of rechts te bewegen, schakel je respectievelijk terug of op. We lieten het voor wat het is. Ten eerste is die beweging niet echt prettig en ten tweede blijft de CVT 't zelf overpakken.
Alleen als je wilt afremmen op de motor biedt de handmatige schakeling uitkomst. Twee keer leek de bak even van slag en bleef hij in de eerste versnelling hangen.
Amper prestatieverlies
Omdat de automaat geen schakelmomenten kent, doet de A 200 Autotronic qua prestaties nauwelijks onder voor de A 200 met handgeschakelde transmissie. De 2,0-litermotor levert 136 pk, genoeg om de A-Klasse net binnen tien seconden van 0 naar 100 km/h te laten sprinten. Met een tijd van 9,9 seconden is 'ie eentiende trager dan de versie met handbak.
Achter het stuur van de A zit je vrij rechtop. We zouden in elk geval altijd de (niet standaard!) in lengte verstelbare stuurkolom bestellen, want met alleen het in hoogte verstelbare stuur is de zit niet top. Echt communicatief werkt de besturing niet, het stuur draait licht en gevoelloos in het rond. Over de wegligging geen klachten, de A-Klasse is bijzonder goedmoedig, doet geen gekke dingen en beschikt over 'n stabiliteits-regeling die zeer snel ingrijpt.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | A 200 Elegance |
Carrosserie | 3-deurs, mpv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.549 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.034 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.838 mm / 1.764 mm / 1.595 mm |
Wielbasis | 2.568 mm |
Massa leeg | 1.185 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 400 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 170 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse
