Mercedes-Benz A 200 Elegance (2006)

Overenthousiast

Mercedes-Benz A 200 Elegance
De zijdezacht schakelende 7G-Tronic-automaat past niet in een A-Klasse! Gelukkig is er nog altijd de continu variabele transmissie, 'n vinding van Hub van Doorne. De CVT met twee poelies en een duwband is ideaal voor de baby-Benz.

De 'jarretelaandrijving' wint nog altijd aan populariteit, en de duwband is in de loop der tijd natuurlijk ook verbeterd. 't Grote voordeel dat de continu variabele transmissie met zich meebrengt, is natuurlijk de traploze manier van accelereren. Bij het accelereren 'zet' de bak de 2,0-litermotor van de A-Klasse op een bepaald toerental tot de gewenste snelheid bereikt is; neem je gas terug, dan zakt het toerental. Lekker comfortabel. want bij 120 km/h geeft de toerenteller maar 2.250 tpm aan.


Veel toeren
Geef je de A 200 Autotronic voluit de sporen, dan gaat het er 'n stuk rumoeriger aan toe. Constant loeit 't blok rond de 6.000 toeren, en zeker als de keuzehendel in de sportstand staat, werkt het motorgeluid op de zenuwen. Want ook als je gas loslaat, zorgt de overbrenging van de CVT er nog altijd voor dat de motor veel toeren draait. Door zijn adaptieve karakter denkt de bak dat de bestuurder dat prettig vindt. Pas wanneer het gaspedaal langer in de ruststand blijft, zakt 't toerental. Vervelend? Als je flink aan het boenderen bent niet, maar rijd je rustig, dan bevalt de automaat 't best wanneer de comfortstand is ingeschakeld. De CVT draait dan zo min mogelijk toeren en zorgt niet bij de kleinste beweging van de rechtervoet voor een korte overbrenging. Heel beheerst gaat de motor meer toeren draaien. Maar dan zijn we er nog niet qua mogelijkheden! Je kunt 't pookje ook nog zelf ter hand nemen en de zeven geprogrammeerde versnellingen inleggen die de bak in de handmatige modus kent. Op de bekende Mercedes-wijze, dus door 'm naar links of rechts te bewegen, schakel je respectievelijk terug of op. We lieten het voor wat het is. Ten eerste is die beweging niet echt prettig en ten tweede blijft de CVT 't zelf overpakken.
Alleen als je wilt afremmen op de motor biedt de handmatige schakeling uitkomst. Twee keer leek de bak even van slag en bleef hij in de eerste versnelling hangen.

Amper prestatieverlies
Omdat de automaat geen schakelmomenten kent, doet de A 200 Autotronic qua prestaties nauwelijks onder voor de A 200 met handgeschakelde transmissie. De 2,0-litermotor levert 136 pk, genoeg om de A-Klasse net binnen tien seconden van 0 naar 100 km/h te laten sprinten. Met een tijd van 9,9 seconden is 'ie eentiende trager dan de versie met handbak.
Achter het stuur van de A zit je vrij rechtop. We zouden in elk geval altijd de (niet standaard!) in lengte verstelbare stuurkolom bestellen, want met alleen het in hoogte verstelbare stuur is de zit niet top. Echt communicatief werkt de besturing niet, het stuur draait licht en gevoelloos in het rond. Over de wegligging geen klachten, de A-Klasse is bijzonder goedmoedig, doet geen gekke dingen en beschikt over 'n stabiliteits-regeling die zeer snel ingrijpt.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model A 200 Elegance
Carrosserie 3-deurs, mpv
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.549

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.034 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 185 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 3.838 mm / 1.764 mm / 1.595 mm
Wielbasis 2.568 mm
Massa leeg 1.185 kg
Laadvermogen 510 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 400 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz A-klasse

Lease'm
Mercedes-Benz A 180 Business Solution
€ 679
 

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum