Mercedes-Benz A 170 CDI Elegance Lang (2001)
Van kort naar lang
Waardoor onderscheidt de vernieuwde A-klasse zich? We noemen bijvoorbeeld een andere voorbumper, koplampen met helder glas en nieuwe achterlichten. Binnenin moest het wat goedkoop uitziende kunststof plaatsmaken voor iets luxueuzers en het werd iets minder frivool allemaal. Motorisch bleef alles hetzelfde, met één uitzondering: de A170 CDI kreeg meer pit. Het is dus niet zomaar dat wij dus een verlengde, gefacelifte Mercedes A170 CDI lieten komen. Alle nieuwe vliegen in één klap.
Zelfs in verlengde versie blijft Mercedes A-klasse een korte auto. Zo is hij nog steeds 5 centimeter korter dan een Audi A2 en bijvoorbeeld nagenoeg even lang als een Peugeot 206. Als we één ding hebben geleerd met de komst van MPV"s, dan is het wel dat buitenmaten pas interessant worden als de binnenruimte optimaal wordt benut. Uit een zo klein mogelijke auto zoveel mogelijk leef- en bagageruimte halen dus.
Bij gebrek aan lengte moet je de hoogte in. De passagiers moeten in de "A" rechterop zitten om zo de eerste centimeters te winnen. Vervolgens bedenk je iets slims om de motor en versnellingsbak weg te stoppen, bijvoorbeeld onder de voeten van de passagiers voor in de auto en je hebt nog meer centimeters gewonnen. Maar de ruimte die overblijft boven je hoofd, voor je knie"n en links en rechts van je blijft gelijk. En voor het psychologische effect zorg je dat er ergens anders opvallend veel ruimte lijkt te zijn (we hebben het over de achterbank). De grote truc blijkt geslaagd als we de meetlat door het interieur halen. Laten we voorin beginnen: daar komt niemand iets te kort. Achterin vinden we hier precies die 17 centimeter terug die Mercedes aan de A-klasse heeft geschroefd. De achterbank staat een behoorlijk eind van de voorstoelen vandaan; allemaal ruimte voor je knie"n dus. Maar wat is het jammer dat je je voeten niet kwijt kunt onder de voorstoelen. Dan is het effect van die lengte meteen weer weg. Overigens is de achterbank - in delen - verstelbaar. Je kunt hem naar voren zetten voor iets meer bagageruimte; je wint er elf centimeter mee. We gooien het meetlint weg en halen de sleutel te voorschijn. Hoe rijden "ie? We beginnen met een kijkje onder de motorkap. De Mercedes A170 CDI heeft een viercilinder turbodieselmotor met common rail-inspuiting onder de kap - eh, vloer. Deze zestienklepper meet bijna 1,7-liter en heeft een vermogen van 95 pk. Het koppel van 180 Nm bij 1600 tpm is op papier een beetje aan de magere kant. Heel be-nieuwd dus of we daar op de weg wat van merken.ou dat valt alles mee: topsnelheid 180 km/h, 0-100 km/h in 12,1 seconden, en ook de tussensprintjes verlopen lekker soepel.
Goede bak
Dat Mercedes wel heeft geleerd goede versnellingsbakken te maken, zie je aan de A-klasse. Korte slagen van koppeling en bak maken het een makkelijk te rijden auto. Maar er zou iets meer gevoel bij mogen. Onderweg in deze MPV loop je tegen een nadeel aan: de stabiliteit. Ondanks de inmiddels wereldberoemde aanpassingen aan het onderstel van de A-klasse blijf je de hoogte voelen. Hij helt behoorlijk over en omdat je een paar centimeter hoger zit, wordt dat nog eens versterkt. Ook is hij wat stuiterig. Vrij bijzonder is de zitpositie in de Mercedes A-klasse. Doordat de motor onder het interieur is geplaatst zit je met je bijna gestrekte benen onder het stuur, maar bovenop de motor. Gelukkig is ook dat stuur rechtop gezet, waardoor het perfect voor je staat, al zou diepteverstelling welkom zijn. De steun van de stoelen had ook wat beter gekund, in een snelle bocht moet je goed vasthouden. Achterin is het goed uit te houden. De "A" is best een dure optie. Voor de 3,78 m korte Mercedes A170 CDI Elegance Lang betaal je zo"n f 62.500 (e 28.360). Dat is een flinke som geld. Maar voor dit geld mag je best wel wat verwachten. Standaard dus zes airbags, a.b. op de centrale vergrendeling, elektrische ramen vóór, ABS, ESP en elektrisch verstelbare buitenspiegels. En airco? Waarom dat bij de Mercedes A-klasse op de optielijst staat, is ons een groot raadsel. Bijna vier mille (e 1.815) extra moet je ervoor betalen! Dat is anno 2001 een misser en een schande van de grootste orde. Daarmee prijst "ie zichzelf bijna uit de markt.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | A 170 CDI Elegance Lang |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.450 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.689 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.776 mm / 1.719 mm / 1.589 mm |
Wielbasis | 2.593 mm |
Massa leeg | 1.090 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 195/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s (fabrieksopgave: 12,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 14,0 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |