Mazda Tribute 2.3 4WD Touring (2004)

Tol betalen

Mazda Tribute 2.3 4WD Touring
Wij vrezen dat de nieuwe motorisering de verkoop van de Tribute geen impuls zal geven. De Tribute werd vóór de grote metamorfose van Mazda gelanceerd en ontbeert belangrijke Zoom-Zoom-kenmerken, maar er is niks mis mee. Op asfalt tenminste.

De Mazda Tribute Touring heeft vorig jaar een facelift ondergaan. We zien een nieuwe voor- en achterbumper, aangepaste kop- en achterlichten en in de carrosseriekleur gespoten buitenspiegels en grille. Let ook op de uitgeklopte wielkasten, die standaard lichtmetalen 16-inchwielen omhullen. Het belangrijkste is echter de nieuwe motor. De 2,0-liter is vervangen door een 2,3-liter. In eerdere tests merkten we al op dat die voor deze 1.495 kilo wegende SUV een tikkeltje onderbemeten aandeed. Feit is: de Tribute heeft nu 150 pk. Het koppel van de 2,3-liter Touring is met 25 Nm opgekrikt naar 200 Nm, Tot slot zijn alle modellen voorzien van Active Torque Control Coupling.


Schouders ophalen
Het is alweer zo'n vier jaar geleden dat Mazda de Tribute in Nederland introduceerde, om ook in te spelen op de SUVtrend. Sports Utility Vehicles zijn nog steeds hot in de ogen van de meeste autoconcerns. In Nederland wacht het grote publiek echter nog steeds af; dat vind je terug in de verkoopcijfers van de afgelopen twee jaar. Zal de nieuwe motorisering de verkoop van de Tribute een impuls geven? We vrezen van niet. De Tribute werd gelanceerd nog voor de grote metamorfose van Mazda, die met de 6 is begonnen. De Tribute ontbeert belangrijke Zoom-Zoom-stijlkenmerken: enerzijds het sportieve design, anderzijds het verrassend sportieve weggedrag en de asfaltverslindende wegligging van de nieuwe generatie Mazda's.

De Tribute is een auto waarbij je je schouders ophaalt. Niets mis mee: rijdt als een gewone personen wagen. Wil je 'm vooruit krijgen, dan dien je het gaspedaal behoorlijk in te drukken en de motor hoog in de toeren te jagen. Daar valt allemaal mee te leven, evenals het kleurloze interieur. Je hebt namelijk wél redelijk ruimte in deze auto. De stoelen zitten niet verkeerd en het zicht rondom is ronduit riant. Handig: het achterruitje kan apart worden geopend, zodat je bij kleine boodschappen niet de hele achterklep hoeft te openen.


Door de mand
Waar deze auto door de mand zakt, is in het terrein. De Tribute is voorzien van het genoemde Active Torque Control Coupling. Onder moeilijke rijomstandigheden, onthult het instructieboekje, wordt geheel automatisch een deel (maximaal 50 %) van de aandrijfkracht op de achterwielen overgebracht. "Uw auto met vierwielaandrijving is speciaal ontworpen en uitgerust voor gebruik in het terrein." Nooit te beroerd om beloftes na te gaan, duiken we met de Tribute het onverhard in. We kiezen het traject zorgvuldig uit; een niet al te woest, zanderig terrein met wat kuilen waar bezitters van 4WD's, crossmotoren en quads zich in het weekend vermaken. We ontdekken helaas al snel dat we het niet te gek moeten maken. De te comfortabele vering geeft de bestuurder het gevoel alsof hij op een hobbelpaard zit. De koets deint alle kanten op. In het mulle zand schuiven we onverbiddelijk over de voorwielen weg als we bochten nemen. Grip is ver te zoeken. Dit is een SUV voor asfalt-ridders. In het woordenboek lezen we dat 'Tribute' behalve 'lof' of 'hulde', ook 'tol' betekent. De tol die Mazda betaalt om een SUV in de markt zetten die zijn beloftes niet waarmaakt.

Signalement

Merk Mazda
Model Tribute 2.3 4WD Touring
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 33.725

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.261 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.429 mm / 1.828 mm / 1.762 mm
Wielbasis 2.620 mm
Massa leeg 1.520 kg
Laadvermogen 458 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden215/70R16Prijzen
Topsnelheid 171 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,7 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 - s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 10,4 l/100km
CO2-uitstoot 244 g/km